Велоинфраструктура: Оправдания и нежелание

0
 

Сподели

Shares

С увеличаващата се велоинфраструктура в София, пропорционално се увеличават и разговорите относно това. За мен и за много други хора, пътуването с велосипед в града отдавна е ежедневие. Освен повече ползватели на алеите, се появяват все повече и все повече хора, които основно черногледстват и си търсят оправдания да не карат колела. Което, разбира се, е единствено в техен ущърб, но смятам, че съм длъжен да опитам да покажа защо те не са прави.

methink_bicycles

Ето какво чувам най-често:

1. Не карам колело, защото няма нужната инфраструктура за това – Грешно! Особено в София, в последните години, построените велоалеи са немалко, а по тях, директно до центъра можеш да стигнеш от кварталите Надежда, Връбница, Банишора, Младост, Хиподрума, Борово, Стрелбище, Бели брези, Гоце Делчев, Красно село, Княжево, Овча купел.

2. Не карам колело, защото е бавно – Да, действително велосипедите рядко могат да развият повече от 30 км/ч в града. Средната скорост на един автомобил или на един автобус обаче, при градско каране, може да бъде и по-ниска (особено в час пик). Илюзия ни създава набирането на висока скорост от единия до другия светофар, мислейки си, че с колата се движим по-бързо. Наземния градски транспорт пък е силно зависим от състоянието на трафика и неговата средна скорост е по-ниска дори от на автомобилите. Често автобусите са претъпкани, закъсняващи или амортизирани.

3. Не карам колело, защото няма къде да го паркирам – Този проблем изчезва лека полека. В центъра на София е пълно с велопаркинги, с камери и места където велосипеда може винаги да бъде наблюдаван, дори от продавач, който седи наблизо. А, в краен случай, винаги може да си завържем колелото на първия срещнат пътен знак или стълб с осветление пред офиса. Нещо, което с колата не можем да направим. С колелото не търсим дълго празно място за паркиране, не плащаме пари за синя зона и не треперим дали някой може да ни остърже с ключ, защото сме спряли на „неговото“ място.

4. Не карам колело, защото ще се изцапам и изпотя – Този проблем се решава много лесно: 1. Бавно и спокойно каране, без да въртиш педалите като бесен, мислейки си, че се движиш бавно; 2. Ленти за крачоли, който да пречат на панталоните ти да се закачат във веригата на велосипеда.

5. Не карам колело, защото то не е за транспорт, а за развлечение – Заблуда вкоренена у много хора, още от началото на 90-те години, когато велосипедите навлязоха по-масово в България. Тогава все още се караше само в парка и никой не си е и мислил, че един ден хората ще почнат да ходят на работа с колело. Ситуацията от тогава се е променила, но за жалост мисленето на хората изостава.

6. Не карам колело, защото бедните го правят – Аргументът за бедняшкия статус на велосипедистите е най-безумния, който съм чувал дотук и честно казано не знам как да коментирам хората, които го дават. Само ще кажа, че това да имаш кола и да си постоянно залепен за нея, спря да е някакъв признак за висок социален статус още около 1930 г. в белия свят. По мои наблюдения в България точно най-бедните задължително карат кола. Може да нямаш пари за една книга, но за ежедневни пътувания с кола винаги ще имаш.

Освен, че обясних защо тези оправдания са несъстоятелни, ще дам и още толкова причини защо да заменим автомобила с велосипед за транспорт в града:

1. Евтино е – което по нашите географски ширини би трябвало да се котира. Не изисква ресурси за поддръжка, операционни разходи, застраховки и т.н…
2. Бързо е – не седим в задръствания и не сме ограничени от автомобилните пътища (можем да минем през парка например).
3. Здравословно е – намалява рисковете от сърдечен удар, високо кръвно и затлъстяване. Гори калории и създава мускули.
4. Надеждно е – шансът нещо по „двигателя“ да се развали е много по-нисък, а често проблемите се оправят и само с гаечен ключ.
5. Мобилно е – можете да паркирате буквално навсякъде, да минете буквално отвсякъде и да се качите буквално навсякъде.
6. Екологично е – замърсяването на околната среда е минимално.

Ако познавате някой, човек който ви е давал същите или подобни оправдания защо не кара велосипед в града, изпратете му този текст и помогнете велосипедистите да станем още повече!

Сподели

Shares

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведи твоят коментар!
Моля, въведи твоето име тук.