MTB тенденции

0
 

Сподели

Shares

RAM bikes

Велосипедите, както всичко около нас, се променят. За да разберем какво се случва с маунтин байк машините напоследък, решихме да се свържем с българските експерти в тази област. Поговорихме си с момчетата от RAM bikes за последните тенденции по света и у нас и най-новото при тях. Точно с тях, защото явно знаят какво се иска от един планински велосипед, който ще бъде подложен на аграрно каране от състезател, но в същото време могат да направят и истинска машинария за приключения (RAM – Real Adventure Machinery), с която да се чувстваш еднакво надъхан и в планината и в града.

RAM bikes

ГУМИ

Размерът има значение, особено щом си говорим за колела. Световната тенденция определено се движи към „порастване“ на гумите. 26-инчовият стандарт, който сме свикнали да виждаме, започва все по-отчетливо да отстъпва на 27,5er, дори на 29er. Предимствата са, че с по-големи гуми колелата набират много по-добра инерция при спускане и развиват по-бърза скорост. Преодоляват по-лесно и препятствията по пътя си. Съществува мит, че велосипедите с големи гуми са по-трудно маневрени. Според Антон Настев – MTB състезател в почти всички дисциплини и Продуктов мениджър на RAM bikes, няма такова нещо – „всичко е въпрос на адаптация“ според него. Освен Тони, явно и RAM bikes като цяло са фенове на 27,5 на 29 инчовите колела. Можете да се убедите, ако видите богатата гама велосипеди с по-големи гуми, които компанията предлага от този сезон чрез платформата си Bikelab.

Дебелината също е важна. Освен, че гумите на планинските велосипеди стават с по-голям диаметър, се забелязва и тенденция към увеличаване на дебелината им. Наскоро се появяваха нововъведения като Boost 29“ на Sram – много смела, иновативна компания като цяло. При Boost-а задната ос е по-широка, а спиците могат да застанат по-разкрачени. Друг интересен нов стандарт, който навлиза, е т.нар. 27+, което е 29-инчов велосипед с капили за 27,5“ и по-широки гуми. Наподобява гумите на фетбайк, но не са чак толкова дебели.

RAM bikes

ГЕОМЕТРИЯ

Велосипедите започват да се специализират все повече – нормално – стиловете каране също стават много по-тесни и трябват „машини“, подходящи за тях. При трейл колелата тенденцията е да стават все по-късоходови. Появява се и тенденция, която се вижда особено ярко при състезателните ендуро колела, велосипедите да бъдат по-дълги с по-остър челен ъгъл. Такава геометрия ги прави по-стабилни и бързи и затова започват да се търсят и произвеждат все повече.

RAM bikes

СКОРОСТИ

Интересна минималистична тенденция се наблюдава при скоростите. Търси се все по-ниско тегло, което може да се постигне с махане на повтарящите се скорости (при стандартните скорости повторения не липсват). Тук основни иноватори са Sram, които налагат предавателна група, която е 1 х 11, т.е. само с 11 скорости. „Това е изцяло тенденция на Sram, разработена от тях, която наистина работи много добре и теглото е значително по-малко. Страшно надеждно е с единствен недостатък – високата цена, но с последните промоции е доста по-достъпно. Най-голямо търсене на тази система има при каращите кроскънтри.“ – разказва Тони Настев от RAM. Един от новите модели на RAM с 11 скорости е последният Podium, който е снабден още с карбонова рамка и пълно окачване.

Sram

МАТЕРИАЛИ

Напоследък излизат нови видове алуминий, за които се тръби, че ще завладеят пазара. Очаква се да навлезе нов хибрид между стомана и алуминий, който е много лек и здрав. Започват да се правят и 3D принтирани колела от композитни материали. При RAM новото е, че се насочват към използване на карбон в рамките, за да бъдат колелата по-леки и здрави.

RAM Podium
Карбоновият Podium

ЕКСТРИ

Друга интересна новост в планинските велосипеди са т.нар. дропър постове. Това е система, с която лесно и бързо променяш в движение позицията на седалката, за да бъде разположението й максимално удобно за спускане или изкачване. Изключително удобно е особено за ендуро, кроскънтри състезания и маратони. Има различни варианти на тези дропър постове – при някои има лостче точно под седалката, а при други настройката става с дистанционен контрол, монтиран на кормилото. Намерили са приложение и в гамата на RAM bikes за 2015 – няколко такива велосипеда има в Bikelab.

RAM bikes

Факт, напоследък има много тенденции, които се борят за внимание. Смислени ли са те или не, пазарът ще покаже с времето, както и това какви „машини“ ще виждаме на състезания и по най-техничните трасета.

Тенденциите нагледно можете да видите и в платформата Bikelab. Повече за нея можете да научите от статията на 360mag тук.

RAM bikes

Сподели

Shares

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведи твоят коментар!
Моля, въведи твоето име тук.