Александър Обретенов: Виелицата през 1974 г.

Авторски разказ за конкурса "Изпрати твоята история"

Решихме да ловим пъстърви посред зима на Леденото езеро в Рила. Тогава работехме и в събота – до 14 ч. С Детелинка хванахме автобус от София за Самоков. Там ни чакаха Кольо (наш приятел от Самоков) и съпругата му Сиси. Кольо беше наловил лешанки в една метална кутия за стръв на пъстървата. От раницата му стърчаха въдици. Тогава още не бяха обособени националните паркове „Пирин“, „Рила“ и „Централен Балкан“ и риболовът не беше забранен.

Хванахме автобус за Боровец. Тогава още нямаше лифт до Ястребец. Качвахме се по туристическата пътека по западния склон на р. Бистрица.

Бях щастлив, че отново съм в планината (снимка: личен архив)
И Детелинка се радва на снега (снимка: личен архив)
Сняг се сипеше от върховете на дърветата заради усилващият се вятър (снимка: личен архив)

Докато се изкачим над горната граница на гората, започна да се смрачава. Когато пресякохме река Бистрица, на отсрещния бряг в снега между клековете бяха седнали три момчета и развеселени, ни се подиграха: „Тези пък тръгнали за риба!”
Ядосах се, но тихомълком продължихме нагоре. След малко настигнахме друга група ученици. После – едно момче, което подкрепяше приятелката си за да може да върви. По-нагоре – друга група ученици, а между тях – изплашеният им учител. Оказа се, че са  ученици от Русе – без опит в зимна планина. Някои бяха с половинки обувки, без ръкавици, без шапки….

Учителят ни помоли за помощ. Тогава спряхме и събрахме целия клас. Раздадохме всичките си резервни ръкавици, чорапи, шапки и пуловери които носехме в раниците си. Подредихме се в колона по един. Аз – най-отпред, зад мен – Детелинка, учителят – в средата на колоната, предпоследна – Сиси, а Кольо – най-отзад със задача да не пуска никой зад себе си.

И потеглихме бавно нагоре. В клека пътеката беше ясно очертана, но над него (на Голготата) беше страхотна виелица – духаше много силен насрещен вятър който набиваше снежинки в очите ми като иглички и буквално не можех да виждам. От пътеката нямаше и помен – всичко беше заравнено. Единствено малко по-тъмните нюанси на снега подсказваха къде е пътеката, която се беше превърнала в заледен мост. При всяко стъпване малко в страни пропадах до кръста в снега. Напредвахме много бавно…

Вече беше пълен мрак, когато видяхме светлинката на хижа Мусала. В хижата бяхме към полунощ. Децата така се развеселиха, че започнаха да танцуват и не спираха да ни благодарят…

На сутринта се качихме до Леденото езеро и с лопата от хижаря (приятел на Кольо) изкопахме дупка в леда. Но напразно – до обед нищо не успяхме да хванем.
Когато слязохме в хижата видяхме голямо оживление. Около 30 души планински спасители с червени дрехи бяха тръгнали да търсят двама изчезнали туристи.  Единият от тях бил самоковец – планинар, а другият – от гр. Кюстендил. Тръгнали от Боровец заедно с две деца от пети клас към х. Мусала – 20 мин. след нас. Когато се качили в клека, децата се уплашили от виелицата и се върнали в Боровец, а двамата мъже продължили нагоре. Единият искал да снима изгрева на слънцето. Него го бяха намерили безжизнен на пътеката. В едната ръка стискаше фотоапарат, а в другата – сняг. Видях следите му в снега – ходел е на зиг-заг и се мъчел да намери пътеката, но когато я е пресичал, вероятно е мислел, че е стъпил на скала, без да я познае.
Другарят му още го търсеха от другата страна на реката.
На следващия ден писаха във вестниците за починалите туристи.

Виж всички участници в Конкурса!

Ако обичаш приключенията и не спираш да се предизвикваш, участвай в конкурса: