Наскоро се появи едно българско изобретение, което нямаше как да убегне от вниманието ни. Става въпрос за Half bike или т.нар. полуколело. То е интересно, функционално творение за градско придвижване, което разчупва стереотипа за познатия ни велосипед.
За да не разказваме и препредаваме информация и впечатления за Half bike, решихме направо да се свържем със създателите му Мартин и Михаил от Kolelina и да ги разпитаме надълго и нашироко за полуколелото, което са направили.
ВИЗИТКА
– Създателите: Мартин Ангелов (дизайн) и Михаил Кленов (съдружник)
– Раждането на идеята: през 2010 г.
– Характеристики на half bike: 8 килограма, 100 см дължина, рамка от алуминий
– Функционалности: Сгъваема дръжка, опция за скорости
Какво представлява това нещо, наречено Half bike?
Доста компактно превозно средство замислено за града. Предоставя коренно различно преживяване сравнение с колелото, сгъваемо е и лесно може да се превози в градски транспорт или асансьор и лесно може да се паркира в офиса или дома.
А какви са възможностите му?
Колелото разчита на стандартна велосипедна предавка към предното колело има и опция за слагане на скорости. Завиването става с накланяне, а спирачката блокира задните две колела.
Към какъв тип хора е насочено полуколелото?
Определено е насочено към по-активните хора, но това не пречи да се кара спокойно и бавно по велоалеи.
Откъде дойде вдъхновението за създаването му?
През 2010-та участвах (Мартин) в един международен конкурс и тогава се зароди идеята за много компактно колело, което се кара прав. След това последва един период на затишие и началото на 2013-та се появи първият прототип.
Колко време трябваше на идеята, за да се материализира?
Около една година прототипиране. Всичко започна с ръчно изработени прототипи правени от стари колела, които бях намерил на тавана. После измислих много гъвкава система за изработване на рамката и така непрекъснато и до ден днешен идеята еволюира.
Какви са предимствата на half bike пред конвенционалните градски велосипеди?
По никакъв начин не се опитваме да подобрим класическото колело или да го конкурираме, то е гениално завършено произведение. В нашия случай търсим алтернативно усещане за придвижване и компактност. Основното предимство е, че колелото е компактно и в сгънат вариант може лесно да се пренесе в градския транспорт или да се постави в багажник на кола.
А недостатъците?
Недостатъците са, че за сега цената му излиза доста висока. Всички искаме полуколелото да е на полуцена, но спесификите на компактното локално производство все още не го позволяват.
Подходящ ли е half bike за трикове?
Зависи от оператора. Засега само скачам от стълби и скокчета, но е много пристрастяващо да откриваш нови възможности, защото с колелото някак си нещата се изчерпват с времето.
Ти ползваш ли го?
Ами да. Напоследък основно с тестови цели.
Сигурно привличаш много внимание по улиците. Какво най-често те питат хората?
Да, определено, хората реагират все едно са видели извънземно. Обичайните въпроси са – откъде си го купил това, как се кара, трудно ли е да се кара. Но определено хората се впечатляват особено когато го виждат в действие.
Какво трябва да се промени в градската велосипедна култура в България, за да има повече място за подобни проекти?
Има нужда от малко инфраструктура и още сто пъти повече нагласа в мисленето на хората. Има тенденция да се увеличава вело-общността в България и се надявам в един момент младото и активно поколение да има повече влияние при взимането на решения за града.
На какъв етап сте от проекта?
Приключихме успешна Кикстартър кампания през пролетта и до края на лятото трябва да произведем 100 бройки и да ги разпратим по света. В момента с ме в пика на производството. Пристигат частите и правим поръчките за рамките.
Как могат хората, които искат half bike да се развие, да ви подкрепят?
Самата положителна реакция на хората е много голяма мотивация за нас. Всеки може да следи как се развиват нещата на нашата страница. Играта продължава, целта е да отключим следващото ниво :)