Как се създават едни от най-значимите марки и какви са историите на хората, чието име стои на етикета?
Роден през 1923 г., Джак израсва в Орегон, Портланд, но малко по-късно семейството му се мести в Южна Калифорния. През 1949 г. той се озовава в Сан Франциско, където се занимава с най-различни дейности – работи като рибар, продава пожарогасители и капандури, но каквото и да прави, не пропуска ден, в който да не слезе до океана, където практикува бодисърфинг по студените вълни.
Нуждата е майка на повечето големи открития, а смразяващата вода е достатъчен стимул да започне да експериментира с различни материали, които да намалят неприятния ефект от ниските температури. В началото пъха в банските си костюми PVC, което върши някаква работа, но истинският пробив идва, когато приятел му показва неопренова пяна.
Така, без да предполага, Джак О’Нийл се превръща в човека, без когото сърфът щеше да е запазена територия само за онези щастливци, живеещи в тропически климат край топли води. Защото именно благодарение на него днес имаме неопрена, с който температурата на водата и въздуха стават фактор почти без значение.
“Аз съм точно толкова изненадан, колкото всички останали. Просто си играех с гума.”
През 1952 г. Джак отваря първия си магазин в малък гараж, съвсем близо до любимия му бодисърфинг спот. Това е и един от първите сърф магазини в Калифорния, простичко озаглавен “Surf Shop”. Джак все още притежава оригиналното разрешително за магазина, и ако искаше да се заяжда, можеше да обикаля по света и да прави проблеми на всички магазини, които носят същото име. Но Джак не е такъв човек.
В магазина си продава дъски от балса, вакса от парафин и първите му модели неопрени. Хората му казват, че няма да изкара дълго в бизнеса.
Е, хората не са били прави. Седем години по-късно, през 1959 г., Джак мести магазина си по-близо до брега на Санта Круз, където водата е по-топла и вълните са по-добри. Отваря и втори магазин, точно навреме за големия бум на сърфинга през 60-те. Оттам насетне всичко е история.
“Океанът винаги ме е успокоявал. Когато нищо не върви, скачаш в океана, и изведнъж всичко отново е наред.”
Джак е баща на седем деца, всички от които са ангажирани с бизнеса – и със сърфа, разбира се. Всъщност един от синовете му – Пат, е човекът, изобретил сърф лийша и иронично, именно Джак става една от първите му жертви – така губи окото си, докато кара на The Hook в Санта Круз. Но брадатата му физиономия, допълнена от черната препаска на окото, става новото лого на марката, разпознаваемо по целия двят.
Джак О’Нийл прекара целия си живот на брега на океана, и почина на 2 юни 2017 г. До последния си ден продължава да живее, вперил поглед във вълните, работейки активно за защитените морски бозайници и обучавайки деца за ценността на океана и важността на опазването му. А компанията му, започнала с онзи малък магазин, днес е мултимилионна индустрия, която продължава своя възход.
Как се създават едни от най-значимите марки и какви са историите на хората, чието име стои на етикета – ще прочетете в брой ЛЯТО 2016 на Списанието. Търсете го в началото на всеки нов сезон, четири пъти в годината, в спортните магазини, книжарници, големите търговски центрове, разпространителската мрежа в цялата страна и всички обекти на ОМV, Lukoil, Eco и Shell, както и по репове и супермаркети в България. Или просто се абонирайте, толкова е лесно.