Магазин „Стената“ навършва 20 години. Зад мястото, на което всеки може да намери качествена екипировка за заниманията си навън обаче, стои не просто магазин. В годините от създаването си „Стената“ подкрепя граждански проекти, природозащитни каузи и развива света на аутдор спортовете.
Повече за създаването на „Стената“, идеите, инициативите и промените през последните 20 години, разказва Любомир Попйорданов в следващото интервю.
Разкажи ни повече за създаването на „Стената”, какъв смисъл влагаш в това име?
„Стената“ е име на сборник проза на незабравимия алпинист Людмил Янков, спечелил сърцата на българите със своя солов опит да спаси Христо Проданов по Западния ръб на Еверест през 1984 г. В този сборник Людмил предава хронологически с един изумителен изказ трагичния край на една свръзка, на своята свръзка, своите „Стъпки във въздуха“. Бях наблизо в тези априлски дни на 1988 г., говорих си с Людмата вечерта преди трагедията, това е може би един от най-разтърсващите мигове в моя живот. Издател на този сборник и на други заглавия е „Одисея-ин“ ООД. През 1992 г. заедно с БНТ участвахме в създаването на възпоменателен филм. Имах честта да го познавам; той е особено важен за „Одисея-ин“ и за името на магазина. Стената като вертикалност, като една преграда, която искаме да преодолеем и каквато е и всеки един връх. Но Стената за мен като почитател на легендите от „Пинк Флойд“ има и смисъла на преградата, на предизвикателството, пред което бяхме изправени през тези всичките години – тоталитарната система.
Как изглеждаше бизнесът, но по-важно – спортът, в края на 90-те?
„Стената“ е идея и бизнес проект на „Одисея-ин“ ООД още от нейното създаване в първите дни на 1990 г. С група приятели от „Еделвайс“ София градяхме планове за голяма изкуствена стена на открито в центъра на София и за приключенски туризъм. Бяхме луди, откъснати от действителността мечтатели, но искахме да правим нещо, което да ни зарежда. Бях поканен на курс по маркетинг във Франция и се завърнах със спестени днешни 1000 Евро, които наивно загубих още в първите 2 седмици, доверявайки се на доставчици. Имаше нещо нездравословно, жестоко в бизнес действителността, нещо от книгите на Джек Лондон. Над 95% от бизнесите не оцеляха, милион българи избраха eмиграцията. И в спорта се настаниха мутрите. За да останеш и в спорта и в бизнеса, трябваше да си наистина упорит.
Вярваме, че зад създаването на магазин за екипировка се крие и по-голяма идея от тази да създадеш място, на което всеки може да намери необходимото му за приключения на открито. Каква е тя?
Фактическият старт на „Стената“ е в края на 1996 г. Дотогава всичко се случваше в нашия туристически офис и апартамент, на втория етаж. Стартирахме първия си внос на екипировка още през 1992 г., някои от продадените тогава раници и палатки се ползват и днес! Първоначално магазинът ни беше на ул. „Княз Борис Първи“. Голяма несигурност и мизерия беше, чак се чудя как сме го направили по време на най-голямата инфлация в историята на България, когато левът губеше стойност всяка минута, а ментета владееха търговията. Не стояхме настрани от протестите, но катеренето и активностите сред природата ни помогнаха по-лесно да преминем през този грозен период на промяна. Планината ни даваше много повече от кислород, зареждаше ни с мечти. А като че ли горящите гуми на Орлов мост не представляваха чак такъв проблем пред нашите туристи, от които именно идваше печалбата ни. В продължение на поне 10 години магазинът си остана едно хоби, което ни срещаше с приятели катерачи, алпинисти, пещерняци, на които се опитвахме и да помагаме. Тогава именно стартирахме и серия от проекти с МВнР на Франция, които в крайна сметка доведе до признаването на професията на планинския водач, а по-късно и на къщите за гости. Нещата в нашата бизнес история са свързани: туризмът трябваше да помогне на създаването на един нов модел на магазини, с кауза и душа и най-вече с експертиза. Вече 20 години СТЕНАТА изповядва следните разбирания в търговската си дейност:
1. Продажба само на качествени маркови стоки
2. Високи гаранционни покрития и уважение към клиента
3. Отличен избор на качество на добра цена
4. Защитени цени и реални намаления, които не са част от търговското ценообразуване
5. Съвети от планинари и експерти
6. Подкрепа за граждански проекти, природозащитни каузи на БДЗП, БФБ, „За Земята“, „Горичка“ и др.
7. Уважаван и щастлив екип, който е реално въвлечен в управлението и споделя нашите ценности;
20 години е един съвсем не кратък период от време – как светът на аутдор спортовете в България се промени за периода от „раждането” на „Стената” до днес?
Забелязваме драматични промени. От един силно клубен характер, днес аутдор спортовете са се превърнали в част от личната биография, в терен за изява на инвидидуалности и малки групички. С навлизането на евтините полети вече могат да се практикува практически из цялото Средиземноморие или дори в Кавказ и Скандинавия. Решаваш, с няколко клика уведомяваш приятелите в групата, резервираш полети, събираш един добър минимум от екипировка и си там – на места, за които преди 20 години можехме само да мечтаем. Появиха се нови практики – планинско бягане, колелото във всичките му измерения се радва на изключително бързо развитие, организират се всякакви екстремни състезания. За демократизацията на практиките много помогна тоталното навлизане на интернет, откриването на нови магазини. В известен смисъл можем да кажем, че екипировката стана по-достъпна и … евтина или имаме малко повече възможности да си изберем и закупим най-доброто, и то в България. Най-голям прогрес аз лично виждам в развитието на катеренето, търсенията на екипа на „Уолтопия”, но и в постиженията на хора като Боян Петров, които дават един изключителен пример на днешните поколения. Разделението между мейнстрийм и професионалисти обаче си остава.
Как се „оцелява” на пазара толкова дълго време? Кое е най-важното, което прави един проект, идея, бизнес успешен? Къде е пресечната точка между магазина и хората, които практикуват определени активности?
За да бъде успешен и устойчив един бизнес трябва да има лидери, носители на визия за бъдещето, но и корпоративна култура и ценности, да създава за екипа, който работи в него импулси на симпатия и гордост, да развива постоянно марката по пътя на свързването й с мечтите и ценностите на тези, на които иска да се хареса. „Стената“ за нас е колкото бизнес, толкова и кауза – развиваме планинарската култура, създаваме събития за планинарската общност – „Дни на предизвикателствата“, „Байк и Рън за Чепън“, издаваме книги като „Планините отблизо“, помагаме на алпинисти, катерачи и приключенци да следват своя път. За да има успех един бизнес, той трябва да може и да обича да дава.
Кои са каузите, идеите, зад които „Стената” застава и които винаги ще подкрепя?
Основната ни кауза е опазването на българската природа и гарантирането на устойчив модел на развитие на българския туризъм и по-специално на туризма в планините и селата на България. Подпомагаме като цяло инициативите на Коалиция „За да остане природа в България“ и техните членове, но и сами генерираме кампании като кампанията за спасяване на гнездо на царския орел с БДЗП, чрез която предоставихме 5000 лева; кампания на „Българска Фондация Биоразнообразие“ за създаване на информираност за проблемите. На дневен ред през 2017 г. е Кампанията „Планина, обичам те“ на Сдружение „Естествоизпитатели“, чрез която предвиждаме да отделим поне по 1 лев от всяка продажба на марките, на които сме дистрибутори, и така към края на май да предоставим 6000 лева. Планините са край нас, трябва да изградим една нова общност от техни приятели – деца и млади хора, които да тръгнат към тях, да ги заобичат, и така да помогнем за тяхното опазване. Десетки хиляди деца от големите градове никога не са били на планина, на палатка, не познават ученето чрез преживяване.
Има ли събитие в този период от време, което можеш да определиш като „Събитието на тези 20 години”? Постижение на някой спортист/атлет? Иновация?
Следя отблизо постиженията в спортното катерене: Пепи, Ина, Александра, Бойко, Боян Петров като наше лице алпинист, но и екипа в рамките на проекта „Опашката на дракона“. Да, има и други изкачвания, постижения в пещерите, огромен напредък в развитието на екстремното планинско колело. В частта на иновациите очаквам да видя най-новата зала за катерене на Ивайло Пенчев и екипа на „Уолтопия“, които са истински новатори. Продължавам да съм фен на идеите на Ивон Шуйнард от Patagonia. Стената има изключителните права върху над 20 значими бранда, които продължават да са революционери в своята област като Ortovox с новата им лавинна раница, Deuter с цялостното им отношение към екипировката и lifetime гаранция, нещо, което почти не се среща в нашия свят на бърза консумация.
Приемам като изключително признание за целия ни бизнес и за „Стената“ в частност получаването през 2016 г. на специалната награда на „Българска Фондация Биоразнообразие“ за бизнес с цялостен принос в опазването на природата в България. В България именно чрез Стената ние присъстваме в тези процеси и чрез БААТ.
Припомни ни някой проект, кауза, която сте подкрепили и смяташ, че е оставила „отпечатък”?
С най-голяма обществена значимост е налагането на професията на планинския водач, продължение на което е и четвъртото издание на наръчника „Планините отблизо“ през 2016 г.
Какво можем да намерим при вас, което го няма другаде?
„Стената“ е едно особено място, заредено със страст, натоварено с история. Може би най-добрият избор на обувки за планина и катерене, прекрасно заредена библиотека и избор от карти, над 60 модела раници… Общност, място в което се срещаме с приятели, място, което работи постоянно за тази общност и споделя с нея своите мечти и предизвикателства…
Как виждаш следващите 20 години? Какво се надяваш да се промени или напротив – да се запази (и като бизнес, но и в сферата на екстремните спортове и тези на открито като цяло)?
Надявам се аутдор общността да разбере нуждата от консолидация, за да се извоюва по-добро място и разбиране за нейните практики и финансиране за масовото им навлизане в учебните програми. Вярвам, че сме в началото на нови аутдор практики и че доходите на българите ще продължат да растат, за да могат съответно повече хора да се докоснат до планините и приключенията. Процесът на създаване на култура е дълъг, важното е да се запази приемствеността между поколенията. Създадохме фестивала „Дни на предизвикателствата“ именно като такава платформа за среща, стартирахме „Байк и Рън за Чепън“ като модел за развитие и на една дестинация. В България има безкрайно много възможности за иновации, за старт, надявам се всички разумно и с визия за бъдещето да се възползват от тях. Това ще бъде нашият голям колективен успех.
Баси, в днешно време да продаваш стоки, просто така – без кауза, мисия и пр., е едва ли не обидно и срамно…