Едва ли има човек, който да не е бил в хижа или заслон в планината. Тези наглед самотни постройки, често разположени в нищото, са там, за да ни приютят било то за нощувка и почивка, или да ни спасят от лошото време.
Всеки, който е направил неколкодневен преход в планината и е разчитал на хижите и заслоните по пътя си, осъзнава тяхната значимост. Те са убежище, място за почивка и неизменна част от планинарската култура.
Да се стопанисва хижа или заслон в планината не е никак лесно и затова хората, наели се с такава тежка задача, извършвайки я съвестно и отговорно, заслужават нашето уважение.
Искаме да разберем кои са най-добре справящите се хижи и заслони в България
Да узнаем в кои от тях се готви най-вкусно и в кои е най-чисто? Къде се прилагат най-добрите устойчиви екологични практики? Има ли планински обекти, възстановени като за пример и къде още тъне разруха?
На тези и други важни за планинарската общност въпроси ще даде отговор кампанията „Хижа на годината“. Тя има за цел да насочи общественото внимание към потенциала на природния туризъм и най-добрите хижи и заслони в България, и да насърчи развитието им. Кампанията стартира официално на 15 май 2024 г. със събитие за обявяване на номинациите.
Кампанията
Всичко за кампанията „Хижа на годината“ може да научите на специално създадената страница huts.360mag.bg. От 15 май всеки, който има отношение по темата, ще може да се включи в онлайн гласуването за избор на най-добрите хижи и заслони в страната, разпределени в девет тематични категории. По този начин, с широко обществено участие не само ще се фокусира общественото мнение към хубавите планински бази за алтернативен туризъм, но и ще се мотивират собствениците и съдържатели на останалите такива да подобрят своя туристически продукт.
Отвореното гласуване ще продължи шест месеца, от 15 май до 25 септември 2024 г., като всеки желаещ ще може да даде своя глас. В рамките на кампанията регулярно ще бъдат представяни различни номинирани хижи и заслони, за да може да се получи повече актуална информация за тях и да се повдигне дискусия за условията им и функционирането на този тип обекти като цяло. Резултатите от гласуването ще бъдат обявени на официална церемония в началото на октомври.
Категории:
- Най-добра хижа, обслужвана без МПС.
- Най-добра хижа, обслужвана с високопроходим автомобил или лифт.
- Най-добра хижа, обслужвана с лек автомобил.
- Най-добър заслон, стопанисван на място.
- Най-добър заслон, нестопанисван на място.
- Хижа/заслон с най-добра кухня.
- Хижа/заслон с най-устойчиви еко практики.
- Хижа/заслон с най-успешен рестарт.
- Най-чиста хижа/заслон.
Грантове
Подпомагането ще бъде под формата на грантове и акции, които тази година са още повече. С тях ще ви запознаем на следващ етап. Новост, която искаме да ви споделим, е, че победителите за всеки грант също ще се определят с отворено гласуване.
Можем да съобщим, че към момента имаме 7 гранта, на обща стойност над 65 000 лева. Те имат различни цели – както да помогнат на тези, които се справят добре, да минат на още по-високо ниво, така и да подкрепят тези, които имат нужда от базови подобрения.
Важен акцент е, че за акциите ще може да се запишат и участват доброволци, а за по-висока ефективност, самите акции ще бъдат координирани от организаторите на „Хижа на годината“.
Механика за избор на победителите:
1. Номинации на заслужили хижи от компетентни организации и широката общественост – до 9 април;
2. Мотивационна анкета към номинираните хижи – до 2 май;
3. Финализиране на номинациите, на база мотивацията на хижите – 15 май;
4. Гласуване от потребители на сайта huts.360mag.bg – от 15 май до 25 септември.
Новото в гласуването тази година е, че молим всеки гласувал да ни сподели информация – кога за последно е посетил хижата и какво му е направило впечатление, за да я избере. Така очкаваме по качествени, макар и по-малко гласове от миналгодишните над 25 000 учасника в кампанията.
Откриващото събитие
Кои са номинираните обекти във всяка категория, ще разберем на специалното събитие, на 15 май, даващо и началото на кампанията.
Конкурс „Защо харесвам тази хижа“
Тъй като мнението на всеки любител на планината е важно, с кампанията „Хижа на годината“ ще ви насърчим да подкрепите любимите си хижа или заслон не само чрез гласуване, но и чрез споделяне на вашите преживявания оттам. Затова сме предвидили и онлайн конкурс, озаглавен „Защо харесвам тази хижа“, в който може да се включи всеки със свой разказ и снимки. Наградите, разбира се, са свързани с планини и приключения и са не по-малко вълнуващи от миналата година. Следете ни, за да научите повече.
Организаторите
Основни организатори на конкурса „Хижа на годината“ са 360mag.bg и Български туристически съюз – БТС, а номиниращи организации са Асоциация „Планини и хора“, Асоциация на парковете в България, Български планинарски съюз, Българска асоциация по ски свободен и екстремен стил (БАССЕС), Българска асоциация за алтернативен туризъм (БААТ), порталът на планинските колоездачи в България Mtb-bg.com, инициативата „Разказите на хижаря“, Сдружение за дива природа „Балкани“, Сдружение „За Земята“. Кампанията се провежда в генералното партньорство на SiteGround и подкрепата на PhotoMate, Subaru, GP Group, Credissimo, Пиринско.
Кампанията и новини от нея можете да следите на сайта на 360mag.bg, в huts.360mag.bg, както и в каналите на инициативата във Facebook и Instagram.