Градският велосипед „Балкан“, наследник на легендарното „Балкан“-че, не е просто носталгичен реверанс към миналото. Създателите му всъщност имат амбициозни планове за следващите години.
Главният продуктов дизайнер и шеф на развойната дейност на производителя „Балканвело“ Петър Петров смята, че велосипедът има много сериозен експортен потенциал. На негов вариант с малко по-висок клас окомплектовка ще бъде търсен пазар в балканските страни и Унгария. Някога във всички държави от соцлагера е имало подобно колело и то е разпознаваемо и при тях. На Букурещкия панаир, например, където новото „Балкан“-че е показано още като прототип, посетителите са коментирали: „А, това е като нашия „Пегас“, само че по-хубаво.“
В „Балканвело“ вече разработват и още два нови модела „Балкан“-чета – също 20-инчово, но много по-компактно детско колело, и 26-инчов вариант, който ще е нещо като хибрид между маунтин байк и градски сгъваем велосипед и ще може лесно да се вкарва и в кола. В следващите генерации конструкцията ще бъде още по-изчистена и олекотена, макар че и сега моделът „Класик“ е по-лек от някогашното колело с 5-6 кг, а „Комфорт“ – с 3.
Засега новите „Балкан“-чета се продават във фирмените магазини на „Балканвело“ в Ловеч и Пловдив, както и в някои велосипедни магазини в Южна България. Дали ще ги видим в по-масова продажба зависи от интереса на търговците.
Според Петър Петров новото „Балкан“-че е само част от започналите в много браншове процеси на възраждане на типично български продукти, които съвсем не са лоши. Дано е прав и напереният наследник на „народното“ колело да продължи тази хубава тенденция.