“Red Bull X-Alps” има славата на едно от най-трудните състезания в света. То предизвиква атлетите, които участват в него, да дадат всичко от себе си, както физически, така и психически. Правилата са прости – преминават се над 1000 км в Алпите. Всеки отбор се състои от атлет и един официален съпортер. Атлетът има право да се движи между 5:00 и 22:30 ч., като може да лети от 6:00 до 21:00 часа. Атлетът няма право да се отдалечава на повече от 250 метра от мястото за почивка. Три дни след започването на състезанието започват елиминациите, при които на всеки 48 часа последния в класирането отпада. Няма друго състезание, което да изисква такава физическа и психическа издръжливост. Това е състезание, което предизвиква атлетите и кара публиката да мечтае и да дерзае за приключения.
Идеята за състезанието се появява през 1999 година, когато немския пилот Тони Бендер прави документален филм, в който сбъдва мечтата си да прекоси Алпите от север на юг, използвайки своя парапланер. Той носи всичко необходимо, за да оцелее в планината. В дните, които не позволяват полети, той се придвижва пеша, а вечер прави бивак, за да може да пренощува. Това приключение вдъхновява Ханeс Арч (директор и основател на X-Alps) и екипа на Red Bull да организират състезание, в което да има повече участници, а целта да бъде същата – прекосяването на Алпите.
2003 година се реализира първото състезание, което е със сравнително кратък маршрут – Ледника Дахштайн, Цугшпитце, Монт Грос, Монако. В предизвикателството участват 17 атлета.
Световно известният ледников алпинист и авантюрист Уил Гад определя състезанието като едно от най-тежките и опасни предизвикателства в живота си. “Истината е, че никога няма да има подобно състезание. Атлетите не са имали представа с какво се захващат, какво ще причинят на телата си и колко психическа сила ще им е необходима.“
Швейцарският пилот Каспар Хени завършва състезанието за по-малко от 12 дни, което го кара да участва отново в следващите състезания.
2005 година е второто състезание. В маршрута добавят Монблан като нова контролна точка и за първи път участват две жени. Те са Даун Уестърн, която е бивш войник от САЩ, и Ивон Дейт, която е психически треньор и тандемен пилот.
Алекс Хофер печели първата си победа, а румънският атлет Тома Коконеа, който в момента е един от водещите фигури в състезанието, не успява да завърши.
2007 – в маршрута на състезанието добавят още две точки – връх Мармолада в Доломитите и връх Айгер в Швейцария. По този начин състезанието започна да преминава през най-живописните места на Алпите.
Алекс Хофер печели за втори път, а Тома Коконеа, разчитайки на бързината си по земя, остава втори. Тази години не предлага на атлетите много летателно време.
2009 – Годината на големите промени. Организаторите местят старта на състезанието от Дахштайн в Залцбург, за да могат да съберат по-голяма публика. Нова точка в състезанието е Гайзберг. Участват 30 пилота, като само двама успяват да завършат състезанието.
През тази година Кригел Маурер за пръв път печели тази надпревара и прави рекорд, като минава маршрута за по-малко от 10 дни, като 70% от времето е бил във въздуха. Втори остава победителят от 2007 г. Алекс Хофер.
2011 – през тази година се добавят нови точки в маршрута, като връх Матерхорн се оказва сериозно препятствие за пилотите. Отново до финала стигат само два отбора.
2013 – нов рекорд за Маурер, който успява да изпревари конкурентите си с почти 48 часа. Маршрутът е най-дълъг и най-труден в сравнение с предходните състезания. Състезателите са 31. Благодарение на добрата си подготовка и сериозни проучвания до финала успяват да стигнат 10 отбора.
2015 – маршрута на състезанието става все по-дълъг и по-труден.
След достигането до финала на толкова много отбори през 2013 г. директорите на състезанието Ханeс Арч и Кристоф Вебер решават, че могат да направят само едно нещо – да направят състезанието по-трудно.
Създаден е по-труден маршрут, с повече контролни точки, който изисква изключително тактическо мислене и летене.
На състезателите беше даден и един „нощен пас“, който позволява на всеки състезател тактически да избере една нощ, в която може да се движи пеша, за да може да достигне по стратегическо място за сутрешния полет.
Въвеждат и предварително еднодневно състезание, което позволява на конкурентите да полетят заедно и да усетят съперниците си.
Без никаква изненада Маурер печели състезанието и тази година.
На 9 септември 2016 г, малко преди да навърши 49 години, създателят на “Red Bull X-Alps” Ханес Арч умира докато лети с личния си хеликоптер.
2017 – проведе се осмото издание на състезанието.
Преди самото състезание атлетите имат един предварителен състезателен ден. 32 състезатели от 21 страни., маршрут от 1 138 км, като е добавена нова точка – връх Триглав в Словения.
Победител отново е Кригел Маурер.