
Разполагахме със супер яка кола за една седмица и щеше да е наистина грехота да не изберем живописни пътища и по-дълги маршрути за шофиране, през които да можем да усетим наистина удоволствието от пътуването с последен модел автомобил на Subaru, а именно последния модел Crosstrek. Ето защо първо поехме към Централен Балкан и по-конкретно към района на Карлово и Шипка.
Като дългогодишни партньори на Subaru Bulgaria, ние имаме възможността да караме всички най-нови модели на марката, защото Subaru знаят, че истинският приключенец се нуждае от сигурност на пътя. Колата е меко казано удобна и разполага с какви ли не екстри, които дори и ние жените можем да оценим, въпреки че често ни подценяват като шофьори.
Всичките си впечатления от Subaru Crosstrek ще споделим накрая, но нека първо ви разкажем накъде шофирахме.
Посока Бузлуджа
На тръгване избрахме да се движим по подбалканския път, който е по-къс като разстояние (около 140 км), но по-бавен, за сметка на другата ни опция – автомагистрала Тракия, която е около 190 км маршрут (с 50 км повече), но по която се стига за същия интервал от време, както при подбалканския. В случая опцията да сме на магистрала, не ни грабна, защото там щяхме да сме заобиколени от стотици други автомобили и нямаше да се насладим на гледките и красотата, които се откриват по подбалканския. За разлика от него, по магистралата не можеш да спреш просто ей така, за да се любуваш на гледката, да се снимаш за спомен с приятелките си или да хванеш по някой черен път, който липсва на картата, за да вдигнеш малко адреналина.

Прогнозата си беше за спокойно зимно време, със значително ниски температури, на места достигащи до -14 градуса. Имахме много и различни опции за отсядане и разглеждане в този район, но на нас, освен че ни се гледаха красоти по пътя, ни се караха и ски, и сноуборд, че не се знаеше още колко зима ни очаква. На всичко отгоре, понеже обичаме и да си угаждаме, като едни истински дами, трябваше да има и вкусна храна наблизо, защото “гладна мечка, хоро не играе”.
И къде, къде…
Как къде, ако не до най-добрата хижа за 2024 г. в категория “Най-добра хижа, обслужвана с помощта на автомобил” в кампанията Хижа на годината 2024 – хижа “Малка Бузлуджа стара”!

И така, всичко за едно безметежно и презареждащо изкарване на уикенда е налице.
- Живописни панорами към Стара планина, Масива Триглав, китните възрожденски градове Сопот, Карлово, Калофер, Шипка…
- Бюджетни условия за ски и сноуборд на пистата.
- Домашно приготвени изкушения в хижата – бобец, тарама хайвер, пресни пържени картофки, домашен шоколад по тайна рецепта, домашно червено вино, сок от бъз, топли питки за закуска…
В хижата имахме и случайна среща с нашите приятели от Български планинарски съюз, които се бяха събрали, за да планират дейностите през 2025 г. и да изберат нов председател на съюза.

Разбира се, в един от дните се качихме за залез до паметника Бузлуджа. Гостувахме на близък приятел в Шипка, който ни даде идея да посетим и старинните гробници в района на Шипка – Голяма Косматка и Малка Косматка.
През цялото време на престоя ни в района – 3 дни, времето беше много ясно и слънчево, въпреки че беше много студено. Затова и залезите бяха наистина много красиви и си заслужаваха всеки поглед.

Обсъдихме ситуацията и единодушно си казахме, че няма как да сме до язовир „Копринка“ и да не си подарим един залез от там. Намерихме си супер спот директно до водата, до който се стига само по черен път. Имаше си доста технични участъци, но ние бяхме спокойни, тъй като Subaru Crosstrek няма никакъв проблем да се справи с такива предизвикателства.
Посока Копаоник

В обратната посока към София, откъдето е пътят за Копаоник, карахме по магистрала „Тракия“, за да можем да усетим истинските възможности на колата при ускоряване и изпреварване. А и вече закъснявахме за уговорка с приятели за вечеря в Копаоник, защото типично по женски се захласваме с какво ли не по пътя.
Избрахме Копаоник, тъй като знаехме, че е много добро място за ски и сноуборд и искахме да проверим дали наистина там е толкова готино, както всички, които са били, споделиха.

Копаоник е разположен в сърцето на сръбския Национален парк Копаоник в планината Копаоник, на границата с Косово. Той се намира на 300 км от София. Това е най-големият ски курорт в Сърбия и се простира между 1060 и 2017 м надморска височина, достигайки Панчичев връх. Разполага с 55 км писти за ски и сноуборд, и 26 различни лифта. Няколко 6-местни и 4-местни седалкови лифтове (някои от които с отопляеми седалки) правят курорта за зимни спортове един от най-модерните в страната и превръщат карането на ски в комфортно удоволствие.

Пистите са разнообразни и добре поддържани. Има снежен парк, ски детска градина. Нощното каране и пистите за ски бягане предлагат допълнително разнообразие в Копаоник. Масовото производство на изкуствен сняг и обикновено обилните естествени снеговалежи осигуряват дълъг сезон за ски и сноуборд, от ноември до началото на май.
Стихнахме целта по много живописен път през Калотина, Ниш и Пирот. На отиване пътувахме вечерта и в сумрака и тъмнината много ни помогна това, че сензорите на фаровете на Subaru-то следват завоя. Така че, особено наближавайки Копаоник, където районът е планински и с много завои, тази функция помагаше много на младата шофьорка от компанията, чийто ред беше да кара. Определено се чувствахме много комфортно и в пълна безопасност.
Втората вечер заваля сняг и Subaru Crosstrek отново се справи блестящо. Освен че е много голяма красавица, колата е много пъргава и се държи много добре на пътя. За такъв тип пътуване, с много завои и планинска обстановк, 4х4 е идеалният вариант. Колата не е поднасяла, нямаше никакво усещане на дискомфорт. Справяше се много добре.

В Копаоник има много места за настаняване, на много достъпни цени, за предлаганото качество. Има СПА към съответния комплекс, което се заплаща допълнително и цените са малко по-скъпички. Местата за свободно паркиране са твърде малко, но има платен паркинг по 10 евро на ден.
Влюбихме се в местата за хранене – ресторантчета, които предлагат супер вкусна храна на много достъпни цени. Като цяло в Сърбия, в планинския район, това са едни уникални, автентични… колиби. На 20-30 минути с кола преди Копаоник, има много известен ресторант, „Колибата“, където за 20 лв. на човек се яде на корем, пие се биричка и винаги има жива музика, като свирят на акордеон, на чело и на китара.
Хората са много мили и сървисът е на много по-добро ниво от този при нас, дори когато им е „лудница“.
На 10 минути от мястото, където бяхме отседнали, е началото на ски зоната, откъдето тръгват всички лифтове. Има платен паркинг и на 4 минути пеша, със ски обувките или с борда, стигаш до кабинките. Билети може да се закупят предварително онлайн или на място, като не стават големи опашки. Има различни опции за карти – за 1 или няколко дни, за дневно и нощно каране и е много готино, че тяхното сутрешно каране е от 9:00 до 13:00 часа, а следобедното започва още в 12:30. Лифтовете са супер бързи. Разнообразието от писти е голямо и няма да излъжем, ако кажем, че понякога се изгубвахме. (Смеят се.) Ако бяхме останали още няколко дни, сме сигурни, че нямаше да повторим писта.

Много удобно е, че по пистите отново има от тези места за хранене, тип колиби. Може да се подкрепите с греяно вино, чай, кебапчичи. Около началото на пистите има много луксозни хотели, които да задоволят и по-изискания вкус. А и те са по-добрия вариант за хора, които обичат ол-инклузив. Там също има СПА, което човек може да ползва, без да е отседнал в хотела.

В селцата в района има опции за ползване на градски бани, където човек може да се потопи в минералната вода на малко басейнче, да релаксира и след това да отиде на ресторантче. Цената е около 5 евро.
Дори и да има много посетители в Копаоник, това не може да се усети, поради мащаба на комплекса – има невероятно много писти и лифтовете са бързи, така че опашката минава бързо. Има фън влакче и зона за забавление на деца. На разположение са много ски учители. Копаоник може да се посети и през лятото, има кабинков лифт, подходящи маршрути за преходи. Препоръчваме с две ръце тази дестинация.
Впечатленията ни от Subaru Crosstrek
По време на пътуването ни времето беше много ясно и приятно. Карали сме през повечето време по сух асфалт, освен когато решим да се отклоним по някоя случайна отбивка. В участъците, където имаше сняг, отключвахме пълния потенциал на новия Crosstrek с функцията X-MODE с два режима на работа. Бързо, лесно и удобно, превключваме между [SNOW/DIRT] за хлъзгави пътни настилки или [D.SNOW/MUD] за особено предизвикателни пътища чрез 11,6-инчовия сензорен екран според пътните условия.
Много ни помагаха системите за сигурност, които включват сигнализация при дълго отклоняване на погледа на шофьора от “правия” път, автоматично задържане на лентата на движение, функцията за автоматично завиване на фаровете, заедно с маневрирането на колата и още много други.
Освен, че направо с влюбваш в лекотата, с която се управлява, със Subaru Crosstrek наистина се чувстваш супер обезопасен. Маневрира се без никакво затруднение. Всички копчета и бутони са разположени удобно, за да не изискват прекалено усилие за превключване на различни режими на колата. Дисплеят на колата е достатъчно голям, за да виждаш добре навигацията и всякакви други настройки, които не можеш да устоиш да търсиш, защото колата е много юзър френдли и сама те подтиква да се ровиш и търсиш какво още може.
Оказа се, че автомобилът разполага с технологията SI-DRIVE (Subaru Intelligent Drive), която има способността да адаптира реакцията на двигателя, според стила ви на шофиране, за да осигури мигновена мощност и пъргавина, когато това е необходимо. А някои от нас определено си падат по по-високите скорости. Тъй като в компанията имаше и не толкова опитна шофьорка, тя пък гарантира, че се е чувствала уверена, благодарение на автоматичните скорости и всички „асистиращи“ системи.
Тъй като пътувахме в зимен период, важно е да кажем, че студеното време не влияеше на Subaru-то по никакъв начин. Дори и в ранните утрини, в които ставахме по тъмно, за да поемем нанякъде, след цяла нощ на открито, колата нямаше никакви проблеми със запалването на двигателя, бързото стопляне вътре и плавното потегляне към нови дестинации.
Ако ни питате какво ни хареса в нея най-много, ще ви кажем: Цветът! (Смеят се). Хареса ни това, че можем без притеснение да караме по предизвикателни места, въпреки че на пръв поглед колата изглежда по-градска и ниска, но в същото време е истински приключенец, който се държи еднакво стабилно на асфалт, на черен път, на сняг, на пясък и на ситен чакъл.
Разбира се няма как три жени на път за една седмица с екипировка за ски и сноуборд, трекинг и градски срещи с приятели, да не оценят багажника на колата, който събра багажа на трите ни без никакви затруднения и даже можеше да вземем на автостоп още три като нас.
Не ни хареса само това, че не можем да караме трите едновременно. Всяка от нас искаше да се наслади на удоволствието да шофира тази готина кола. Всяка от нас, разбира се, има собствен стил на шофиране и нужда от определена доза адреналин. И, въпреки че сме три различни жени, които се държат като около 30 такива (смеят се), колата не изненада неприятно или разочарова в нито един момент, а това си е истинско предизвикателство.
В историята се забъркаха: Полина Димитрова, Венета Тошева и Ваня Илиева – „Хепи Ванче“
За повече информация за Subaru Crosstrek и тест драйв, посетете subarubg.bg.
Вижте тази публикация в Instagram.