“Винаги ще те е страх. Ключът е да направиш първата стъпка, да се движиш напред и да си уверен в себе си.”
Мартин Кийн определено не е от страхливите. В доказателство – през 2003 г. пуска на пазара продукт, който на пръв поглед няма да спечели много фенове с външния си вид. Нещо средно между обувка и сандал, с обемна гумена част отпред… просто си проси да го зачеткаш на тема дизайн. Ако има обаче нещо, от което Мартин разбира, това е дизайн – в крайна сметка повече от 14 години се занимава професионално точно с дизайн на обувки. Да не говорим и, че му е в кръвта – баща му работи във фабрики за обувки – във Великобритания, където Мартин е роден, и в Охайо, където семейството се мести по-късно.
Но това, което подтиква Мартин към създаването на първия чифт KEEN, не е желанието да изпъкне с нов, нетрадиционен продукт. А е чисто и просто необходимостта от удобна обувка, подходяща еднакво добре за работа и за забавления.
Всъщност, както с повечето добри изобретения, и това е плод на личната нужда – Мартин от дълги години се занимава с плаване, дори е състезател по ветроходство. Именно близостта на водата е това, което го подтиква да напусне Охайо и да се премести в Роуд Айлънд. Отдаден на голямата си страст, Мартин повече от всички знае колко неприятно е, докато си на лодката и не внимаваш къде ходиш, да сриташ с всичка сила нещо.
“Загубил съм няколко нокътя на палците през годините, така че реших да създам обувка, която ще ме пази.”
Необходима е обувка, която е като сандал, подходящ за топлото време, но същевременно е достатъчно стабилна, за да държи на мокра повърхност и да предпазва пръстите от наранявания при движение. И въпреки че в началото всичките му приятели приемат с насмешка създадената от него обувка, оказва се, че Мартин съвсем не е единственият, който често се спъва. Макар първото изложение, на което представя обувките си, да е зимно, някъде между екипировката за ледено катерене и пухенките иновативните му сандали успяват да привлекат вниманието. През 2003 г. Мартин Кийн основава едноименната компания, и само три месеца по-късно – още преди да има официален офис, вече има поръчки на стойност 1.5 милиона долара.
Нещата за KEEN вървят толкова добре, че на следващата година Мартин дарява целия бюджет за реклама – около 500 000 долара – в полза на жертвите от цунамито в Азия. Иновативната му обувка няма нужда от реклама, тя се представя толкова добре, че днес компанията има годишен приход, надхвърлящ 200 милиона. Самият Мартин през 2010 г. продава своя дял, за да се отдаде на следващото си начинание – ергономично бюро по негов дизайн, което държи гърба на седящия в естествено изправена позиция и намалява изкривяванията на гръбнака и умората.
Как се създават едни от най-значимите марки и какви са историите на хората, чието име стои на етикета – ще прочетете в брой ЛЯТО 2016 на Списанието. Ако сте го пропуснали, свържете се с нас и ще го получите на преференциална цена. Или просто се абонирайте, толкова е лесно.