С велосипед някои обикалят света, други пресичат цели континенти, трети – определени държави. Тези пътешествия могат да продължат от няколко дни до няколко години и за хората, които са ги избрали, са начин на живот в най-прекия смисъл на думата. Всяка такава експедиция изглежда много трудна за планиране и реално осъществяване, но хората, които се посвещават на това, твърдят, че основният проблем е да се решиш и да намериш време.
Можем да дадем само най-общи насоки, доколкото всяко подобно пътешествие е много различно като маршрут, изисквания и т.н. Подготовката за такива продължителни пътувания най-често включва:
1. Задълбочено проучване на държавите, през които преминава маршрутът – визов режим; правилата, засягащи важни за велопътешественика неща (движението по пътищата, къмпингуването и др.); населените места и възможностите за настаняване; необходимите ваксини и предпазни мерки срещу заболявания; застраховки и друго подсигуряване в случай на болест, злополука и инциденти; опасни и безопасни райони; сезонни особености в климата; културни особености и ограничения (по отношение на облекло, обноски и т.н.) и др. В рамките на това проучване пътешествениците често се свързват предварително с местни клубове или велолюбители, които да им помогнат не само с информация, но и логистично, когато дойде време.
2. Избор на подходящ велосипед и екипировка. Не е все едно дали пътешествието ще е по хубавите шосета на Западна Европа и Северна Америка, или по каменисти пътища в Африка, Азия или Южна Америка. Има значение дали бивакуването ще е предимно на открито, или ще се ползват хостели и места за настаняване.
3. Багажът хем трябва да включва всичко необходимо, хем да бъде с минимален обем и тегло. Окомплектоването му е едно от най-трудните неща в подготовката, а често и едно от най-скъпите. Най-често се съхранява в дисаги на велосипеда, които трябва да са безкомпромисни като качество. Подредбата трябва да е такава, че най-често използваните неща да са най-лесно достъпни.
4. Важно е не само да притежавате необходимите аксесоари и принадлежности, но и да умеете да си служите с тях. Велосипедът трябва да е прост и надежден, без излишни конструктивни усложнения. Важно е да го познавате и да знаете как функционират повечето му съставни части, както и да можете да отстранявате повреди по него. От някои ключови компоненти е добре да имате резервна бройка – вътрешни гуми, външна гума, спици, заден дерайльор, верига.
5. Намиране на спонсори и дарители, които да подпомогнат експедицията. Не е задължително, но помага много. В замяна най-често се предлага публичност под формата на публикуване на разкази, пътепис/книга, интервюта и гостувания в електронни медии и т.н.
ВИЖТЕ ОЩЕ: Аспекти на велопреходите в пустошта (for dummies)