Да избягаш от ритъма 9 до 6, за да последваш мечтите си – Георги Маринов, който стои зад марката български неопрени Runawave
Всички сърф истории започват с имало едно време, край океана. Тази обаче, за разнообразие, започва с имало едно време, край Смолян. Родопският град и заобикалящите го планини може да са последното място, което навява асоциация за хавайски сърф, но точно там, точно под склона, сред преспите сняг и съвсем в зимни условия се заражда началото на тази, много съвременна и много истинска сърф история.
Георги Маринов днес е главна движеща сила, мениджър и посланник на Runawave – първата българска марка, специализирана в производството на неопрени. Преди това обаче, преди зародилата се внезапно (и доста случайно, но всъщност случайни работи няма) бизнес идея, той е момче от Смолян, което още на три години се качва на ските. Малко по-късно, когато е на 13, открива и сноуборда, а с него и различното усещане за свобода, което му носи. От върха, по склона и директно вкъщи – изживяването е толкова силно, че няма как да го остави само в рамките на няколкото месеца зима. Търсенето на летен еквивалент, което да предостави подобно чувство и изживяване, го отвежда до хавайския сърф. Така преди пет години Георги заминава на сърф лагер в Балеал, Португалия. И часовникът започва да тиктака, а нещата просто се нареждат – и случват.
Пет години може да са много, и малко, зависи от гледната точка. Но да се качиш за пръв път на дъската, да изживееш емоцията и да осъзнаеш, че това е, което искаш да правиш оттук насетне с живота си – да бъдеш отдаден на тази идея, и да я развиеш в начин на живот и успешен бизнес – пет години всъщност не са нищо кой знае колко. Точно това обаче се случва с Георги от мига, в който открива усещането, което му носи океана и специалното изживяване, което му дава сърфа. “Зададох си въпроса – какво искам да правя за в бъдеще? И още в самолета на обратно идеята вече се беше зародила. Знаех, че искам чрез работата си да остана близо до това, което обичам”.
Идеята му обаче съвсем не идва просто така, без покритие – образованието му е свързано с бизнес, мениджъмнт и предприемачество, и както самият той казва, “от малък исках да създадам свой собствен бизнес”. Защо обаче се насочва към може би най-сложната форма от всички – производството на нов (особено за страната ни) продукт от нулата, вместо по някоя утъпкана пътека като търговия, например? Причината е, от една страна, в чисто физическото удоволствие – да създадеш продукт от нулата, от точка първа. Да започнеш от самата идея, да минеш през дизайна, производствения процес и изпипването на всички детайли, за да достигнеш до крайния, реалния продукт. Който да пробваш самия ти, в съвсем истински, реални условия, за да подложиш на най-истинския тест себе си и това, което си успял да създадеш. Георги все още не може да забрави онзи първи момент, когато е влязъл да кара с неопрен, произведен с марката Runawave – и разбира се, това става на Черноморието. Защото ако има нещо, с което Runawave се гордее, това е че всичко се случва у нас, в България. От създаването на идеята и концепцията, през изработката, до финалните маркетингови стратегии.
За екипа на марката работят около 25 човека, и точно те са хората, за които Георги казва, че го вдъхновяват в най-голяма степен. Със способността да намират вдъхновение във всеки един момент, и да се справят с всички предизвикателства, независимо от трудностите – а трудности има, неизбежно е. Още повече, когато става въпрос за стартирането на производство от начало до край, и паралелно с това – развиването на марка и налагането й на българския, а впоследствие и на европейския и световен пазар, до всички останали големи имена. За целта се залага, разбира се, на висококачествени материали, внимание към всеки един детайл и изпипване до съвършенство на производствените практики. Но не по-малко важна е концепцията, залегнала в основата на идеята – вдъхновението и пресъздаването на идеята за свободата. Конкретно в случая – чрез възможността всеки един човек да успее да изрази себе си и своята гледна точка към света, чрез изцяло персонализиран продукт, било то на ниво размер (тоест, да си сигурен, че неопренът ще ти пасне идеално, до последната гънка на тялото ти), или чрез автентичен дизайн (за да изразиш своята лична уникална същност).
Идеята кристализира още в онзи първи момент – на португалския плаж, където всички сърфисти са облечени в черни неопрени. Георги не може да не се запита защо това е така, къде е причината – в крайна сметка сърфистите по никакъв начин не отговарят на скучноватостта на черния цвят. Сърфът преди всичко останало носи идеята за любов към живота, за жизнеутвърждаващ дух и свобода – идеи, които би трябвало да намерят своя израз, не само в бордшортите и щампите по дъските. Това е и липсващата ниша, в която Георги вижда поле за развитие – от една страна, за създаването на успешен бизнес, от друга, за съчетаването на това, което обича и това, което иска да прави.
Разбира се, стартирането от нулата на един нов бизнес в България не е безпрепятствена дейност, дори напротив, но по думите на Георги трудностите са били едно от предизвикателствата, които са го подтикнали да се захване с идеята в началото. И никога не са били възприемани като пречка, по-скоро като стимул за движение напред и постоянно усъвършенстване, независимо от цената и усилията. Днес, пет години по-късно, предизвикателствата пред марката не са по-малко, но са вече от по-различен тип. Налагането на европейския, а впоследствие и на световния пазар, следенето на всички иновативни технологии, които се появяват и които биха могли да се внедрят в производствения процес, и не на последно място – ангажирането на личности, които да бъдат посланници на Runawave у нас и по света. Мотото на марката е Inspire Freedom и точно това се опитват да направят Георги и всички забъркани в екипа – да вдъхновят стремежа към свободата у хората, било то чрез личен пример, или чрез досег до една реализирана на практика идея, по най-добрия начин.
А каква е дефиницията за свобода от гледната точка на Георги Маринов? Преди всичко “възможността човек да управлява сам времето си, да преценява кога и дали да направи дадено нещо, и да прави това, което обича”. Това, разбира се, не означава, че всичко става лесно и бързо по пътя ти. Всъщност, когато правиш това, което обичаш, то изисква в още по-голяма степен цялата ти отдаденост и в никакъв случай не изключва безсънни нощи, безкрайна работа или упоритост, въпреки всичко, постоянно. Но желанието да се развиваш, да търсиш винаги уникалното и различното е това, което според Георги е ключът към успеха – “да твориш своя собствен път, не да следваш другите, да преследваш целите си и да вярваш в тях, независимо от всичко”. И не по-малко важно – “да вярваш, че може да си успешен не само на българския, но и на международния пазар”. Българският пазар, макар и нишов, е важен, дори от чисто сантиментална гледна точка за Георги – затова и цялата марка, във всеки един аспект – творчески, дизайнерски или маркетингов, се движи от България. Но същевременно, погледите на екипа са обърнати само напред и много надалеч – до международния пазар, където марката съвсем заслужено може да намери мястото си. Как се постига това? “С денонощна работа, упоритост, доза инат, и не на последно място – с екип от хора, които вярват в идеята ти”, казва Георги.
В момента отборът на Runawave включва 7 професионални и полу-професионални сърфисти от 4 държави – България, Англия, Италия и Испания, всички те млади и силно обещаващи личности, които в еднаква степен пресъздават както стремежа към свободата, така и отдадеността на идеята. Предстоят и още вълнуващи нови попълнения към отбора и посланнците на марката – следете 360mag.bg #runawave за повече информация относно новите лица. Пак там ще ви издадем и повече информация относно едно интересно събитие, което предстои да се случи през новия сърф сезон на българското Черноморие, организирано от Runawave. Между 5 и 7 май пък Runawave ще участва собствен щанд на сърф изложението Surf Expo Aviles в Испания. И не на последно място, с новия сезон ще дойдат и нови, още по-интересни модели в каталога на марката – повече за тях на runawavesport.com.
Статията е част от брой Пролет 2017 на Списанието, който можете да закупите на преференциална цена от 5 лв. Ако желаете да попълните колекцията си със списания 360 – възползвайте се от специалните ни промоционални пакети!