Пластмасовите изделия са неделима част от всекидневието ни, с приложение в буквално всяка сфера на човешката дейност. За съжаление, освен че е „масова“, пластмасата преди всичко е „пласт“, което означава, че след употреба тази неразградима материя се трупа на пластове по всички краища на планетата. Най-засегната, разбира се, е природата, която без помощ от наша страна просто няма как да се пребори с пластмасовия проблем…
За щастие все повече хора разбират сериозността на ситуацията и работят в посока справяне с тази пластмасова напаст.
Най-голямата дрогерийна верига у нас – dm – не прави изключение и влага значителни средства и усилия за намиране на интелигентно решение, което да намали вредите от използването на пластмасови опаковки.
Още от 2009 г. компанията усилено прилага пластмасови рециклати в PET и PE опаковките на своите продукти. Например тубичките на alverde NATURKOSMETIK, Balea и babylove са произведени от 50% рециклиран материал (без капачките), а целта е до 2025 г. 90% от опаковките на нехранителните продукти да са от поне 30% рециклирани материали.
Това обаче не е достатъчно, затова от началото на септември 2021 г. dm предприемат още един решителен ход – кампанията „Ще остана опаковка и в следващия си живот“, която цели да стимулира навици за устойчиво потребление у своите клиенти, като по този начин всички заедно да допринесем за намаляване на пластмасовото замърсяване.
Но, за да бъде успешен един проект, преди това е нужно внимателно да се анализират всички аспекти на проблема.
Специфика на пластмасовата опаковка за козметика
Колкото и да са неприятни пластмасовите тубички и кутийки, те играят важна роля в козметиката. Именно те позволяват съдържанието им да остане годно за употреба за по-дълго време, изолирайки козметичния продукт от външния свят и външния свят от козметичния продукт. В действителност щетите от изхвърлянето на неизползвания увреден продукт и замяната му с нов са далеч по-големи, отколкото от самата опаковка, и покриват по-голям процент от екологичния отпечатък.
За да не бъде проблем една такава опаковка, тя трябва да може да се рециклира, а за производството ѝ да не се влагат излишни суровини.
Така стигаме до…
Парадокса на рециклирането
Към момента един от основните проблеми, свързани с рециклирането на козметични опаковки, може да бъде описан така:
Много от опаковките биват небрежно изхвърляни буквално сред природата, а голяма част от тези, които все пак попаднат в кофата, обикновено биват унищожавани чрез изгаряне – с всички отрицателни последици за климата, като отделянето на въглероден диоксид в атмосферата.
Тези изделия, които все пак избегнат пламъците, се превръщат в рециклиран материал – „рециклат“. Към днешна дата рециклатът често е в недостатъчни количества или е с твърде нечисто съдържание, за да може да се използва в козметичната индустрия, а това, от своя страна, отново води до изгаряне на тази част от непотребния материал, която не успява да намери приложение дори и като „downcycling“ – изделие от смесена или замърсена пластмаса, неподходяща за употреба в козметиката.
Планът на dm
Тъй като за устойчивото потребление на козметика е важен не само конкретният продукт, но и самата опаковка, dm пристъпват към производство на специално проектирани за рециклиране опаковки с високо съдържание на рециклати, доколкото това е възможно.
За да се превърне всичко това в устойчиво потребление, е важно опаковките на козметичните продукти да не излизат от цикъла на употреба, след като бъдат „изпразнени от съдържание“. Целта на компанията е да събере обратно опаковките от вече използваните продукти, предавайки ги директно за рециклиране: „С тази кампания целим да предизвикаме внимание към проблема с downcycling и заедно с нашите клиенти да направим нещо значимо, намалявайки загубата на висококачествени опаковъчни материали. С инициативата за събиране на празни опаковки в магазините ни искаме да подсигурим висококачествен рециклиран материал при производството на опаковките на продуктите от dm марките. Особено сме щастливи, че България е сред първите държави от dm концерна, в които кампанията за събиране на празни опаковки стартира“, казва Цонка Иванова – Терзиева, ръководител на отдел „Маркетинг и снабдяване“ на dm България.
Успешната реализация на този план изисква да бъде повишена осведомеността на клиентите за необходимостта от разделното събиране на отпадъците, както и да бъде събудена личната отговорност на всеки един от тях.
Кампанията „Ще остана опаковка и през следващия си живот„
През септември dm започна дългосрочна кампания – „Ще остана опаковка и през следващия си живот“, като по всяко време, във всеки един dm магазин в България ще се събират празни пластмасови опаковки. А на 11 септември, пред избрани 21 магазина в страната ще има специално обособен събирателен пункт – тогава всеки, донесъл празните си пластмасови опаковки, ще получи подарък – чанта за многократна употреба и талон за 10% отстъпка на всички продукти от серията Pro Climate.
Какви опаковки се събират?
Опаковките, които се събират, са предимно бели или полупрозрачни и притежават един от следните знаци на дъното или на гърба – HDPE (High-density polyethylene) / PE (Polyethylen) / PP (Polypropylen) или PET (Polyethylenterephthalat). Допустими са и светли цветни опаковки с тези знаци. Това са най-вече опаковки от душ гел, шампоан, балсам, лосион, козметични продукти, почистващи и перилни препарати. БЕЗ хранителни продукти, БЕЗ бутилки от вода и напитки.
Къде ще бъдат рециклирани опаковките?
Събраните опаковки ще бъдат сортирани от Hamburger Recycling Bulgaria. След това ще бъдат транспортирани до фирма Vogt-Plastic GmbH в Германия. Там ще бъде осъществен качествен контрол и самото преобразуване на опаковките във висококачествен рециклат. А след това той ще бъде използван за производството на нови опаковки.