Ако сте израснали през 80-те и поне веднъж сте се качвали на колело, няма как да не си спомняте с носталгия за „Балкан“-чето. Всъщност тогава то си беше направо синоним за велосипед, може би защото присъстваше в почти всяка българска къща. И всеки собственик на легендарното колело си има история с него, която помни до днес. Дали такава, свързана с конструкторски порив, като това да отрежеш багажника и да завариш наново задната част на рамката, за да заприлича колелото на BMX, или просто смешна, като това да се подхлъзнеш, паднеш и цялото съдържание на кутийката с инструменти под седалката да се изсипе на земята точно пред погледа на иначе възхитените ти съученички.
Ако сте израснали през 80-те и поне веднъж сте се качвали на колело, няма как да не си спомняте с носталгия за „Балкан“-чето. Всъщност тогава то си беше направо синоним за велосипед, може би защото присъстваше в почти всяка българска къща. И всеки собственик на легендарното колело си има история с него, която помни до днес. Дали такава, свързана с конструкторски порив, като това да отрежеш багажника и да завариш наново задната част на рамката, за да заприлича колелото на BMX, или просто смешна, като това да се подхлъзнеш, паднеш и цялото съдържание на кутийката с инструменти под седалката да се изсипе на земята точно пред погледа на иначе възхитените ти съученички.
„Балкан“-чето означаваше свободa, приключения, беше нашият детски екстремен спорт.
После пазарът беше наводнен от всевъзможни видове и модели велосипеди. „Балкан“-чето изчезна. Досега.
Ловешкият завод „Балканвело“, където навремето се е произвеждало легендарното колело, реши да го възроди, в отговор и на многобройни запитвания на клиенти.
„Балканвело“ вече произвежда два 20-инчови модела от новото поколение „Балкан“-че – „Класик“ и „Комфорт“. В създаването им дизайнерите на фирмата са взели най-доброто от обвития в слава предшественик и са го надградили със съвременни решения, като са запазили визуалната прилика с оригинала. Ако използваме един популярен американски израз, новото колело има да пълни много големи обувки. От старото „Балкан“-че са продадени милион и половина бройки в периода 1973-1990 г., което го прави абсолютен пазарен лидер в България за всички времена. Всъщност производството на велосипеди в завод „Балкан“ започва още през 1957 г., но в началото се прави 28-инчов мъжки и дамски модел „Балкан“.
Както вече стана ясно, серийното производство на любимото сгъваемо „Балкан“-че започва от 1973-та, с 18-инчово колело. Впоследствие се появява и 20-инчов модел в различни модификации. Цялата документация на колелото е била разработена от конструктивния отдел на завода. Всичко по „Балкан“-чето е било произвеждано в Ловеч – рама, кормило, предно и задно колело, педали, курбели, седло. Единствено задната главина, известна още като контраглавина, е била внос, предимно от тогавашния СССР. Идеята зад старото „Балкан“-че е била да бъде създаден масов велосипед, който да се ползва от хора на всякаква възраст. Уникалното при него е, че ниската рамка и настройките на кормилото и седалката го правят подходящ за цялото семейство. Тази черта е запазена и при новото колело. Велосипедът се кара еднакво добре от мъже, високи 1,90 м, и от деца.
Главният продуктов дизайнер и шеф на развойната дейност на „Балканвело“ Петър Петров разказва, че днешните конструктори са използвали оригиналните чертежи на старото „Балкан“-че по-скоро за вдъхновение. Преценили са, че няма смисъл то да бъде възстановено съвсем 1:1, защото е имало и недостатъци от конструктивна гледна точка. Седалковата тръба, например, е била с неправилен ъгъл, което обяснява склонноста на старото „Балкан“-че при малък наклон лесно да вдига предната гума. Затова геометрията и размерите на новия модел са променени.
Модификацията „Класик“ все пак много се доближава до стария вариант – няма скорости, има контра и предна спирачка. В „Комфорт“ са използвани нов тип скоростни механизми (3 скорости Shimano Nexus), които са разположени в главината и са едни от най-добрите за градски велосипеди. Предимството им е, че не изискват поддръжка, както е при външните дерайльори, които постоянно се разцентроват и на няколко месеца трябва да се регулират. Практически доживотно центрованият велосипед с вътрешни скорости концептуално много добре пасва на идеята за възобновяване на старото „Балкан“-че, защото то е изключително непретенциозно като поддръжка, а компонентите му почти нямат слаби места.
В конструкцията на новия модел са вложени качествени и функционални компоненти и от други реномирани световни марки. Калниците са италиански, ергономичните ръкохватки са немски. Рамката обаче е изработена в завода. За да бъде разпознаваема, е запазен характерният профил „луканка“ (плосък овал) от старото поколение „Балкан“-че. След него в някогашния модел се е появил и кръгъл профил на основната тръба, но той не е толкова здрав и отличителен. Запазено е и страшно характерното кормило. Разбира се, новото „Балкан“-че също е сгъваемо, но за разлика от оригинала е вградено и допълнително заключване – дори едната ключалка да се отвори, втората държи възела заключен. В сгънат вид колелото може спокойно да се остави в ъгъла на мазето или терасата, без да заема излишно място. Нови технологии са използвани при каплите. Старите са стоманени, което ги прави тежки, а сегашните са от лека, но изключително корава алуминиева сплав с двустенен профил, както при маунтинбайковете. Вярна на името си, модификацията „Комфорт“ има и заден амортисьор, който работи сякаш колелото е с пълно окачване, но преден амортисьор всъщност няма. Според Петър Петров иновативната конструкция се прилага за първи път, не само в България. Всичко това прави новия велосипед също толкова надежден, даже в някои отношения превъзхожда стария. Запазено е и друго негово предимство – достъпната му цена. Моделът „Класик“ струва малко над 200 лв., а „Комфорт“ – около 250.
Петров смята, че велосипедът има много сериозен експортен потенциал. На негов вариант с малко по-висок клас окомплектовка ще бъде търсен пазар в балканските страни и Унгария. Някога във всички държави от Източния блок е имало колело, подобно на „Балкан“-чето – 20-инчово сгъваемо, и то е разпознаваемо и при тях. Румънският, руският, чешкият и източногерманският вариант са били като близнаци, но нашият дизайн е бил доста различен, а наистина уникален го правят „луканката“, багажника, който е интегриран със задната вилка, и възелът за заключване. На Букурещкия панаир, например, където новото „Балкан“-че е показано още като прототип, посетителите са коментирали: „А, това е като нашия „Пегас“, само че по-хубаво.“
В „Балканвело“ вече разработват и още два нови модела „Балкан“-чета – също 20-инчово, но много по-компактно детско колело, и 26-инчов вариант, който ще е нещо като хибрид между маунтинбайк и градски сгъваем велосипед и ще може лесно да се вкарва и в кола. В следващите генерации конструкцията ще бъде още по-изчистена и олекотена, макар че и сега „Класик“ е по-лек от стария модел с 5-6 кг, а „Комфорт“ – с 3. Засега новите „Балкан“-чета се продават във фирмените магазини на „Балканвело“ в Ловеч и Пловдив, както и в някои велосипедни магазини в Южна България. Дали ще ги видим в по-масова продажба зависи от интереса на търговците. Според Петър Петров новото „Балкан“-че е само част от започналите в много браншове процеси на възраждане на типично български продукти, които съвсем не са лоши. Той самият има и друга мечта – да направи музей на велосипеда в Пловдив. По скромното ни мнение старото „Балкан“-че има заслужено място там.
Защото и сега, когато мернем на улицата някой от славните ловешки ветерани да се движи сякаш е произведен вчера, а не преди 30-40 години, се усмихваме. А дали наперените им наследници някой ден ще предизвикват същите емоции само времето ще покаже.
Статията е част от брой ЕСЕН 2015 на списание 360°. Ако сте го пропуснали, свържете се с нас и ще го получите на преференциална цена. А за по-сигурно – най-добре се абонирайте.