За поредна година България е на върха в иновацията и производството на катерачни центрове

Родните компании са в основата на световен бум на залите за катерене в последното десетилетие

0
 

Сподели

Shares
Снимка:Walltopia

На 19 и 20 ноември 2021 г. за десета поредна година се проведе, едно от най важните събития за катерачната индустрия в Европа. Halls & Walls се инициира от Германската алпийска асоциация (DAV) и тази година се проведе в небезизвестния германски град Фридрихсхафен в рамките на VERTICAL PRO –  търговско изложение комбиниращо търговски панаири, тестова зона, експертни лекции и браншови срещи.

Строителството на зали за катерене нараства с главоломна скорост през последните десет години, а двигател на този ръст е именно България. Катеренето придобива все по-голяма популярност като спортна активност и начин за разтоварване и включването на спортното катерене в олимпийските дисциплини в Токио 2021 не беше случайност.

Ръстът на броя на катерачите на всички континенти и търсенето на все по-качествено направени зали, доведе до проектирането и отварянето на огромен брой нови локации за катерене в целия свят, дори и в периода на пандемията.

Снимка:Walltopia
Снимка:Walltopia

Дни след провеждането на най-важното изложение на катерачната индустрия в Европа  – “Halls&Walls Vertical Pro” във Фридрихсхафен, Германия, картината на пазара изглежда така: най-много изложители има от България и най-опитните и най-големите компании в индустрията, са български.

В основата на всичко стоят компаниите “Устето”, “Уолтопия” и “Композит Х”.

“Уолтопия”, създадена преди 23 години от Ивайло Пенчев и Метин Мусов, е глобален лидер в производството на стени за катерене, а заедно с дъщерните си компании HRT, Holdtopia, Climbmat и Techtopia, тя предлага всичко необходимо за изграждането на изкуствена безопасна среда за катерене, “Устето” е най-старата компания в индустрията, а заводът за производство на хватки “Композит-X”, намиращ се в гр. Летница е най-големият производител на катерачни хватки в света.

На изложението във Фридрихсхафен със свои щандове освен доайените на индустрията “Устето” и най-големите “Уолтопия” и “Композит-Х”, участваха още над десет фирми от България, повечето от които, създадени от бивши служители на “Уолтопия”.

Снимка:Walltopia

Каква е формулата на успеха?

Всичко започва с двамата основатели на Уолтопия – Ивайло и Метин, които проявяват фанатична отдаденост към работата, към внедряването на научен подход при разработката на продуктите и постоянно подобряване на предлаганото от компанията. По-късно към тях се присъединява и трети фанатик, Дан, завършил Химия в университета в Шефийлд, избрал да заживее и работи в България, заради първите двама. Тук, в гр. Летница, Дан създава лаборатория за разработки и най-модерния завод за производство на хватки за катерене – “Композит Х”, с най-голямата логистична база в света, задоволяваща към днешна дата над 50% от глобалното търсене на хватки.

Две десетилетия по-късно индустрията вече е много развита и хиляди фирми оперират на всички пазари по света, но няма човек в този бизнес, който да не знае къде е България и да не цитира името на “Уолтопия” и “Композит Х”.

Нишов бизнес, който се развива без външна помощ

За да бъде кристална картината, е важно да се отбележи, че този бизнес в България не е развиван чрез еврофондове или венчъркапитал, за него не е имало правителствена стратегия за развитие на сектора, не са предоставяни субсидии за иновативни фирми, нито е насърчаван чрез клъстериране и прочее стимули, каквито съществуват днес в различни сектори на икономиката. Интересното е, че никой никога не е помагал на тази индустрия в България и все пак “Уолтопия” и “Композит-Х” успяват да пробият на международната сцена и да задържат лидерските си позиции вече повече от 20 години, утъпквайки пътеката и вдъхновявайки в последствие още много играчи да заработят на същия терен.
Снимка:Walltopia

През последните 20 години държавата похарчи милиони за стратегии, създаване и поддържане на клъстери, субсидии и други механизми за стимулиране на бизнеса (например намаляването на ДДС на туристическата индустрия), но нашата страна не е на първо място в нито един друг сегмент, освен в този, в който няма насочени никакви държавни усилия. Катерачната индустрия и “Уолтопия” са, може би, един жив пример за това, как държавата с нейните стратегии, тактики и субсидии не може да постигне нищо без предприемачите. Единствено те имат значение за успеха на бизнеса, при това не всеки предприемач,  а само онези, които не са възникнали от държавна програма за помощ на бизнеса, финансиране на оборудване, иновации или други евро приоритети. На България са нужни не еврофондове и субсидии, а повече смели и независими предприемачи, които да увеличат драстично мащаба на българския бизнес и икономика. А докато това се случи, “Уолтопия” ще държи най-високото място на стълбицата, за всички нас.

Сподели

Shares

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведи твоят коментар!
Моля, въведи твоето име тук.