Роден през 1870 г. близо до Ню Йорк, историята на Уилям Колман започва малко злощастно и по необходимост – когато е 11-годишен, баща му умира, и не след дълго на малкия Уилям се налага да започне работа, за да издържа семейството. Бидейки без образование, но с огромна енергия, той се насочва към продажбите и малко по малко, започва да се развива като търговец.
Тридесет години по-късно, Уилям се прибира от дългия работен ден, в който продава пишещи машини, а на витрината на една аптека в Алабама вижда лампа от нов вид. Тя не е от широко разпространените по това време, които използвали керосин и излъчвали мъждукаща, жълтеникава светлина. Тази лампа имала силен, стабилен пламък, и използвала газ за горене. Уилям Колман не бил дарен с най-доброто зрение, но успял да види достатъчно добре бъдещето, което предлагала тази лампа. Веднага решава да остави бизнеса с пишещи машини и да отдаде цялата си енергия на новите лампи – и така се родила компанията, която първо щяла да освети всяка ферма и ранчо в Щатите, а впоследствие – да се превърне в синоним на времето, прекарвано навън.
Но за да се стигне дотам, Колман трябвало да покаже на света на какво са способни газовите лампи. За целта – какво по-подходящо от спорта, обединяващ цялата американска нация? Така през 1905 г. той закача лампите си на стълбове, опасващи игрището в Уичита, Канзас и дава възможността на първия футболен мач по тъмно да се случи. Е, в тези години “по тъмно” е дълго и широко понятие – денят приключва с първия заник на слънцето. Но Колман ще промени и това. През 1909 г. той започва да произвежда и продава първата преносима настолна лампа, която става задължителна за всеки извънградски дом, а няколко години по-късно пуска и продукта, който изцяло ще промени живота и продуктивността на фермерите – фенерът, който излъчва светлина, равностойна на 300 свещи, и осветява в обсег от почти 100 метра.
Не само фермерите намират нововъведенията на Колман за ефективни – а за късмет, колкото и не на място да звучи тази дума, по същото време започва Първата световна война. Правителството обявява патентования му фенер за “необходимост” и закупува близо 70 000 в полза на войниците, биещи се отвъд океана. Случайно или не, първият международен износ на Колман е факт.
С Втората световна война идва и следващото практично и изключително успешно нововъведение на Колман – по поръчка на армията, която му заръчва да измисли и изработи компактен уред за готвене, който може да работи при всякакви условия, тежи не повече от 2 кг, не е по-голям от бутилка мляко и работи с всякакво гориво. И до 60 дни да е доставил 5000 броя от тях. Мисията се оказва възможна и портативният котлон на Колман бързо придобива статута на незаменим уред. Но истинският бум за компанията му настъпва след края на войната – мирът носи спокойствие, бензинът и колите са евтини, все повече американци започват да пътуват и къмпингуват… и никога не пропускат да вземат със себе си котлонче или друга къмпинг принадлежност с марката Coleman. Не отнема дълго, преди името да се превърне в символ на времето сред природата.
През 1951 г. Уилям Колман предава щафетата като президент на компанията на сина си Шелдън, а шест години по-късно умира от сърдечен удар на преклонните 87 години. Шелдън от своя страна продължава да развива бизнеса, следвайки добрия пример на баща си и собствената си любов към природата.
Как се създават едни от най-значимите марки и какви са историите на хората, чието име стои на етикета – ще прочетете в брой ЛЯТО 2016 на Списанието. Ако сте го пропуснали, свържете се с нас и ще го получите на преференциална цена. Или просто се абонирайте, толкова е лесно.