Независимо дали оставяме нашия велосипед в зимна ваканция или смело борим несгодите на студения сезон рамо до гуми, верният ни другар има нужда от грижи, за да продължи да ни бъде верен.
Неблагоприятните метеорологични условия влияят неблагоприятно на велосипеда, като при неправилна поддръжка може да се стигне и до появата на корозия. Ето защо редовното му почистване и смазване е задължителна операция, поне веднъж месечно, а при по-сериозна експлоатация, особено в студените месеци – още по-често.
Измиването с вода обаче не е препоръчително, поради проблемите, които тя може да създаде, стичайки се в компонентите и причинявайки корозиране на отделни метални части. В този материал ще разгледаме някои основни хигиенизиращи операции, които подпомагат чистотата и правилното функциониране на отделните му компоненти…
Акт 1 – повърхностно почистване
За щадящо повърхностно почистване на рамката и гумите най-добре е да вземете четка с меки косми и да свалите мръсотията, напластила се тук и там. След това минете всичко още веднъж, но с меко парцалче или леко навлажнена кърпа с висока плътност, така че нито прашинка да не остане по изящните извивки на вашия верен чифтоколесен жребец.
Акт 2 – дълбоко почистване
В случаите когато велосипеда е силно замърсен е ноебходимо да отделим време за по-сериозно почистване и последвалото смазване на отделните копоненти един по един.
Ето няколко бързи стъпки за целта:
Първа стъпка – почистване на веригата
Използвайте влажна четка и почистете добре всяко отделно звено след което я прекарайте и през навлажнена кърпа. Ако мръсотията не пада напълно, използвайте парцал напоен с разтворител или със спрей. Напръскайте обилно и изчеткайте. Подсушете добре. Не бива да остава разтворител, защото може да повреди веригата.
Ако разполагате с уред за почистване за верига можете да извършите тази операция още по-бързо и лесно.
Втора стъпка – почистване на предни, задните венци и дерайльор
Изпозвайте влажна четка, за да почистите зъбните колела на задните венци. Ако между тях има напластена мръсотия напоете здрава кърпичка с разредител, увийте я около подходяща отвертка и бръкнете между съседните венци, за да изчовъркате насъбралата се мръсотия и стара смазка. Четката за зъби също е полезна. Бръкнете с парцал или достатъчно здрава кърпичка, която няма да се разнищи, между венците и оберете останалата мръсотия.
Използвайте четка, за да изстържете задния дерайльор. При по-упорита мръсотия отново може да си послужите с тънка отвертка, увита в кърпичка, за да не наранявате повърхностите.
Почистването на предните венци се извършва по сходен начин. Използвайте четка с топла вода и четка за зъби при по-упоритата напластена мръсотия. После отново прокарайте парцал или кърпа между съседните венци, за да оберете мръсотията между тях.
Трета стъпка – смазване на движенията
Завъртете педалите назад и капнете от смазочната течност средно по една капка на всяко звено, докато продължавате да въртите.
Нанесете смазка с пръст на посочените точки:
- Жилата на командите и спирачките – извадете ги от броните и нанесете смазка върху жилата.
- Малкото колелце на дерайльора -то се смазва при контакта с вече смазаната веригата затова, ако все пак е необходимо свазване използвайте много малко смазочна течност.
- Дерайльорът също се нуждае от смазване, за да работи гладко.
Изчакайте 5 минути смазочната течност да се отече и попийте остатъка с кърпа. Необходимото количество е попаднало в механиката и излишъкът може само да полепи прах.
Еконапомнянка: Независимо дали обслужвате велосипеда си в града или сред природата винаги почиствайте след себе си. Ако предпочитате кърпичките вместо стар парцал, по възможност използвайте биоразградими такива.