Спомняме си невероятната история през 2019 г., в която жената зад Burton, Дона Карпентър, ни покани заедно с елита на женската сноуборд сцена на няколко дневна среща с каране в Банско. Почувствахме се истински поласкани, когато разбрахме, че домакин на срещата е самата Дона Карпентър, а сред нейните гости ще бъдат Ана Гасер – олимпийска шампионка с огромно влияние върху развитието на сноуборд културата сред жените в света, българската шампионката Сани Жекова, фото редакторката на Snowboard Magazine Джеси Доусън и други интересни личности. Ние изпратихме автора ни Северина Митева, която е и запалена сноубордистка. Тя и Сани Жекова, която няма нужда от представяне, ни разказаха за приключението, което изживяха заедно.
Едва ли има читател на списание 360°, който не познава марката Burton. Но дали знаете кой стои зад нея? Най-важният човек от екипа е разбира се, нейният създател – Джейк Бъртън Карпентър – също добре познат на нашата аудитория. Но, както се казва, зад всеки велик мъж стои една жена. За съжаление, обстоятелствата, които накараха Дона Карпентър, неговата съпруга, да заеме водеща позиция в компанията, не са никак приятни. През 2015 година Джейк се разболя от тежка болест и в продължение на една година дори докторите не можеха да кажат дали ще оцелее. Тогава Дона пое грижата за тяхното безценно „дете“ – марката Burton – наред с грижата за съпруга си. Джейк, слава Богу, не ни напусна. Здравето му що-годе се закрепи, но съвсем не достатъчно, за да се завърне към управлението на компанията, както преди. Тази чест и отговорност се падна на Дона Карпентър, която не само се справя успешно, а и вдъхва нов живот на един от най-емблематичните за всички сноубордисти по света бранд.
Нейната мисия, която е в самото си начало, е да намери нов израз на баланса и хармонията, които ще дадат на Burton още повече сила не само на световния пазар, но и в сърцата на верните й фенове. А те, феновете – райдъри от всяка възраст, пол, раса, умения и убеждения – са истинското семейство на Джейк и Дона. И за да докаже това, Дона покани жените, които са допринесли най-много за развитието на Burton – като бранд и бизнес – особено през последните години, на едно кратко, но изпълнено с емоции приключение. Тя потърси в тях подкрепа и идеи за развитието на Burton в една още по-напредничава и модерна компания, в която жените имат възможност за изява наравно с мъжете. Тя се фокусира върху този аспект от еволюцията на бранда паралелно със стремежа да постигне 100% устойчивост в производствения процес, материалите и качеството на труда на нейните служители до 2020 година. Дона Карпентър е известна със загрижеността си към природата – тя е член на борда на директорите на неправителствената организация Protect Our Winters, които апелират за политически действия, свързани с климатичните промени. С мисъл за бъдещето на планетата, Дона полага огромни усилия да изведе Burton до лидерски позиции в борбата за промяна към един по-чист и качествен живот и да даде пример на света за това как трябва да се държи един етичен и интелигентен бизнес днес.
Светът е твърде устремен към не толкова ясни цели, по пътя към които обаче, се потъпкват най-важните ценности – здравето на планетата ни, истинската връзка между хората, свободата, вълнуващите и красиви преживявания. И жени като Дона, чрез своята визия и действия, заявяват на света, че е дошло времето да спрем своя вглъбен слалом към дъното и да се огледаме. По средата на пистата, в обятията на планината, където сме най-близо до боговете, можем да усетим лекотата на движението по снега, да чуем дишането на боровете и да си спомним за какво всъщност живеем. И именно бизнесът трябва да направи първите стъпки в тази посока и да поведе света след себе си. Защото вече нямаме нужда да си проправяме път напред с юмруци и лакти, а с лекота, стил и грижовност.
Но Дона, колкото и силна да е тя, не може да направи това сама. Затова през април тази година събра група от забележителни жени, и поемайки лично всички разноски по тяхното пътуване, ги доведе в България на една своеобразна “семейна” конференция под формата на “backcountry riding trip”. Тя подари на всички участници в нея екипировката от бъдещата колекция 2020. Те имаха възможността да я изпробват с последния хубав нов сняг, който падна сякаш специално за тях на Пирин. В замяна получи идеи, вдъхновение, решения, прозрения, които ще интегрира в маркетинговата стратегия и въобще стратегията за развитие на компанията в най-близко бъдеще. А как избра България? Вероятно основна заслуга за това има Джейк Бъртън, който прекара няколко дни в нашата страна през 2004 година по време на околосветското си пътешествие. Тогава от Балканите и Източна Европа той избра да посети единствено България и остана невероятно впечатлен от всичко, което видя и преживя тук. Тръгна си с керамичен сервиз от типа „троянска капка“, който Дона твърди, че и до днес е най-използваният сервиз в кухнята им. Тя също сподели, че съпругът й много често споменава България и явно част от сърцето му е останала тук. Крайно време било и тя да види какво толкова специално има в тази страна. Но какво точно се случи? Това ще оставим да разкажат Северина и Сани.
Северина Митева:
„Исках да открия завесата и да покажа на всички кои сме ние“ – това бяхa думите на Дона Карпентър, които останаха в съзнанието ми и изпълниха със смисъл трите дни, в които прекарах с Burton Backcountry trip Bulgaria.
Дните между десети и тринадесети април определено бяха повече от запомнящи се. Родният Пирин посрещна олимпийската шампионка Анна Гасер, тийм райдър на марката, както и самата Дона Карпентър – изпълнителен директор на Burton, а всичко това се случи благодарение на не леките усилия на Росица Каратотева – дистрибутор на марката за България.
Именно тези усилия от страната на Роси, Лизи (Lizzie Holloway), отговаряща за дистрибуцията на марката в Англия и Люси (Lucie Hikova), развила пазара на Burton в Чехия бяха и една от главните причини да се случи това събитие. Зад срещата стои идеята на Дона да благодари на тези жени за тяхната отдаденост и здрава работа, тъй като реално голяма част от сноуборд индустрията се случва зад сцената – зад снимките и видеата, зад състезанията, които всички ние виждаме. Сред момичетата, поканени на срещата бяха още Александра Жекова – атлет на Burton EU, Ханна- Мари Майер (Hanna-Marie Mayer) ПР на компанията, Марион Прегензер (Marion Pregenzer) – E-Com Manager, както и главната счетоводителка и HR специалиста на Burton – София (Sofia Bachlechner-Schramm). Разбира се нямаше как да не присъства и Джеси Доусън (Jesse Dawson) фотограф на марката, а Мия Ламбсон (Mia Lambson) отговаряше за видеозаснемането на събитието. Мия е една от малкото жени видеомейкъри в сноуборд идустрията. Друга девойка, наложила се сред предимно мъжката конкуренция беше немската журналистка Анке Еберхард (Anke Eberhardt). Всички тези момичета бяха там, защото бяха допринесли много за развитието на Burton, като марка, а и на сноуборда като спорт.
Какво още допълни Северина, както и целия разказ на Сани Жекова за събитието, прочетете в юбилейния летен брой на списание 360°. Поръчайте го директно от създателите му, подкпрепете издаването на независими български списания, а ние от своя страна ще ви го изпратим с безплатна доставка.