Хората, с които ви запознаваме на страниците си, са онези, които истински ни вдъхновяват. От парапланеристи, през сърфисти и бордисти, до алпинисти и катерачи, всички те ни подсказват, че ако правиш това, което обичаш, и ако намериш правилното място, на което да бъдеш, пътят до личното ти удовлетворение се скъсява главоломно. Днес ви запознаваме с по-различни герои. Те изграждат екипа на технологична компания, a според нас са приключенци по душа. Вероятно затова работата им се получава толкова добре – знаят как да я съчетават с любими активности, а и изглежда са намерили правилното място, на което да бъдат.
SiteGround, които вдъхновяват да правим това, което обичаме.
Здравейте, екип на SiteGround! Вятърът ни подшушна, че в момента се намирате на о-в Лимнос. Какво ви заведе там?
Ето, значи, къде бил вятърът! А ние се чудим как така тук е нетипично спокойно. Решихме, че е, за да можем да свършим повече работа, защото в момента маркетинг екипът ни е на surf&work седмица на острова. Разпределили сме времето си така, че работим отрано през деня, а ако изскочат условия за уинд или кайт сърф, слизаме на плажа.
Лимнос е една от популярните дестинации за сърф, недалеч от България. Да не би освен като успешна компания, да се подвизавате тайно и като отбор сърфисти?
Само в това не са ни подозирали още. Тъй като екипът ни пътува за много софтуерни изложения и конференции зад граница – посещаваме над 100 събития на година – по едно време близките ни се шегуваха, че работим в авиокомпания. Всъщност дейността ни е свързана със сферата на технологиите и уеб хостинга.
Шегата настрана. Вие показвате успешни модели за сплотяване на един голям екип и превръщането му в добре смазана машина. Кои са основните практики, които именно ви помагат да обедините всички работещи в една обща цел?
Основното са усилията, които полагаме, за това хората в екипа ни да са щастливи. SiteGround е основана през 2004-та година от група приятели от университета, които от самото начало са много сплотени като ръководен екип. Голяма част от онези десетина човека по онова време все още работят в компанията. Стремим се и се надяваме, че този дух и атмосфера са се запазили и предали на останалата част от екипа и до днес, 13 години по-късно, когато вече сме далеч по-многобройни.
Колко души всъщност изграждат екипа на SiteGround?
Вече сме над 500 човека с няколко офиса в София, Пловдив, Стара Загора и Мадрид, както и хора, които работят отдалечено от различни части на света – от Италия до Индонезия и от САЩ до Румъния.
Изглеждате, така да го наречем – приключенски настроени. Как времето, прекарано извън офиса, се отразява на времето в офиса? Ставате ли по-продуктивни след сърф седмица на Лимнос, например?
Особено в последните години времето извън офиса ни се оказва ключово за още по-качествена работа. Рискът от бърнаут, особено в нашата сфера, е голям. И на нас преди години ни се е случвало да не можем да накараме хората да си ползват отпуск. Но бързо осъзнахме, че времето за себе си и качествената почивка със сигурност ни прави по-продуктивни в последствие. А умението периодично да се предизвикаш и образно казано, да излизаш от кутийката си, е много важно, за да можеш после да подхождаш по-творчески към работата си и да погледнеш предизвикателствата под друг ъгъл.
Как ви хрумна идеята да организирате тийм билдингите си като оупън еър фестивали – една от другите практики, които имате?
Идеята си дойде сама от екипа. Преди 3 години събрахме членове на маркетинг, дизайн и софтуер екипите в отбори и ги попитахме как си представят идеалния тиймбилдинг. Всеки отбор трябваше да помисли за предложение и да го презентира пред останалите, след което всички да гласуват за най-добрата идея. Единодушен победител беше предложението за open-air фестивал, на който през деня членове от екипа да водят работилници по най-различни теми и занимания, които ги вълнуват – като спорт, фотография, готвене, графити, други творчески дейности, а вечерта да имаме своя музикална сцена с гост изпълнители, но и музиканти от собствения ни екип, понеже имаме доста. Така се роди и групата, съставена само от членове на отдела ни по технически съпорт – Technical Issues.
Защо е толкова важно за вас, освен стандартната „приятна работна атмосфера“, да предлагате на екипа си различни варианти за работа, съчетана с активности, игри, спортове?
Защото, освен че сплотяват екипа и развиват умението за обща работа с останалите, развиват и много творчески умения, създават непринудена и лека атмосфера, в която много по-често се раждат интересни нови решения и проекти. В такава обстановка хората тренират и ума си за нови предизвикателства, не само тялото си. Дълго време например двама от членовете на управляващия ни екип правеха седмичните си срещи на игра на тенис, вместо на бюро в офиса – някак много по-успешно успяваха да обсъждат проблеми, докато си разменят сервиси.
В тази връзка – кои са любимите активности/спортове на екипа на SiteGround?
Зимните и водните спортове като че ли водят. Имаме и гмуркачи и няколко дипломирани капитани – дори си организирахме капитански курс в офиса, за да е по-удобно за служителите да се подготвят поне за теоретичната част. Освен това организираме и спонсорираме ваканции за служителите си и техните семейства – на ски и сноуборд през зимата и на море през лятото, така че това помага. Опитваме се да насърчаваме хората да водят по-активен начин на живот и в ежедневието си. По-рано тази година организирахме и вътрешно предизвикателство по тичане и колоездене с награди за отборите, които изминаха най-много километри за цял месец.
Атмосферата, която цари около вас изглежда толкова хубава, че трудно да повярваш, че е истина. Къде е уловката?
Няма уловка – обичаме работата си и сме страшно щастливи, че имаме възможност да правим това, което обичаме с хора, които харесваме. Винаги сме се водили от правилото да се грижим за екипа си по същия начин, по който го правим за клиентите си. Ако хората, с които работиш са щастливи и доволни, това винаги си личи в отношението им към работата и несъмнено се отразява цялостно на бизнеса.
Трите най-важни условия за добре работещ екип?
Да си намериш своите хора – тези, с които споделяте общи ценности и гледате в една посока, без задължително да мислите по един и същи начин, да не се боите от работа и да не забравяте да се забавлявате и да не се приемате твърде насериозно, докато го правите.
Трите най-важни качества, задължителни за всеки член на екипа?
Любопитство и желание да усъвършенстваш уменията си, силна вътрешна мотивация и проактивност.
Има уловка. От описаните неща най се възползват маркетинг и мениджмънт отделите. Съпорт и Обслужване на клиенти – кучета ги яли.
Привет, Ник!
Тиймбилдинг фестивалите ни, безплатните зимни и летни ваканции и мотивиращи фитнес предизвикателства са отворени за служители от всички отдели. Единствената спомената инициатива, в която участваха само маркетинг и дизайн отделите ни, е работната седмица на о-в Лимнос, но останалите отдели са свободни да си организират работни седмици извън офиса, както нерядко се случва. Всъщност за офисните кадри в статията редакторите са избрали снимки от офиса ни в Пловдив, където са позиционирани именно основна част от колегите ни от Обслужване на клиенти и Техническа подръжка и няма нито един член на маркетинг и висшия мениджмънт екип. Ако наблюденията ти от други компании са те оставили с впечатлението, че отношението към тях навсякъде е „кучета ги яли“, ще се радваме да ни гостуваш някой път, за да го опровергаем. Иначе гарантираме, че по време на последния ни вътрешен ден „С куче в офиса“ нито един двуног или четириног член на екипа не беше наранен.