Първата доброволческа акция в историята на кампанията „Хижа на годината“ постави успешното начало на тази програма за допълнителна подкрепа на хижите и заслоните в България.
На 9 и 10 ноември общо 10 души – 8 доброволци и 2 човека от екипа организатори на кампанията, заедно с хижаря Димитър, извършиха такъв обем работа, какъвто само отдадени на каузата хора могат да постигнат.
Работата започваше от ранни зори и продължаваше до късна вечер, в съвършен синхрон. За по-малко от 15 работни часа, разпределени в събота и неделя до обяд, ентусиазираната група, работеща като една добре смазана машина, успя да свърши следните неща:
- Да обрушат и грундират всички стени на най-голямата спалня в хижата, за да ги подготвят за поставяне на ламперия;
- Да почистят и изнесат цялата свалена мазилка и прах от стаята;
- Да наредят ламинат на пода в спалнята;
- Да сложат всички нови профили на новозакупената дограма и да монтират стъклата в тази спалня и няколко други помещения. В тази дейност основната заслуга е на хижаря Митко.
- Да сортират, опаковат, натоварят и изнесат всичкия боклук, образуван от ремонтни дейности в и около хижата;
- Да нарежат, нацепят, пренесат и подредят около 10 кубика дърва.
Впечатлен от истинския ентусиазъм и отдаденост, с които всеки от участниците се включи, хижарят Митко отвърна на добрината със спонтанен жест. В знак на благодарност за добре свършената работа, стопаните от Туристическо дружество „Айгидик“ подариха на групата възможността да гостуват на хижата безплатно през цялата следваща година! Но най-голямото признание за всички бяха думите на хижаря, когато той ги нарече „Приятели на хижа Македония“!
Като организатори на кампанията и ние изказваме най-топли и искрени благодарности за доброволците: Доброслав (Добри), Галя, Боби, Никола, Галин, Радослав, Наско, Здравко и кучето Бела.
Хижа „Македония“ бе избрана с гласовете на планинарите за големия победител в тазгодишното издание на кампанията в подкрепа на българските хижи и заслони „Хижа на годината“ и получи подкрепата на SiteGround Life, в грант програмата „Хижа за пример“. С част от средствата от наградата, ТД „Айгидик“ закупи нужната дограма, с която да повиши енергийната ефективност на сградата.
Дългогодишните стопани на Хижа Македония в годините назад са успели да възстановят хижата и да инвестират в редица подобрения, за да я превърнат днес в любимо място за много планинари.
С помощта по програмата “Хижа за пример” със SiteGround Life, ще се опитаме още да обхванем и изпълним и следните дейности:
- Подобряване на работещия ВЕЦ в хижата, чрез закупуване и монтиране на нова турбина за повишаване ефективността на производствената мощност на централата. Към момента стопаните на хижата, организаторите на кампанията, екипът на 360° и БТС: Български Туристически Съюз / BTU: Bulgarian Tourist Union, са обединили сили в търсене на подходящата такава и консултации със специалисти в областта.
- Закупуване и доставка на акумулаторни батерии с обща мощност 15 KW за допълване на изградената фотоволтаична система в хижата, която към момента е основния източник за снабдяване с електричество. Избран е конкретен модел акумулатор, като стопаните на хижата са успели да подсигурят и значителна отстъпка за закупуването му.„
- Закупуване и доставка на авариен бензинов генератор за осигуряване на електричество при нужда. Избран е конкретен модел, като неговата основна задача, ще бъде да осигурява електричество в хижата, през зимния период, когато фотоволтаичната система е възпрепятствана да работи с пълна ефективност.
- Подобряване на качеството на безжичния интернет в хижата със закупуване и монтиране на висококачествен ретранслатор.
- Изграждане на нова уеб страница на хижата с актуална и полезна информация за туристите за хижите и района. В партньорство между представители на ТД „Айгидик“ и организаторите на кампанията започва работа по изпълнението. За всички описани точки се търсят най-добрите и икономически изгодни технологични решения, които да осигурят устойчивост и повишаване на коефициента на полезно действие, като целта ни е да успеем в рамките на програмата да изпълним колкото се може повече от тях.
- Ще бъде произведена видеовизитка за представянето на хижата и района, в който се намира, която ще бъде качена на новоизградения уебсайт и разпространявана в социалните мрежи и дигитални платформи за популяризиране сред повече хора.
В знак на благодарност за получената помощ, чрез кампанията „Хижа на годината“ и SiteGround, ТД “Айгидик” и хижаря ще обособят в столовата на хижата малко и уютно пространство, с всички необходими условия за изнесен офис.
От компания SiteGround пък допълнително ще подпомогнат хижата, като осигурят това, в което са най-добри, а именно hosting за новосъздадения уебсайт на Хижа „Македония“. Той ще бъде напълно безплатен за неограничен период от време.
Тази година в кампанията „Хижа на годината“ успяхме да осигурим общо 7 програми за подкрепа на хижи и заслони на обявена стойност 65000 лева.
Опитът от миналата година вече ни показа, че доброто е заразно, желанието за помощ расте и подкрепата по програмите се увеличи двойно, дори тройно.
Следете всичко за предстоящото в кампания през 2025 година на https://huts.360mag.bg/, както и на https://www.facebook.com/HutOfTheYear/.