Макс Ферстапен и отборът му Red Bull посветиха победата на нидерландеца и спечелената титла при конструкторите във Формула 1 в Остин на Дитрих Матешиц. Дитрих Матешиц, съосновател и собственик на Red Bull, почина на 78-годишна възраст на 22 октомври 2022 г. Той бе собственик и на отборите на „Ред Бул“ и „Алфа Таури“ във Формула 1.
„Този успех означава страшно много за нас“, каза и шефът на Ред Бул във F1 Кристиан Хорнер. Дитрих бе изключително скромен човек, но обожаваше живота. Обичаше спорта. И в частност Формула 1. Имаше мечта да притежава отбор във Формула 1, която постигна. Повярва в нас, подкрепи ни. Всичко постигнато сега е за него.“
This one is for Dietrich 🙏
So happy we could wrap up the win and the constructors’ championship, after such an emotional weekend for everyone @redbull. The only thing we could do today was win. pic.twitter.com/Xczad35AKJ
— Max Verstappen (@Max33Verstappen) October 23, 2022
Компанията „Ред бул“ има традиции в спонсорство на различни атлети, основно в екстремни спортове, а през последното десетилетие чрез Матешиц тя навлезе и във футбола, като е собственик на пет клуба в Германия, Австрия, Бразилия, САЩ и Китай, като сред тях са „Лайпциг“ и „Залцбург“.
Дитрих Матешиц не само помогна енергийната напитка да стане популярна по целия свят, но също така изгради спортна, медийна, имотна и гастрономическа империя около бранда.
От Red Bull потвърдиха смъртта на Матешиц преди квалификациите за Гран при на Съединените щати, където отборът щеше да се бори за своята пета титла във Формула 1 при конструкторите. Бизнесменът беше тясно свързан именно с Формула 1, като собственик на отборите на „Ред бул“ и „Алфа Таури“, а преди това дългогодишен спонсор.
Матешиц беше уединена фигура, известен с постиженията на своята компания и отборите, които подкрепяше в няколко спорта, но никога не търсеше светлината на прожекторите. Толкова малко се знаеше за него извън малката група хора, на които той позволяваше да се доближат.
„Дитрих винаги е бил супер мил и грижовен, – казва Ферстапен – той не обичаше да е на преден план. Винаги беше там, но не искаше да е пред камерите.“
Матешиц основава Red Bull в средата на 80-те години на миналия век и превръща енергийната напитка в лидер на пазара, като същевременно представя марката чрез набор от екстремни спортове.
След като първоначално участва във Формула 1 със Заубер през 90-те и началото на 2000-те, Матешиц купи отбора на Ягуар в края на 2004 г. и го ребрандира като пълноценен отбор на Ред Бул за сезон 2005 г.
След това той купи отбора Minardi, преименувайки го на Toro Rosso за 2006 г. и използвайки отбора като средство за обучение на обещаващи пилоти за работата на Red Bull.
Последва устойчиво надграждане на дейността през следващите години, като същевременно подписаха с гуруто на дизайна Адриан Нюи и популяризираха първия от многото подкрепени от Red Bull пилоти в лицето на Себастиан Фетел, полпозишъни, победи и световни титли в крайна логично щяха да потекат.
Фетел натрупа четири последователни титли при пилотите от 2010 до 2013 г., като Ред Бул взе титлите и при конструкторите през всяка от тези години.
Срещата с Honda доведе до още един печеливш период – последният им звезден пилот Макс Ферстапен спечели титлите при пилотите за 2021 г. и 2022 г.
В сегашния си вид Red Bull има 79 полпозишъна, 89 победи в състезания, шест титли при пилоти и четири титли при конструктори във F1.
Матешиц няма да липсва само в Red Bull. Зад кулисите той е една от най-влиятелните фигури в спорта в продължение на повече от две десетилетия, а тези, с които се занимаваше, също му отдадоха почит в събота.