Ник и Ники Кимсън са от Великобритания, но преди осем години оставят кариерите си и се установяват в България, за да осъществят мечтата си да направят къмпинг, който по нищо да не отстъпва на най-добрите такива в Европа.
„Въпреки че се срещнахме още първият ден в университета през 1989 г., изчакахме до 2004 г., за да се оженим. Общата ни страст по пътуванията ни отведе на едногодишна ваканция вместо меден месец. Така че през 2004-2005 г. пътувахме из Европа с кепмера ни. Срещнахме много и различни хора, научихме за непознати култури и опитахме разнообразни местни храни и напитки. Дойдохме в България през Гърция за пръв път през май 2004 г. и останахме близо до Рилския манастир. Първата ни нощ ни разкри колко трудна е за разбиране кирилицата. Келнерът в ресторанта не говореше никакъв друг език, а менюто не беше преведено – мислехме си, че ще си легнем гладни! Но тогава той каза “Няма проблем!” и изчезна. След малко се върна с чинии шопска салата, бюрек, снежанка, пърленка, кавърма и бутилка страхотно българско шардоне. Храната беше толкова вкусна, че решихме, че ще е хубаво, ако останем по-дълго от предвиденото в България. Така една седмица стана две седмици, и в крайна сметка – десет!
През това време обиколихме колкото се може повече от страната – от София до Черно море и от Русе до Пловдив и планинските вериги отвъд. Докато пътувахме, се сблъскахме с липсата на качествени къмпинги в България, и така решихме да оставим кариерите си в Англия и да построим къмпинг, който да помогне на България да изпъкне на картата на Европа. Причините да останем бяха различни, но част от тях бяха приветливостта на българите, гостоприемството им, красивата провинция, богата история и култура, кухнята и разбира се, виното и ракията!
България имаше нужда от един добър къмпинг – и все още има нужда от повече, отколкото има! Статистиките показват, че къмпинг индустрията носи около 30 млрд. евро годишно (това включва таксите за престой в къмпинги, продажби и поправки на превозните средства, продажба на аксесори и т.н.). Това е огромна индустрия в останалите части на Европа с повече от 30000 къмпинга и 1.2 милиона каравани и кемпери. Въпреки това България получава само една минимална част от пазара. Фокусът тук от много години е върху “ски или море” ваканциите, и се отделя много малко внимание върху останалите видове почивка. След седем години в България все още сме изненадани и разочаровани от липсата на интерес към този сегмент и пазар от страна на държавата. Правителството много пъти е подчертавало, че развитието на туристическия сектор е основен фокус, и все пак се съсредоточава само в два пазара – ски и плажове! Не е лесно да критикуваш “приемната” си държава, защото най-лесният отговор би бил – “като не ви харесва тук, винаги може да си ходите вкъщи”. Но това всъщност не е отговор за нас – защото разочарованието от липсата на интерес от страна на правителството е искрено. Като чужденци, живеещи в България, виждаме нещата със свеж поглед и знаем, че България има много да предложи на чуждестранните посетители, и че би могла да спечели много от тях. И не става само въпрос за собствениците на къмпинги, защото според същите статистики посетителите харчат ⅓ от бюджета си вътре в къмпинга, и останалите ⅔ – навън. Това означава развитие и растеж за всички свързани бизнези, като туристически атракции, ресторанти, барове, магазини, бензиностанции, автосервизи и т.н. А и секторът всъщност не изисква чак такъв ангажимент от страна на държавата, за да се вдигне стандарта, за да се направи България по-достъпна за онези посетители, които биха предпочели да почиват на къмпинг.
Беше ни много интересно и радостно да наблюдаваме и растежа на количеството българите, които предпочитат каравани и кемпери като начин на почивка – от почти несъществуващ пазар преди 5 години, днес виждаме няколко хиляди българи, които предпочитат да къмпингуват и да пътуват в рамките на България, Европа и отвъд. Тъй като ние сме израснали с мобилните си домове, за нас беше много вълнуващо да видим как българите откриват, развиват и се наслаждават на този вид почивка.
А защо избрахме Велико Търново? Защото има толкова много, което може да се види тук и в региона наоколо – от Шипка, Етъра, Трявна, Елена, до Никополис ад Иструм. Ако искаш да пътуваш, този район има какво да ти предложи, така че да ти е интересно и забавно. Имали сме посетители от общо 47 държави и много от тях се връщат отново в България, заради къмпинга и заради региона. Но това, с което се гордеем, е че местната общност също предпочита къмпинга – организират се празненства, кръщения, рождени дни, т.е. те виждат мястото не само като място за чужденци и туристи, но като възможност да се срещнат с различни хора и да споделят интересни преживявания.“
Статията „Как се прави къмпинг в България“ е част от брой ЛЯТО 2015 на Списанието. Ако сте го пропуснали, свържете се с нас и ще го получите на преференциална цена. А за да не пропускате брой в бъдеще – най-добре се абонирайте
Къмпинг Атлиман се намира на Южното Черноморие, на 1 километър северно от град Китен, само на 30 метра от прекрасния плаж на залива Атлиман. Плажът е разположен на красив залив в северната част на Китен, заобиколен от гориста растителност, която дарява прохлада през летните горещи дни. Пясъкът е мек и златист, а морето е с топла и кристална вода. В залива рядко има вълнение, което го прави изключително благоприятен. Къмпинг Атлиман е място, което ще ви зареди с положителни емоции и ще остави трайни, топли спомени в сърцето ви.
Къмпингът е изцяло обновен и официално отворен за посещения през юни 2018 г. Общата му площ е 14 дка и разполага със 150 места за палатки, кемпери и каравани, които се намират под гъстата сянка на дърветата, на няколко метра от морето. До всяко къмпинг място има електричество.
Къмпинг Атлиман разполага с две новопостроени модерни сгради със санитарен възел и душ. Умивалниците са в общата част на помещенията. На фасадата на всяка от двете сгради има външни душове за след плаж и мивки за миене на съдове. Обособено е отделно помещение с перална машина.
Към къмпинга функционира добре зареден магазин за хранителни стоки.