DEVIN Минерална за втора поредна година се включва в подкрепа на кампанията “Хижа на годината”. След като през 2024 година те брандираха категорията “Най-чиста хижа/заслон”, съвсем очаквано и естествено продължение на партньорството им е реализирането на инициатива в планината, която да обърне сериозно внимание върху възможностите за опазване на ресурса и чистотата в природата.
“Включи се в кръга на DEVIN – заедно за по-чисти хижи и планини!” е цялостна интерактивна информационна кампания, която има за цел да повиши осведомеността на любителите на природата и активния начин на живот, за ползите от рециклирането и да възпита у тях отговорно отношение към пластмасата като ресурс.
Основният акцент е поставянето на преси за пластмасови бутилки в 12 хижи на ключови маршрути из цяла България. Там посетителите ще могат да пресоват празните опаковки, за да заемат минимално място в раницата им. Така лесно ще могат да ги пренесат до най-близкия контейнер за разделно събиране, вместо да предадат тази отговорност на хижарите или да ги изхвърлят сред природата.
За да стимулира повече хора да започнат да проявяват отношение към собствения си отпадък, в подкрепа на кампанията, ще бъдат създадени и различни информационно-образователни мултимедийни материали, които ще бъдат споделяни на страницата на “Хижа на годината”.
“Включи се в кръга на DEVIN – заедно за по-чисти хижи и планини!” се реализира благодарение на обединените усилия на Девин, хижите партньори, кампанията “Хижа на годината”, доброволното сдружение “Crazy Bears” и любителите планинари.

DEVIN Минерална в помощ на хижарите
Инициативата ангажира вниманието на планинарите и към казуса със събирането и извозването на отпадъците, генерирани в районите на хижите и заслоните.
При недобросъвестно отношение на туристите се създава прекомерно натрупване на отпадъци и стопаните на тези обекти трябва да отделят допълнително време за почистване на околните пространства, да обособят специално място за складиране на събрания отпадък, както и да осигурят подходяща логистична мрежа за извозването му до местата за разделно сметосъбиране. Последното е особено трудно за хижите, до които няма възможност за автомобилен досег, а е и свързано с допълнителни финансови разходи. В резултат на невъзможността за справяне с тези проблеми, голяма част от битовите отпадъци никога не напускат планината…
С поставянето на пресите за пластмасови бутилки в хижи по ключовите туристически маршрути, кампанията иска да подпомогне хижарите в тази им нелека задача, възпитавайки едновременно с това правилна нагласа у посетителите на обектите.
Освен към туристите, кампанията се обръща и към широката общественост, защото всеки един в ежедневието си има роля за това, материалът да се върне обратно в производството.

Всъщност точно това представлява “кръгът на DEVIN” – затваряне на цикъла от производството до рециклирането. Част от него е и тяхната rPET бутилка, направена от… бутилки. Тя е изработена от 100% рециклиран PET материал от вече събрани разделно бутилки и освен, че запазва натуралните качества на водата и полезните ѝ свойства, запазва също така и природата. Запази я и ти. Защото отговорността за връщането на материала в производство е на всеки от нас. Необходимо е да превърнем този навик в масово поведение!
Още през 2024 г. от DEVIN Минерална произвеждат първият стек от 8 500-милилитрови бутилки от 100% рециклирани бутилки, но ако тези бутилки на свой ред не се изхвърлят разделно от потребителите и попаднат в природата – се намалява ефектът от този процес. И тук идва ролята на всеки един човек. Без активното участие на крайните потребители в разделното събиране, процентът на събраните опаковки, годни за рециклиране не би могъл да обезпечи нуждите на екологично насочените производства. Затова – “Включи се в кръга на DEVIN – заедно за по-чиста природа!”
Защо пластмасата е ценен ресурс?
Пластмасата навлиза трайно в живота ни през втората половина на ХХ век, като буквално предизвиква революция. Тази голяма група материали има изключително широко приложение и висока икономическа ефективност.
Пластмасата притежава отлични електроизолиращи свойства, водоустойчивост, голяма химическа устойчивост, а в някои случаи добра корозионна и термоустойчивост което в съчетание с ниската ѝ себестойност на практика я прави незаменим ресурс в почти всички сфери на човешката дейност.
Според данни от различни изследвания производството ѝ изисква по-малко енергия в сравнение с това на алтернативните материали като стъкло, метал, дърво, текстил и други. В сравнение с тях, е и много по-ефективна.
Според проучване на PlasticEurope от 2022 г. производството на пластмасови опаковки изисква до 50% по-малко енергия, спрямо стъклените. От Европейската асоциация за опаковки и фолио (PAFA) пък подчертават, че увеличената трайност и херметичните свойства позволяват по-дълъг живот на произведените материали, както и на различни храни. В резултат на това времевият интервал, при който няма нужда един продукт да бъде заменен с друг, е много по-дълъг.
Също така изделията от пластмаса изискват по-малко транспортни разходи, благодарение на ниското си тегло. Американският съвет по химия (ACC) отбелязва, че пластмасовите бутилки са с 90% по-леки от стъклените и намаляват с до 40% транспортните емисии.

Изолиращите материали, изработени от пластмаса пък, бидейки по-ефективни от останалите, на свой ред спомагат за повишаване на енергийната ефективност. Според Европейския институт за изолационни материали Eurima и Американския енергиен департамент използването на пластмасови изолационни материали може да намали консумацията на енергия за отопление/охлаждане с до 70%.
В допълнение пластмасата позволява многократно да бъде преработвана в нови продукти, а различни иновативни технологии превръщат отпадъците в суровини. Ето защо разделното събиране и рециклирането са от ключово значение за ефективното управление на този ресурс.
И тук се намесваш ти! Ролята на всеки човек в натрупването на този глобален отпадък е значителна. Липсата на осведоменост, навици и неправилното изхвърляне, особено когато това се случва сред природата, е причина голяма част от общия генериран отпадък да се дължи на нас потребителите. Тоест от твоето отношение към отпадъка, който оставяш след себе си до голяма степен зависи как ще изглежда светът около теб!

С DEVIN Минерална за по-чиста природа
Повече от 30 години „Девин“ ЕАД е неизменен новатор и двигател за развитието на сектора на минералните и изворни води в България. Поддържа високо качество на своите продукти, работи с грижа за своите служители и за местната общност, а също така активно прилага устойчиви екологични практики за опазване чистотата на природата.
От “Девин” ЕАД вярват, че преминаването към кръгова икономика и устойчив бизнес може да стане само с предприемане на практически и лесно измерими действия. Резултатът е, че още от 2021 г., компанията е въглеродно неутрална, като това е постигнато чрез прилагането на устойчиви модерни технологии за производство и рециклиране, както и чрез различни инициативи, стимулиращи опазването на околната среда.
Така компанията за първи път въвежда бутилката със скъсено гърло, с цел да се намали количеството на разходваната суровина, както и специалната rPET бутилката DEVIN, изработена от 100% рециклиран PET материал. По този начин се редуцират отпадъците, пести се място за съхранение и като общ ефект се намалява въглеродния отпечатък и вредните емисии в природата. С бутилки като тези се оползотворяват опаковките от консумираните продукти и се подпомага връщането им в кръговата икономика.

Управляващият директор Марк дю Боа споделя:
„В крайна сметка никой не иска да вижда празни опаковки на паркинга, в градинката, в природата, навсякъде. По дефиниция най-добрата опаковка е тази, която не съществува. Добре, но това не винаги е възможно. Например водата, това е нещо уникално и трябва да го пазим. Ако имаш хубаво бижу или часовник, когато няма да го носиш, го слагаш в кутия, за да го пазиш от светлината или от замърсяване, нали? Същото е и с водата, трябва да се съхранява добре, за да остане чиста и с високо качество за определен период от време.
Първоначално, начинът за защита бяха стъклените бутилки. Недостатъкът им обаче е, че са тежки и чупливи. Понякога се замърсяват и изглеждат зле. Освен това изискват управление на два потока – пълни и празни бутилки.
Установихме, че най-добрата опаковка, ако живеете на разстояние до 80 км от завода, е стъклото. Ако живеете по-далеч, най-добрата опаковка от гледна точка на устойчивост е тази за еднократна употреба, но само ако се изхвърля в правилния контейнер за рециклиране. Това ѝ дава втори живот. Това е кръговата икономика. Така не е нужно да се транспортират бутилките два пъти – пълни и празни. Спестяват се и разходи за енергия, почистване и т.н. За нас опаковката е суровина, която следва да е част от една кръгова икономика, а за да избегнем отпадъците, трябва да имаме ясна цел, около която да се обединят всички участващи страни”.
Кампанията “Включи се в кръга на DEVIN – заедно за по-чисти хижи и планини!” вече е активна и ще се развива през цялата година. Очаквайте допълнителна информация за хижите, които ще бъдат оборудвани с преси за рециклиране, както и постигнатите резултати.