Намираш достатъчно стръмен склон, хващаш няколко надъхани приятели-байкъри, взимате по една лопата и се стягате за работа. Горе-долу това са направили няколко момчета от Гоце Делчев с амбицията да създадат трасе за планинско колоездене в района, достатъчно добро не само за техните спускания, но и за да стане домакин за състезания.
Трасето, над което те работят, започва от живописното село Делчево и стига до самия град Гоце Делчев. Надморската височина на Делчево е 1024 метра, а на Гоце Делчев – 508. Без да затрудняваме някого с проста аритметика, това са около 450 метра денивелация. Общата дължина на спускането, което може да се направи по този маршрут, е около 3 километра, условно разделени на два етапа.
Разделянето на две на трасето е, защото между долната и горната част има леко изкачване. Времетраенето на едно спускане, според уменията на байкъра, варира от 2, 3, 4 или повече минути. Първият етап предполага техничност в уменията на спускача, защото са налице камъни, виражи, стръмни участъци и кореняк. Вторият етап преполага скокове и повече скорост. В момента се работи активно по горната част (старта) на трасето – изграждат се скокове и виражи.
Интересното за това трасе е, че ако се проведе състезание, може да се направи на два етапа и има от всичко и за всеки. Трасето се определя подходящо както за начинаещи, така и за по-напреднали колоездачи. Всъщност, всеки може да намери своя линия.
Строители на местна почва са:
Ангел Марински, Борис Тернянов, Борис Гугов, Стефан Попов, Любомир Леваков, Илия Бутилов, Веско Занев и Георги Бойчев.
И, за да не ви разсейваме с приказки, се допитахме до гореизброените, които с охота ни разказаха какви ги вършат и какви планове си правят, докато действат с лопатите. Интервюто взе Нети Захариева.
С какво се занимавате извън планинското спускане?
Едната половина от нас работят, другата учат. Всеки един е карал планинско колоездене преди да се запознаем.
Как така се събрахте?
Намерихме се в социалната мрежа. Това е то силата на кибер пространството, събира хората… Е, събрахме се! Сега вече ни държи друга тръпка – желанието да развием този сравнително нов спорт и в нашия град.
Колко сте?
За момента сме осем души, които се опитваме по-регулярно да тренираме и да спускаме местността по различни линии, включително ентусиазма ни мотивира да направим трасе. Районът наоколо ни е благодатен за работа, има потенциал за развихряне.
Какви мислите за фрийрайда в планинското спускане с колело? Какво е усещането да измислиш своята си линия, че и да я спуснеш?
Фрийрайдът за нас е да излезеш в планината и да прекарваш страхотен ден с приятелите, които са ти братя по хрумки, каране и щуротия. Така неусетно вече правехме трасе, гледахме клипчета как го правят другите по света и полека-лека оформихме нещо съвсем прилично. Много ни е драга идеята да „измайсторим“ нещо свое си, усещането си го бива, радваш се, че си част от процес. А после тестваш и изследваш трасето, размишляваш къде и какво може да се подобри. Трасето еволюира, а с него и спускаческите ни умения, по-безстрашни ставаме, по-нахъсани, удря ни шамарчета адреналинът и всеки път не ни стига. Един затворен кръг е, но положителен кръг, ей такъв хубав, наш си! Философската казано: „да създадеш нещо от нищото е голяма работа“ и то във всяка сфера на живота. И ние сме голяма работа! Строим трасе!
Как решихте да майсторите трасе? Какви амбиции имате за него?
Идеята за трасе се роди след като покарахме по даунхил трасето на Боровец и решихме, че имаме всички предпоставки да направим своята си линия. Пред очите ни беше… но отне време да я изчистим в главите си. Районът ни е богат на естествени трасета за даунхил и ендуро, че и крос-кънтри, но вече сме единодушни, че трябва някой и друг скок или вираж… всъщност, повечко трябват! Ще се радваме да привлечем повече хора да карат на нашето трасе, за протокола, се надяваме и един прекрасен ден са спретнем състезание тук. Дали ще е даунхил или ендуро, няма значение, важното е да се случи. Такъв е дългосрочният ни план!
Вашето трасе заявка за байкърско присъствие на даунхил общност в района ли е? С размах ли се действа?
На всеки е ясно, че за да направиш едно трасе, трябва отдаденост, мотивация, хъс… визия за нещата в дългосрочен план. Не може да се дялка на парче и за сега, трябва си постоянство. Смеем да твърдим, че трасето ни е добро, разбира се, още по-добро ще става. Работим по въпроса!
Помощ „дебне ли отнякъде“? Ако да, откъде?
Да, подкрепа имахме от нашите приятели от Горско стопанство Гоце Делчев. Получи се готска симбиоза с тях. Помагаме им в разчистването на гората и пътеката. Те пък не възразяват и при нужда помагат с инструментариум и сила.
Кой е виновник да го има това трасе във вида, в който е сега?
Всичките осем с мерак и безумна мотивация сме виновниците за трасето, като инженер ни е Борис Гугов.
Не се ли притеснявате, че летвата е вдигната прекалено високо с вече наличните трасета в България?
И какво като е вдигната високо? Има много житейски примери за постигане на високи резултати с изходна точка нула. Трасето е миксаж от елементи, кеф ти за ендуро, кеф ти за право надолу, има го и момента „на сеч“. Въобще, отговорно може да кажем, че кой каквото търси, ще го намери тук.
А как се стига до старта? Това винаги е много важен въпрос.
До началната точка на трасето се стига по чисто нов асфалтиран път (гордост ни е!). Затова няма притеснения от раздрусване на сутрешната закуска. От старта надолу започва раздаването.
За какво си мечтаете, докато работите над трасето?
Пожелаваме си да развием спорта в нашия град, а трудът и мотивацията ни да завладеят повече хора наоколо ни, и не само. Финансова помощ от никого няма да откажем, за предпочитане е тя да не е само финансова, а под формата на препоръки и практически съвети от професионалисти на тема трасета и от самите райдъри, които времето е изпитало като признание и умения.
Получихте ли интересна обрана връзка вече от някого?
Неотдавана поканихме най-бързия в България сред мастърите на даунхила – Милан „Каспина“ Димов, да тества труда ни, да налее малко акъл, да сподели как вижда нещата, кое и как да направим, ако трябва да променим. Добра визита се получи, обменихме опит, дебатирахме евентуалното включване на други линии към работеното от нас. Той се изкефи, сподели, че е имало и фрийрайд изненадки. Хубавото предстои. Оптимисти сме!
Ако ви дадем минута за реклама, как ще я използвате?
Трасето ни е много красиво, природа да искаш. Спускаш си надолу и си релаксираш. Житейските проблеми изчезват като с магическа пръчка. Нескромно си казваме, че имаме страхотна байк дестинация, подходяща както за начинаещи, така и за напреднали райдъри.
Минутката за реклама е под мотото: Елате и ще видите!