4х4 емоции в Западна Африка в думи и видео

От Мароко до Сиера Леоне с Даниела и Йордан Славкови - единственият български екипаж в Budapest-Bamaco Offroad Rally 2020

0
 

Сподели

Shares

Представяме ви Даниела и Йордан Славкови, които се отправят на незабравимо авто пътешествие през 10 държави до самото сърце на Западна Африка. В началото на годината двамата стават част от авантюрата Budapest-Bamako Offroad Rally 2020 – най-голямото аматьорско благотворително рали, имащо за цел да възкреси традициите на легендарното Париж-Дакар. 

Всичко започва с желанието на Йордан, ветеран в пътно-транспортните приключения, да покаже на Даниела Африка по начина, по който той я е виждал, а именно на колела. 

Снимка: Личен архив

Така 7 месеца преди старта, обявен за 31 януари 2020 г., започва подготовката. Сдобиват се с Porsche Cayenne, модел 2003 г., което за няколко месеца под вещите ръце на механиците се превръща в офроуд всъдеход, снабден с всичко необходимо за дълъг път през пясъците на Западна Африка – ролбар, кори от гофрирана ламарина, платформа за палатка на покрива, прожектори, гуми, калобрани, окачване и задължителната за подобно начинание GPS навигация от GARMIN.

Застраховките „Гражданска отговорност“ и „Автокаско“ също са както задължителни, така и безценни, в случай на инцидент. За щастие и улеснение и двете се предлагат от първия изцяло онлайн застрахователен брокер-Boleron. Освен това брокерът предлага  и застраховка пътуване в чужбина, която също е важно да имате. Тя покрива медицински разходи, кражба на багаж, закъсняване на полети и др.

Началото е в Будапеща, откъдето над 700 човека, разделени на 250 екипажа от цяла Европа, САЩ, Южна Америка, Русия и Индия палят двигателите на всевъзможни машини, от трабанти до автобус, за да финишират 2 седмици по-късно в столицата на Сиера Леоне Фрийтаун. 

Нашите хора обаче решават да спестят предварителния етап и включат директно в първия етап на ралито от Маракеш, Мароко. Там се присъединяват към още 35 екипажа, които заедно с тях участват в рали категорията със състезателен характер. 

Снимка: Личен архив

В Маракеш всички минават комисията за задължителната екипировка и получават своите пътни книги с различните етапи, границите, GPS координатите и различни полезни съвети. Инсталират им и GPS логер, който следи представянето им по време на движение. Това е важно, защото всяка сутрин в 7:00 ч. участниците получават задачите за деня, които формират и точките за класирането.

Сред любопитните “мисии” са да се премине последователно през различни GPS точки, където например да се преброят нитовете на конкретна врата или кабелите на определен стълб. Всичко това надлежно се заснема за доказателство, а времето за изпълнение е ограничено – около 5-6 часа…

За изпълнението на тези задачи особено полезни се оказват навигационните инструменти Garmin Overlander и Garmin Montana, които в комбинация помежду си, помагат на Даниела и Йордан, прецизно да локализират позицията си и местонахождението на търсените обекти.

Снимка: Личен архив

Ето, че стартът е даден!  За българския екипаж обаче той не е “летящ”. Още в началото, при навлизане из завоите на Атласките планини, Porshe-то им пука една от въздушните си възглавници и това налага отново да се върнат в Маракеш. 

Следва ново рали, но сред местните сервизи, които по различни причини отказват да приемат машината за ремонт. Случайно попадат на правилното място – сервиза на дребничък французин, който се оказва и ветеран от рейдовете на “Париж-Дакар”. Бившият състезател добре познава тръпката от притискащите срокове и веднага се отзовава. Колата не само е ремонтирана, но е и подобрена с по-добро окачване.

Така, с малко късмет, успяват да се класират за втория етап през Южните провинции, както в Мароко наричат Западна Сахара, към Мавритания. Екипажите получават строги указания при никакви обстоятелства да не спират в тази африканска държава, считана за една от най-опасните. Дали по тази или по друга причина, но именно в Мавритания се случват и най-много инциденти и преобръщания.

Снимка: Личен архив

За атмосферата, която цари навред, Даниела и Йордан разказват, че е ужасно подтискаща – “сякаш прекосяваш някакъв зомбиленд”. Участниците се сблъскват с повсеместна мръсотия и хаос и всички бързат по-скоро да напуснат нейната територия.

Столицата  Нуакшот прави същото впечатление на българите: “Една главна улица, опасана от затворени магазини със спуснати решетки от двете страни. Движението е пълен хаос, а автомобилите представляват някакви очукани музейни експонати на по 50 години. Малко преди да напуснем държавата спряхме на едно място, за да раздадем шапки на местните деца, които буквално ни нападнаха и почнаха да ни дерат ръцете. А очите на всички – празни и зареяни в нищото…

След продължил по-дълго от очакваното престой в бивак за оформяне на визите, 250-те екипажа прекосяват границата със Сенегал, откъдето започва следващия етап през Саваната. Една изпълнена със зеленина почивка от “депресията” на Мавритания. 

Снимка: Личен архив

Кратка обиколка на столицата и отново на път. Предстои един от най-уморителните участъци с 11-часово шофиране през резерват, където пътешествениците имат възможност да се срещнат с голяма част от представителите на африканската фауна. Тъй като там няма път, движението се извършва изключително по GPS точки: “Хващаш поредната и караш право напред, през храсти, камънаци и каквото още ти се изпречи на пътя”.

От Сенегал към Гвинея, пътната книга на ралито предвижда и един “лесен участък”. 400-километрова отсечка, която обаче отнема 16 часа шофиране. Теренът отново се оказва тежък и придвижването става със средна скорост 10-20 км/ч, през червени пясъци, прах и дупки. Междувременно, заради вътрешни размирици, два от гвинейските етапа отпадат и автомобилния керван е насочен директно към столицата Конакри.

Снимка: Личен архив

Финалният етап през Сиера Леоне се оказва и един от най-приятните. Държавата, доскоро непозната на туристите, поради продължителна гражданска война, се представя като любезен домакин.

Участниците са посрещнати изключително топло още на границата, а когато понечват да си платят тол таксите, се оказва, че не подлежат на такива. Властите са ги отменили специално за тях, а на екраните пред вдигнатите бариери ги очакват надписи “VIP welcome”

Снимка: Личен архив

Така по специално обособена за ралито пътна лента и с постоянно военно присъствие за охрана, 250-те екипажа са посрещнати в столицата Фрийтаун от множество официални лица, включително президента, а министърката на туризма раздава на всички сертификати за успешно завършената обиколка.

В Сиера Леоне Даниела и Йордан даряват 10 лаптопа на местните училища, като част от благотворителната мисия на ралито, която снабдява с лекарства, дрехи и храни, населените места по пътя.

Снимка: Личен архив

Равносметката за родните приключенци е над 7000 изминати километра, 10 прекосени държави: България, Сърбия, Хърватска,  Словения, Италия, Мароко, Мавритания, Сенегал, Гвинея, Сиера Леоне, 29-о място от 35 във финалното класиране (с 3 пропуснати етапа) и гордостта, че са единственият български екипаж на Budapest-Bamako Offroad Rally 2020!

Усетете тръпката от приключението в следващото кратко видео, безкомпромисно заснето с помощта на екшън камерата Garmin Virb:

Сподели

Shares

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведи твоят коментар!
Моля, въведи твоето име тук.