Fjällräven е основана през 1960 г. Тогава хората не са имали множество якета,
панталони, пуловери и ризи. Днес картинката изглежда по съвсем различен начин. Ако
през 30-те години на миналия век жените притежават средно около 9 тоалета, то днес
това число се е увеличило на 302.
Текстилната индустрия преживя силен тласък от началото на хилядолетието. Между 2000 г. и 2014 г. производството на облекла се е удвоило в световен мащаб и потребителите купуват средно 60% повече дрехи, спрямо предишни периоди. Въпреки че все повече дрехи се купуват, самите дрехи не са известни със своето дълголетие. Това води до т.нар. „бърза мода“ – артикули, които са тенденция сега, а след няколко месеца биват непотребни. Анализът на Circular Fibres показва, че средният брой пъти една дреха да се носи преди да се озове в дъното на гардероба ни е намалял с 36% в последните 15 години. Производството на облекло вече не е начинание, което изисква огромен времеви и финансов ресурс, а модата става достъпна за всеки, на цената на въздействието върху околната среда, правата на животните и трудовата етика.
Отношението на хората към самите дрехи също е претърпяло промяна. Те вече не инвестират в емоционалната стойност на дадена дреха. Един от най-недооценените, но и най-важният аспект на устойчивостта е именно дълголетието.
Какво стои зад понятието „устойчива екипировка“?
Устойчивостта е въпрос на баланс. Устойчивото развитие се определя като
задоволяване на нашите нужди днес по начин, който не компрометира бъдещото
поколение утре. В своята есенция устойчивостта е идеята за дълголетие във
физически и емоционален аспект. Ако потребителят има изградена връзка с
конкретния модел екипировка, то е по-вероятно той да положи необходимите грижи за
него, за да го използва години наред. Добре износеното яке е изтъкано от спомени.
По-добре е и за околната среда. Fjällräven проектират своите продукти, за да издържат – с малко грижа от клиента – за цял живот. Компанията използва здрави и издръжливи материали. Тя създава продукти, които са лесни за поправка и съответно не се налага покупката на нова екипировка, ако старата пострада при трекинг. В допълнение шведската марка проектира облекла, които не излизат от мода.
„Водим се от вярванията на нашия основател Оке Нордин, който винаги казваше „Трябва да има начин“, споделят от дизайнерския екип на бранда.
Как Fjällräven вижда своята роля в света на екипировката за открито?
Fjällräven се стреми да бъде най-премиум и устойчивата световна марка за
екипировка на открито. За да постигне тази цел, компанията балансира умело между нуждите на околната среда и на природните ентусиасти. Fjällräven има три
фундаментални принципа:
разработване на издръжлива, функционална и трайна екипировка, която ще
служи ден след ден за поколения напред
отговорно отношение към хората, природата и животните
вдъхновяване и насърчаване на хората да прекарват повече време сред
природата и да оценяват нейните дарове.
Тези ценности напътстват Fjällräven по правилния път. Устойчивостта е преплетена и
в трите. Чрез проектирането на дълготрайни продукти Fjällräven подсигурява на хората
възможността да се отдадат пълноценно на природата, като по този начин те ще
оценят подобаващо нейните качества и ще се стремят да я опазват. Точно както един
трекинг в планината, всичко започва от екипировката – якетата, панталоните,
пуловерите, тениските и раниците. От тук започва пътуването – с устойчив дизайн.
Като компания, произвеждаща продукти за живот на открито, Fjällräven са наясно, че
всичко, което правят, оказва влияние върху света около нас, заедно с хората и
животните, които го обитават. Ето защо те правят всичко по силите си да запазят екологичния си отпечатък възможно най-малък. Компанията взема предвид
въздействието върху околната среда, когато проектира, избира един материал пред
друг или когато решава къде да произведе своето облекло и оборудване. Но не е
лесно.
„Знаем, че в никакъв случай не сме перфектни. Трябва да правим
компромиси, понякога да казваме „не“, когато искаме да кажем „да“. Правили
сме и ще продължаваме да допускаме грешки. Но ние се опитваме да се поучим
от тях.“
Пример за това е проектирането на водоустойчиви shell якета. Стандартът в аутдор
индустрията е те да се произвеждат от перфлуорвъглерод или известен още като
PFC. Именно заради PFC, екипировката за трекинг получава своите водоотблъскващи
качества. Но през 2015 година учени откриват наличието на този химикал в кръвта на
полярните мечки и антарктическите пингвини. Въпреки че няма достатъчно
наблюдения върху дълготрайните ефекти от PFC, това, което е известно за него, е, че
той може да доведе до смущения в имунната и хормонална система.
Тук Fjällräven казват „стоп“ и слагат PFC в списъка си със забранени материали при производството на екипировка. Решението идва в ключов момент за компанията, защото на дневен ред е проектирането на водоустойчиво, дишащо shell яке. Но компанията непрестанно извършва иновации и се адаптира. Изразът “винаги може повече, винаги има място за подобрение” е в сърцето на всички във Fjällräven.
Благодарение на своя хъс за устойчива екипировка, днес компанията предлага широка гама от облекла без PFC като якето и панталоните от серията High Coast Hydratic, които са част от колекцията пролет-лято 2021 г. на бранда.
Какви са бъдещите планове на Fjällräven?
Компанията вече е постигнала значителни успехи. Инициативата им Down Promise,
гарантираща хуманно отношение към животните чрез 100% проследимост, съществува
от 2014 г. До 2019 г. 61% от техните материали са получили оценка като добри или
отлични – най-вече защото са органични, рециклирани или с напълно проследим
произход. Fjällräven е член на Асоциацията за справедлив труд и програмата на ООН – UN Global Compact. И, разбира се, още от 1960г. насам шведската марка проектира продуктите си, за да издържат цял живот – най-важният, но често по-малко обсъждан аспект на устойчивостта.
Fjällräven има мотивацията да продължи напред и да разработи по-устойчиви дрехи и
екипировка за живот на открито, за да могат хората да им се радват с поколения напред.
Компанията измина дълъг път, но все още не е там. Дали някога ще бъде? Както каза
основателят й:
„Ние вървим този път вече повече от петдесет години. Надявам се никога да не стигнем“.
Устойчивостта е пътуване, а не дестинация. Но това е пътуване, което Fjällräven се ангажира да продължи.
Моделите екипировка на Fjällräven могат да бъдат намерени в магазините на марката в The Mall, етаж 0 или на в официалния сайт за България.