Завърши единственото парапланеристко състезание за тази година в България по крос-кънтри – Шумен Опън 2015.
Това състезание не е типичното съревнование, което можете да срещнете в други държави. Състезателният елемент при него не е толкова извисен, колкото личните успехи. Всеки трябва да лети колкото се може повече и да се забавлява, подобрявайки рекорди – лични и национални.
Шумен Опън няма сложни формули за точкуване, от които освен 3-4 човека, никой нищо не разбира. Правилата на състезанието са прости – прелетете колкото се може повече километри всеки ден и накрая сборът от километрите определя победителя.
За да е пълна свободата, прелетът се мери през 3 точки, тоест може да летите по триъгълник, отиване и връщане, по кръг или както си искате, само трябва да прелетите повече от останалите. Единственото ограничение е стартът – всички излитат от едно и също място, след това може да летите където си искате, няма маршрути, няма координати, само атмосферните условия определят маршрута ви.
Тази година, по време на състезанието, имаше преобладаващи ветрове от юг и изток и затова повечето пилоти летяха по сходни маршрути, но някои избираха индивидуални линии, които им носеха успех, а за други – и разочарование.
Това състезание е известно и с най-трудното нещо – логистиката. Тъй като всички летят без предварително зададена посока, и искат да летят колкото се може по-далеч. Това води до съществен проблем. Той се решава благодарение на опита на организаторите и на live tracking устройставата, които всеки пилот носи. Те не само позволяват на публиката да следи кой къде лети в реално време, но и е страхотна помощ при събирането на пилотите, които кацат по различно време и разпръснати на огромна площ. Въпреки големите мащаби всички се прибираха до полунощ в Шумен – с малки изключения.
Първият състезателен ден беше 29 юли – вятъра беше силничък от юг и беше доста прегрято. Почти до 14-15 ч. нямаше условия и повечето всички пилоти (около 60-70) рееха около южния старт на Шуменското плато. По-късно следобед условията се подобриха съвсем малко, но голяма група успя да се възползва максимално и прелетяха на север до румънската граница. Победител за деня стана Христо Джамбов (Axis Venus) със 120.2 км.
Вторият ден от състезанието като метеорологични условия беше аналогичен на предишния. Високи температури, силен южен вятър и устойчива атмосфера със слаби термики. Пак се рееше около старта и чак към 14 часа няколко групи успяха трудно и ниско да тръгнат на север. Там условията се подобряваха и имаше база на около 1800 метра. Доста пилоти стигнаха р.Дунав към 17 часа, когато условията там станаха още по-добри. Някои се връщаха срещу вятъра, други тръгнаха на запад, а победителите за деня с почти равен резултат продължиха, радвайки са на страхотни условия и висока база – 2700 м. Най-дългият полет за деня направи Георги Йорданов (Ozone Mantra6) – 172.2 км.
Ден 3 – 31 юли – условията бяха малко слаби и вятърът беше от N-NW. Така след обсъждане сутринта между пилотите и организаторите се реши денят да бъде несъстезателен. Състезанието се раздели на две и половината пилоти се възползваха от близостта на варненските плажове, а другата част отиде да си пробва късмета на старт Мадара. Там условията се оказаха доста добри с челен вятър и както стана традиция за това състезание – идеални условия за реене. След 12 започнаха и термиките и можеше да се лети доста добре в района.
Ден 4 – 01 август – Вече вятърът се промени на NE и температурите бяха доста поносими на старта. Комфортът на земята обаче струваше скъпо на пилотите, защото почти плътната облачност направи термиките много слаби и превърна поредният ден на Шумен в ден за реене около старта. Въпреки слабите условия около 30 пилота се извадиха на около 400-500 м над старта и пуснаха към Преславската планина. Там някои от тях намериха условия за още реене и прелетяха около 40 км. Победител стана Николай Велев (Ozone Mantra6) – 44.2 км.
Ден 5 – 02 август – Най-класическият ден за Шумен. 5-6 метра в секунда източен вятър и облаци тип „бразилско небе“. Условията тръгнаха доста рано и това беше много обещаващо за дълги полети. Всички предчувстваха, че в този ден ще се реши всичко и напрежението беше голямо на старта. Имаше около 3-4 пилота, които се виждаха на първо място, но никой не се чувстваше сигурен. Двамата водачи във временното класиране не издържаха на напрежението и кацнаха след около 2 часа полет, а денят тепърва разкриваше потенциала си. Всички летяха на запад, като по правилната линия се оказа по северната, минаваща през Плевен. Имаше страхотни условия, но базата беше на около 1300-1500 м, което помогна и да има разочаровани пилоти, кацнали по-рано. Въпреки страхотните купести облаци, ако избереш лоша линия между тях, съчетано с не високата база, това водеше до „удавяне“. 19 пилота прелетяха над 100 км, което е забележително.
Поради свободния си характер, състезанието в Шумен привлича и по начинаещи пилоти, не толкова запалени по състезания, което снижава нивото, но въпреки това резултатите са впечатляващи. Много хора, включително и аз, подобриха личните си постижения в прелетите. Цели 8 човека дори прелетяха над 200 км, което още веднъж затвърди Шумен като крос-кънтри мястото на България. В този ден имаше и доста пилоти излетели от Невша, които възползвайки се от страхотните условия искаха да подобрят националният рекорд на България. За съжаление никой не успя да се впише в историята, но въпреки това постиженията бяха страхотни. Победител стана Георги Топузов (UP TrangoXC2) – 244.8 км. Той е и пилотът с най-дългият прелет за състезанието.
Николай Велев стана втори за деня, което му донесе победата в състезанието, а трети за деня стана Георги Йорданов, който стана подвластник на победителя.
Ето и топ 5 в крайното класиране със сумата от прелетените километри за 4-те състезателни дни.
1. Николай Велев – Ozone Mantra 6 – 467.18
2. Георги Йорданов – Ozone Mantra 6 – 446.41
3. Антон Атанасов – Ozone Mantra 6 – 446.16
4. Явор Плашилски – Ozone Mantra R10.2 – 434.6
5. Георги Топузов – UP Trango XC2 – 410.93
Пълните резултати тук