Атлетът Марк Бомонт обикаля света за 80 дни с колело.
Свръх издръжливият спортист изминава по 380 километра на ден.
Шотландецът кара велосипед по 16 часа на ден със скорост 24 километра в час.
Марк има само по осем часа между каранията, за да се възстанови, така че сънят е от ключово значение.
Ако Бомонт спазва следните пет правила, има добри шансове да сбъдне мечтата си, пишат Нийл Гибсън, директор на спорта, постиженията и здравето в университета Heriot-Watt и Ан-Мари Гибсън преподавател по физическа активност за здраве в университета Strathclyde.
Логистика
Предизвикателството пред Бомонт отнема много повече от неговите собствени физически и психически сили. За дълги периоди от време той трябва да разчита на подкрепата на екипа си в техните отделни области на компетентност. Той и неговият екип трябва да пресекат цели континенти и да гарантират, че ще бъдат навреме за свързващите полета – и всичко това без напрежение. Нужен им е и план при механична повреда, заболявания и наранявания, въпросите по настаняването и редица екологични предизвикателства, включително топлина, надморска височина и лоши метеорологични условия.
Маршрутът също е бъде щателно планиран. Бомонт изминава по 380 км на ден за над 16 часа, със средна скорост от 24 км в час. Но не забравяйте, това е средна скорост; трябва да се обърне внимание на планирането на дневни маршрути, така че да не са прекалено предизвикателство или да застрашават способността му да поддържа тази средна скорост. Темпото и самоконтролът са от ключово значение.
Добро здравословно състояние
Несъмнено, 24 км не се приема за особено висока скорост. Предизвикателството, разбира се, е не в постигането на тази скорост, а в нейното поддържане за 4800 часа. Затова от Бомонт се изисква добре развита сърдечно дихателната система, тоест, способността на организма му да поема кислород и транспортирането му към работещите мускули, които се използват за задвижване на велосипеда му напред.
Това качество зависи от неговото максимално поемане на кислород – VO2 max /кислорода усвояван от организма на човека за 1 мин/, ключов показател за успеха на издръжливостта на спортиста и неговият лактатен праг, точката, в която лактатът се натрупва в кръвта по-бързо, отколкото може да бъде изхвърлен. Карайки велосипеда с интензивност по-висока от своя лактатен праг, ще се увеличат нивата на умора и може да застрашат не само дневната му цел, но също така и цялото предизвикателство.
В идеалния случай той ще иска силата, която влага, да съответства на неговия лактатен праг и VO2 max да бъде колкото е възможно по-високо.
Бомонт също така ще трябва да се справя с височини и екстремна топлина.
Доброто здравословно състояние, необходимо, за да се завърши това предизвикателство, отнема години в систематично планирани и контролирани тренировки. Това са серия от дълги, сравнително бавни колоездачни обиколки, съчетани с по-къси разстояния при по-високи скорости, известни като интервални тренировки. Повторяемостта подготвя неговата специфична издръжливост и увеличава неговия VO2 max и лактатния праг в подготовката за дните, когато той се изправя срещу силен насрещен вятър или когато е в планините. По време на тренировките той е научил как да слуша тялото си и да тълкува сърдечната си честота, свързана с упражнения с различни натоварвания.
Издържливост
Има много хора, които показват подобни и може би по-добри физиологични качества от тези, проявени от Бомонт, но много малко, които действително могат да поемат и да завършат това предизвикателство – тогава кое го прави различен? Това, което вероятно определя способностите за такива подвизи на човешката дейност е издържливостта: психичната издръжливост. Несъмнено ще има дни, когато нещата няма да вървят по план и графика му ще се нарушава; в тези случаи неговата издръжливост ще го движи напред.
Хранене
В сайта си Бомонт подчертава, че е имало прецизно планиране в разработването на ефективна хранителна стратегия – нещо което е било свързано с успешните отбори в колоездачната обиколка на Америка.
Храната трябва да бъде богата на калории, до 1000 калории на хранене; добавките трябва да бъдат ефективни, да не предизвикат стомашно чревен дискомфорт; закуските трябва да могат да бъдат консумирани на велосипеда и Бомонт трябва да яде на всеки 60 до 90 минути. Точната хранителна стратегия гарантира, че той има необходимата енергия за предотвратяване на прекомерната загуба на тегло. Докато много от компонентите на неговия хранителния прием могат да се планират предварително, от Бомонт се изисква дисциплина да се придържа към плана, дори в дните, когато небцето му казва нещо друго.
Възстановяване
Перспективата за колоездене по 16 часа на ден може да накара много хора да се чудят има ли достатъчно време за възстановяване в останалите осем часа. Но Бомонт трябва да се вмести във времето. Това включва ледени бани, възстановителни напитки и масаж. И всичко това преди да легне в леглото, което е най-критичният елемент от режима му за възстановяване. Той също така трябва да спи добре, особено предвид сериозните доказателства, свързващи лошата форма с липсата на сън.
Вярваме, че Марк Бомонт има всичко необходимо за успех в разширяването на границите на това, което мнозина смятат за граници на човешките възможности. Но когато става въпрос за физическа и психическа издръжливост, едната е нищо без другата.