Датчанин иска да влезе в историята с необикновеното си пътуване – да види всички страни в света без да се качва на самолет.
Придвижва се единствено с контейнеровози. Досега е бил в 121 страни на четири континента. Остават му 82 държави. Прекарал е около два месеца или 1460 часа в контейнерни кораби.
37-годишният Тор Педерсен напуска дома си преди три години. Поставя си цел – да завърши предизвикателството преди да е навършил 40 години.
До момента е изминал разстояние от 151 450 километра или 94 106 морски мили.
„Никой никога не е бил във всички страни по света без да лети. Така че, аз имам шанса да вляза в световната история. Това е опит да счупя бариерите и да вдъхновя и други хора да го направят“, казва Тор.
И допълва: „Мисля, че това е много, много важно, защото само така се раждат новите идеи и различния начин на възприемане на живота.“
Пътуването с кораб контейнеровоз обаче се оказва по-трудно, отколкото си е представял.
„Нека го кажа така – ако знаех какво ме чака, никога нямаше да напусна дома си“, казва той.
Освен че се съмнява, че много хора биха направили подобно нещо, понякога Тор поставя под въпрос и собствените си способности.
„Това е трудна работа. Но пък животът тече по толкова интензивен начин. Има от всичко – радост, вълнение, открития, мъка, тъга, стрес, приятелства, учене, гордост.“
„Въпреки че съм близо до хората, понякога съм самотен. Случва се да се взирам в небето и да видя самолет в небето. Това е като лека форма на изтезание.“
Тор признава, че често се изкушава да се качи на самолет. „Но това ще сложи край на проекта. Това е предизвикателство. Красиво е. И вдъхновяващо.“
Разбира се, пътуването с кораб контейнеровоз не е от най-бързите средства за транспорт.
Преминаване през Тихия океан отнема около 12 часа със самолет, но две седмици с кораб.
„Най-дългият ми преход без да виждам земя беше 12 дни“, казва той.
„Стоял съм най-много 15 дни на борда на един кораб. Малко ме е срам, че за два месеца съм обиколил общо девет кораба.“
Възниква въпросът как прекарва времето си подобен вид пътешественик?
„Аз мога да спя в каютата си и да не се притеснявам за времето. Вървя по своя път. Храня се най-малко три пъти на ден с офицерите на кораба.“
Екипажът работи усилено. Работят, хранят се, спят. И това се повтаря отново и отново.
„Понякога има кино и много филми, които могат да се гледат. Но често те не го използват, защото всички си имат лаптопи и си стоят по каютите.“
„Те се отнасят към мен с доброта и любопитство. Може би, защото преди никога не са имали обикновен пътник“, казва Тор.
Дните му минават в обиколки на машинното отделение, тренировките за безопасност и сигурност, разговори с офицера на мостика.
Когато има късмет, вижда кит или делфини, пресичайки океана.
Тор не е откъснат от света, когато е на борда, защото някои кораби са оборудвани с всички модерни комуникации.
„Моряците са свикнали да прекарват времето си заедно – играят дартс, тенис на маса, карти, разговорят. Но сега всички ние имаме смартфони и лаптопи. Това е променило много нещата за тях. Някои кораби дори имат Wi-Fi, а това е краят на разговорите помежду им.“
Tор прекарва най-малко 24 часа във всяка страна, която посещава.
Той е видял всички държави в Северна и Южна Америка, цяла Европа и 45 от 54 страни в Африка.
Друг аспект от предизвикателството на Тор е да пътува колкото се може по-евтино.
Направил си е строг бюджет от само 20 долара на ден, за да покрива всичките си нужди – храна, транспорт, настаняване и визи.
Макар че има някои компании, които предлагат обслужване на пътници на борда на техните товарни кораби, Тор не ги използва.
Той казва: „За повечето хора това е скъпо. И за повечето хора е почти невъзможно да се качат на борда на корабите с които пътувам аз.“
„Имам привилегията да осъществя този проект като посланик на датския Червен кръст. Досега съм бил на девет кораба и на осем от тях това не ми струваше нищо.
Само на един платих 15 долара на ден за храната и 60 долара за застраховка.
Досега Тор не е имал никакви лоши преживявания на борда, но казва, че става малко нервен, когато има вълнение.
„Ако попаднем на буря, нещата могат да бъдат страшни. Но ако екипажът е спокоен, аз също съм.“
Определя като „интересно“ плаването покрай Сомалия, където водите са известни с пиратството.
„Но дори охранителите бяха малко отегчени, защото сега пиратството е почти победено. Това не е като във филма Капитан Филипс. Водите сега са надеждно осигурени и това е така за повечето кораби.”
След натрупания опит Тор определено е готов да препоръча подобно приключение.
„Това наистина е едно уникално преживяване“, казва той.
Ако всичко върви по план, Тор очаква до 2019 година да се прибере у дома.