Стилове за чистота на катерене според традиционалистите
За незнаещите Onsight стилът е да катерите нещо, което никога не сте виждали и нямате никаква информация! Заставате под скалата, избирате линия и тръгвате. Тук са подредени стиловете по възможно най-етичния начин:
1. Onsight free solo бос, без обувки и магнезий. Това е най-чистият стил в катерене, който съществува.
2. Onsight free solo с обувки и магнезий. Вече ползваме инструмент, който ни помага да се закрепим по-добре към скалата и да преодоляваме по-деликатни и трудни пасажи, но не оставяме следи от присъствието, след като се изкатерим.
3. Onsight с използване на традиционна екипировка и въже за протектиране на паданията – в днешно време клеми, френдове, ленти и др. Екипировка, която прибираме след изкачването и не оставяме никакви следи от присъствието си.
4. Onsight с използване на скални клинове, които се изваждат след използването им.
5. Великата дискусия – “to bolt or not to be”! Тук доста гледни точки се пресичат и основната е за какво се катерим. Ако нарушим целостта на скалата с бургия и поставим болт в изкуствено изкопана дупка, ние вече имаме уговорен мач и приключението изчезва. В зависимост от решението на първопокорителя, болтовете могат да бъдат през 1 метър или през 10, но това решение идва от етиката, виждането, психиката и подготовката на първопокорителя.
Ако трябва да покажем историята, трябва да се кажат и разкажат много неща, кото да се случили последните 100 години. И всички примери ще имат поддръжници и противници, защото вечният въпрос “ЗАЩО СЕ КАТЕРИМ?” ще има милиони отговори.
След появяването на спортното катерене през 80-те години играта се променя завинаги. Тук не става дума за приключение, а за сравняване на способности, които се измерват с цифри.
До средата на 90-те години спортното катерене е форма на тренировка за приключенците-катерачи, идеята е повдигане на физическите им способности за преодоляване на по-трудни пасажи в голямата планина.
От средата на 90-те се появяват изкуствените стени, които позволяват създаване на едно ново поколение спортни катерачи, спортното ниво моментално се променя и скалата за измерване на способности подскача до ден днешен – 9с и кой знае докъде в бъдещето.
Точно тази скала и цифрите бавно, но славно вземат надмощие над катерачните среди и видимия край на приключенското катерене.
Изкуствените стени са лаборатория за вдигане на летвата от физическа гледна точка. В днешно време тази лаборатория се е изместила на скалите. Това ясно се вижда с милионите болтове, поставени на парчета скала по целия свят.
Хубавото е, че много повече хора, които нямат психика за приключение, са навън и се катерят, но идва голямото НО – това ли е краят на приключението и неизвестното?
Моля да не бъда разбиран погрешно, създаването на нови обекти и маршрути и тяхното екипиране е избор на техния първопокорител. Горе споменатото се отнася за преекипиране на съществуващи от десетилетия обекти и маршрути!
В тези редове аз споделям моята гледна точка, с опит да събудя приключенското у някои от вас. Знам, че много хора ще се засегнат, но истината боли! В карайна сметка, всички се катерим поради различни причини, но не трябва да унищожаваме това, което много смели мъже и жени са ни оставили като наследство и ниво на приключение, защото ни е страх.
Аз се катеря от 30 години и работата ми е била силно свързана с катеренето – от любител-катерач и напълно спонсориран катерач за 10 години, до човек, който спонсорира катерачи. В този период от 30 години съм имам възможност да посетя над 500 катерачни обекта на 5 континента. Прекарал съм време с много от водещите катерачи в момента, които споделят гледната ми точка за унищожаване на историческото ни наследство от индивиди, водени от материални и его причини.
Седнах да напиша тези редове след изкачването на някои иконични приключенски маршрути в България, кото са били преекипирани по съвременните стандарти за спортно катерене. Стана ми супер мъчно как хора неспособни дори да ги изкатерят, с лека ръка са ги унищожили с извинение, че никой няма да ги катери!
Не е истина колко маршути от категория 5а до 7а съществуват в България и все още се унищожават класики.