Гари Кристофър Фишър се ражда през 1950 г., за да остане в историята като човека, на когото да благодарим за съществуването на планинското колоездене.
Още 12-годишен Гари започва да се състезава, но през 1968 г. е отстранен от състезателните листи заради прекалено дългата му коса. Странни правила по това време. Гари напуска състезателната сцена, за да се отдаде на съвсем различно занимание – започва да прави психаделично светлинно шоу, а някои от имената, с които работи, са Grateful Dead, Jefferson Airplane, Jimi Hendrix и Janis Joplin.
През 1972 г. вече никой не се интересува колко ти е дълга косата, стига да можеш да караш. Гари се връща към състезанията, а малко по-късно решава, че е време да доразвие страстта си и започва да работи по модела си от 1930 г. Schwinn Excelsior X, като прави множество подобрения по него, използвайки части, които намира, ровейки се в байк магазините. Резултатът? Въпреки теглото си от 19 кг, това е първото колело, което може да се кара както нагоре, така и надолу в планината. На следващата година Гари участва в умопомрачителното даунхил състезание Repack, където маршрутът е толкова стръмен, а спирачките се използват до такава степен, че след всяко спускане имат нужда от смазване. Става не само първи в състезанието, но и поставя рекорд от 4:22 минути, който не е подобрен и до днес.
Заедно със съквартиранта си Чарли Кели (на когото дължим термина “маунтинбайк”), Гари основава първата си компания за производство на планински велосипеди, която, разбира се, носи името MountainBikes. Пръвата година произвеждат 160 велосипеда (което по това време е около 50% от пазара в САЩ), които се продават на цена 1300 долара.
“Всеки, който кара колело, ми е приятел.”
В следващите няколко години спортът претърпява бум. Търсенето, както и предлагането, става все по-голямо. Въпреки това, MountainBikes прекратява съществуването си през 1983 г., а Гари основава едноименната Gary Fisher Mountain Bikes. През следващите няколко години Гари не спира да се състезава активно, както и да мисли за още начини, по които да подобри съществуващите по това време колелета – някои от нововъведенията му включват извивката в агресивната геометрия на рамката, двойното окачване, използването на карбонови нишки.
През 1991 г. Гари продава компанията си производител от Тайван, и въпреки че остава като президент, това се оказва неудачно решение, което оказва влияние и върху произведените по това време колелета. Три години по-късно обаче, през 1993 г., грешката е поправена – Gary Fisher Bikes минава под шапката на TREK и нещата тръгват отново нагоре.
“Цел номер едно за мен беше да покрия земята с колелета.Това ще се случи, няма съмнение. Просто е въпрос на време.”
И до днес Гари не е спирал да бъде една от най-активните личности в планинското колоездене. Не пропуска възможност да се качи на колелото и да се отправи към планините около Сан Франциско, където живее, а творческата му същност не е престанала да се развива от позицията на дизайнер в TREK.
Как се създават едни от най-значимите марки и какви са историите на хората, чието име стои на етикета – ще прочетете в брой ЛЯТО 2016 на Списанието. Ако сте го пропуснали, свържете се с нас и ще го получите на преференциална цена. Или просто се абонирайте, толкова е лесно.