Как да сглобиш един сравнително добър и на приемлива цена байк, подходящ за XC и градско, изграден върху позната на мнозина и доказала се с времето рамка – RAM HT-2. „HT” е абревиатура на Hard Tail или, по нашенски казано – твърда рамка.
СЪВЕТ – не започвай такова начинание, ако нямаш нужните инструменти и смазки: комплект шестограми, ключ за венци, ключ за касета, тръборез или ножовка, ролетка, отвертки – права и филипс, грес, парцали, помпа, свински опашки, клещи за рязане на броня, жила. При наличието на изброените пособия монтажът ще става по-лесно и ще бъде по-прецизен.
Първата стъпка е набиването на чашките, което трябва да става успоредно спрямо челото на рамката. За стабилност поставяме вилката, а след нея и седалката с колчето. После идва закрепването на дерайльора и навиването на средното движение, наричано още касета.
Предварително са монтирани гумите на каплите, както и спирачните дискове на главините. Поставяме задните венци и курбелите. Смазването на повечето резбови съединения е задължително.
Стигнахме и до момента с определянето на дължината на веригата. Съществуват два метода:
При първия метод веригата се поставя на голям венец отпред и на малък отзад, след което със скоба за верига се закача така, че да бъде опъната. Сваляме велосипеда на земята и с леко опъване на веригата трябва да се постигне перпендикулярно положение на дерайльора спрямо земята. Броим излишните звена. Така веригата е оразмерена точно и е готова за сглобка.
При втория метод, който е чисто велосипедистки, веригата се поставя на малък венец отпред и на малък отзад. Със същата скоба се опъва до положение, в което горното колелце на дерайльора не се опира в нея. Отново броим излишните звена и сглобяваме.
Монтирането на спирачните апарати трябва да става внимателно. Първоначално се фиксират само леко за рамката, а в следващ етап се затягат. Височината на кормилото се определя индивидуално, като след определянето й следва рязането на стержена на вилката. За целта на помощ идва тръборезът, който споменахме по-горе. Не трябва да се забравя, че при използването на пеперудка за притягане на вилката тя трябва да се набие преди рязането на стержена. Оразмерете поне три пъти и чак тогава режете, връщане назад няма!
След като сме отрязали стержена, следва монтирането на кормилото и лапата, а след това и на команди и ръкохватки. Положението на извивката на кормилото също се определя индивидуално, като се задава позиция леко назад, за да може извивката да поема евентуални по-сериозни натоварвания. Оразмеряваме броните и прекарваме жилата за скоростите, след което закрепваме спирачните маркучи към рамката. Това се случва с помощта на свински опашки. На всички брони и на краищата на жилата се поставят капси. При прекарване на жилата през броните те трябва да бъдат смазани.
Настройката на скоростите е тънък момент, за който трябва да се запознаеш добре с работата на дерайльора и командите. Ако ли не, има сервизи, където професионалистите знаят как.
Следва настройката на позицията на спирачните автомати. Бъди прецизен и внимателен. Не забравяй, че болтовете трябва да бъдат добре затегнати.
След всички тези операции провери отново дали всичко е затегнато и настроено. Като финал – напомпай гумите и бързо излез навън да изпробваш новия байк!