Ако карате колело на територията на Национален парк „Пирин“, по всяка вероятност ще ви глобят – забранено е. Ако обаче искате да карате кола там, може дори да ви построят път.
Това е изводът, който можем да си направим от случващото се в Пирин, след като се появи път до хижа Безбог. Той е там благодарение на Дирекцията на Национален парк „Пирин“, Оперативна програма „Околна среда“ и РИОСВ Благоевград. Пътят реално е ремонтираният стар, черен път до хижата, който сега е обновен, за да бъде по-проходим дори за леки коли.
„Случаят с пътя до Безбог не е единствен. В момента усилено се усвояват средства за подобряване на пътищата в парк Пирин, включително и на този до хижа Демяница.“ – каза Андрей Ралев от „За да остане природа в България“. Той добави и че пътят за Безбог минава през дива местност в близост до междинната станция на лифта, което може да създаде сериозни проблеми за биологичното равновесие в района.
„Лифтът не ни беше достатъчен, трябва да можем да си извозваме с коли снимачните екипи, пушките, труповете на диви кози, моторните шейни, строителните материали до хижа Безбог и хижа Дамяница. Защото какво е един национален парк без коли?“ – това написаха като коментар от Коалиция „За да остане природа в България“.
Безбог е най-новата хижа в Пирин. Тя е разположена в подножието на връх Безбог край Безбожкото езеро и до нея може да се стигне със седалков лифт. Пътят свършва на метри от самата хижа, разположена на 2236 м надморска височина.
пичуе, не е проблема в пътя, а кой ще го ползва, и да, не може да се кара колело над 2000м и на територията на парковете, както не може и да се кара автомобил.
Аз бях там в неделя и видях въпросния път който е посипан с чакъл и (то само на места) стар черен път между първата и последната станции на лифта.
Никой не ни задължава да ползваме пътя. Ще ходим пеша или с лифта ако искаме. Бойкот! Иначе за простаците граници няма и така по-лесно ще стигат до хубавите места.
Пътя до там е добра идея. Да не говорим, че така или иначе го е имало и преди, а сега е по-проходим. Едвали това някога е спирало хората с джипове, които могат да стигнат навсякъде дори и без черен път. Не трябва да забравяме хората с увреждания, които също имат право да се любуват на природата. Смятам, че подобен тип удобства просто ни доближават до северните страни в които ВСЕКИ гражданин трябва да може да достъпи всяка една точка в страната. Аз смятам, че е нормално да мода да отида на хижа Безбог с моите приятели, независимо дали те са здрави, в количка или с патерици. Не мислите ли, че това е правилно и коректно или хората с увреждания не трябва да се мяркат много много пред публиката. М? Разбира се, би било добре да се измисли и нормален начин за спиране, а не в тревата, както са паркирали колите на снимките.
Не знам за Безбог,но на вр.Ком се качват с коли,джипове и мотори.Голямо покоряване с кола,няма що.Вазов,Вазов до къде стигнахме!!!
Пичове, а могат ли да се правят гонки там ве? Щот има изроди кат мене дето друго ги не влече
За пътя добре ,имало го е и защо да го няма .Но нека ни служи само при нужда за помощ ако липсва друг начин.За хора в неравностойно положение също,защо да не се радват и те на красивите ни планини имат това право .Но нека не злоупотребяваме ние здравите хора,има паркинг на хижа “ Гоце Делчев“ нека не показваме колко сме велики а уважим и природата. Пирин е красива планина,красива и горда нека нея караме насила да чисти след нас газовете от колите ни.Хора нека покажем че поне малко сме умни Нека не съсипваме всичко до което се докосваме,защото това го правим на всякъде и всеки ден! Да се опитаме поне веднъж да покажем на децата си културата на която са ни научили нашите родители ,нашите учители с походите дето организираха за нас.Да покажем на чужденците че можем и ние като тях да правим бизнес със природните ресурси.
Планината не е за всеки, и тук не е толкова важно дали имаш или нямаш дадено увреждане или болест, по- важно е какъв характер имаш, има толкова пример за хора, които въпреки, че са слепи, или имат двигателен проблем пак покоряват планини, вълни или небето.
На рилските езера, не е като лифта да се ползва само от възрастни хора и деца, така и опасенята ми са, че тук пътя ще се ползва от хора, които искат да са модерни и да се снимат там горе, да хапнат и после да се хвалят. И да съгласна съм ,че и те трябва да имат достъп до някъде, защото може би така ще обикнат и те планината.
А относно достъпната среда, повредиха ми се колонките наскоро, и мога да кажа единици са клиповете в интернет, които са достъпни за хора с увреден слух. Живея в София, ако си инвалид сам да се справяш в града е опрделено постижение по- велико от скок от стратосферата или покоряване на Еверест. Така ,че преди да започнем да строим пътища и лифтове до всеки връх с лозунга „достъпна среда за всеки“, нека да се замислим и да я направим постъпна тук долу в градовете и селата.
Път се ремонтира, ако някой дава пари за това. Този който дава пари за това има цел и тя не е да могат туристи да се качват до горе с колите си, нито пък е за снабдяване на хижата. Целата оправдаваща инвестицията може да бъде само една- горе ще се строи хотел и пътят е необходим, за да могат камионите да минават по него. Втоата вероятност е нов лифт, но по скоро хотел + лифт. Това ще доведе до изравняване на цените с тези на другите лъскави зимни курорти. Което не харесва на хората, но никои не ги пита, трябва да се взимат повече пари.
Александър Ненов, много ми е интересно, с какви увреждания са вашите приятели, та не могат да се возят на лифт, а? Защо да не вземем да направим един такъв черен път до Еверест. Ей така, да могат всички да се качват и да си правят селфита? К’во от това, че ще бъдат изпотъпкани защитени растения или ще бъдат прогонени защитени видове. Най-важно е да можем навсякъде да си наметаме опаковките от вафли и да оставим дебели следи от автомобилно масло. За разлика от вас, някои хора се качват в планината, за да дишат чист въздух, а не изгорели автомобилни газове. Заради липса на елементарна култура и неспазване на каквито и да било правила на тикви като вас, ще си тънем в лайната. След като е забранено, сигурно има причина за това. Крайно време е да се спазват някакви елементарни правила, а не само да мрънкаме, че нещо не ни харесва….
Толкова години там е нямало път, сега някой е решил да си препере парите, като си построи лифт и хотел. А кой разреши до хижа Безбо,г точно до езерото, някой си да си построи барака преди години, после постепенно да я разширява и сега да бъде частно хотелче? Този човек имал ли е право да строи точно там?
Много празни приказки прочетох. Ако следваме думите на Мировия учител „Намери едно добро нещо /дело, качество/ и говори само за него „животът ще е песен и лесен,а не само да търсим негативи ,за които да се мрънка и дрънка. И в най-лошото има нещо хубаво открий го и говори само за него!
Да, определено много празни приказки. Мене пък ме е страх да отида дотам с лифта – имам акрофобия. В същото време обожавам гледката от брега на езерото. Бих се качила с кола и бих останала няколко дни там без капка угризение. Уважавам природата, пазя я максимално чиста и дори почиствам след недобросъвестни „туристи“. Има и още нещо – мога да отседна в Добринище, така че автомобилът ми да ми е винаги подръка. Ама мога ли всеки ден да давам 4х15 лв. за лифта? Не мога!
Нищо лошо няма в това да има асфалтов път с асфалтиран безплатен паркингдо до 100- 200 мерра под хижата , като от х.Гоце Делчев се пропускат коли колкото са местата на паркинга и се забрани паркирането по поляните и в клека ,като се контролира и санкционира жестоко Подобно е положението и на х.Вихрен .Колите са прснати по пътя,пречат на преминаването ,опасно е за преминаващите туристи и особено за децата.Нищо лошо няма и в това да има хотел под хижата . От х Гоце Делчев до х.Безбог вече никой не ходи по пътеката .Едно удобство ще позволи на хора с малки деца,инвалиди ,по възрастни ,страхуващи се от височината и др.да се качат над 2000 метра и използват времето си по пълноценно край езерата и по върховете .Гледката с джипа край Безбошко езеро е грозна ,но тъпанара с джипа едва ли разбира това.Всичко е въпрос на организация и контрол за спазване на правилата,което липсва в тази държаваа. От там е и негатиното отношение към удобствата.
В цяла Европа имат пътища в планините. В трите голями и вело обиколки карат на над 1500-2000 м. по асвалт, какъв е проблема тук защо да няма такива пътища.