Начало на МТБ сезона на х. „Бонсови поляни“ с откриване на новото велотрасе „Пумба“

Домакини на велоуикенда бяха ТД „Боерица“ и хижа „Бонсови поляни“

0
 

Сподели

Shares
Откриване на велотрасе "Пумба"
Откриване на велотрасе „Пумба“ (Снимка: Любомир Ботушаров, mtb-bg.com)

Новото велотрасе „Пумба“ беше официално открито през изминалия уикенд, 22 и 23 април 2023 г., над хижа „Бонсови поляни“, като част от събитието MTB GRAND OPENING. Домакини на велоуикенда бяха ТД „Боерица“ и хижа „Бонсови поляни“. Присъстващите имаха възможност да направят тестрайд на най-популярните планински електрически велосипеди Specialized Levo, осигурени от Bike Center.

Местонахождението на новото велотрасе „Пумба“ го прави много удобно за столичани. До него може да се стигне с изкачване на собствен ход през кв. Горна баня или по черен път от кв. Княжево. С автомобил също е леснодостъпно по асфалтов път, а до хижата има голям паркинг.

Откриване на велотрасе "Пумба"
Откриване на велотрасе „Пумба“ (Снимка: Любомир Ботушаров, mtb-bg.com)

За да запознаем повече хора с особеностите и характеристиките на трасето, потърсихме Любо Ботушаров, който е взел участие в дейностите по неговото изграждане и е присъствал на откриването му. Ето какво ни разказа той:

С какво е характерно трасето „Пумба“ и за какви хора е подходящо?

Л.Б.: Това трасе е подходящо за каране с крос кънтри велосипеди, All Mountain (ендуро) велосипеди и електрически велосипеди, както се видя и от събитието, където имаше тестдрайв. Стигането до него е стръмно и хората, които искат да го карат, трябва по-скоро да се подготвят не толкова да им е трудно надолу, колкото да е малко по-стръмно нагоре.

Пътеката не е за конкретен стил, тя е кратка, хубава пътека, около 1,2 км е дължината ѝ. Изкачването до нея също не е много по-дълго, така че, ако се прави само това маркирано кръгче, прави сумарно 3 км и една обиколка отнема 20-30 минути.

Откриване на велотрасе "Пумба"
Откриване на велотрасе „Пумба“ (Снимка: Любомир Ботушаров, mtb-bg.com)

Ако човек е по-опитен и с подходящ велосипед, може да я кара по-бързо. Както, ако е по-неподготвен, може да я кара леко, без да се притеснява. Няма големи камъни или нещо такова, основно има подсичащи отсечки и остри, но добре оформени завои.

Единствената трудност за хора, които нямат много опит, се явява наклонът в завоите. Но той няма как да бъде избегнат при стръмен склон. Всъщност наличието на вираж на почти всички завои, позволява човек да вземе завоя много лесно, стига да се отпусне и да тръгне.

Табели към велотрасе "Пумба"
Табели към велотрасе „Пумба“ (Снимка: Любомир Ботушаров, mtb-bg.com)

Кой стои в основата на велотрасе „Пумба“?

Л.Б.: Членовете на ТД „Боерица“ са тези, които инициираха създаването и организираха доброволните акции за създаването на трасето. То беше изградено основно през 2022 г. и на практика от лятото се кара по него.

Във времето от тогава, до официалното му откриване миналия уикенд, бяха свършени допълнителни неща: дооформиха се някои завои, почистиха се участъци, беше сложена и маркировка. Табелите са със син цвят и стилово следват един правилник за вело маркировка, който няколко организации се опитваме да разработим и утвърдим за маркиране в България. Така че човек може да отиде до хижата и оттам да тръгне по сините табели, на които пише Вело трасе „Пумба“ и после да следва маршрута, дори без да има GPS. Иначе пътеката и като маршрут, и като отделна пътека я има в МТВ справочника.

Защо се казва „Пумба“?

Л.Б.: Това е интересна история. Тъкмо бяхме направили основната част от него, включително горната част с няколко хубави виража, особено по единия се бяхме потрудили повече – решихме да го направим доста по-висок от първоначалния замисъл, така че той глътна много време и усилия. Точно всичко беше готово и при следващите огледи на пътеката един от главните строители по нея установи, че някое диво прасе или повече от едно, е минало и е разрушило виража, който бяхме правили толкова дълго време. Тогава вече я кръстиха „Пумба“ на прасето от „Цар Лъв“. Виражът беше поправен, но името си остана.

Откриване на велотрасе "Пумба"
Откриване на велотрасе „Пумба“ (Снимка: Любомир Ботушаров, mtb-bg.com)

Кои са хората с основен принос за създаването на трасето?

Л.Б.: Разбира се, Туристическо дружество „Боерица“ – от тях започна всичко, защото преди 1-2 години те започнаха да поддържат и развиват туристическата инфраструктура в района. Основната им идея беше да развият целия район, като едно чудесно място за туризъм близо до София. Те вече почистиха и маркираха няколко пътеки за пешеходен туризъм.

Също така през последните години се занимават и с колоездене, така че  искаха да развият в района и велосипедни маршрути. Идеята им беше да направят и някои нови трасета, тъй като има разлика между туристическа пътека и такава, направена специално за колоездене. Съответно се свързаха с хора, които разбират от тези неща.

Откриване на велотрасе "Пумба"
Откриване на велотрасе „Пумба“ (Снимка: Любомир Ботушаров, mtb-bg.com)

Най-голям принос всъщност има Добромир Добрев от Bike Ventures, който е със сериозен опит, натрупан в чужбина, в изграждането на трасета. Много помогна и Панайотис Гиотакис-Пано от Bike Ventures. Аз също се включих, но най-вече като доброволец и по-скоро да науча нещо, не толкова с ноу-хау.

Основната цел беше да започнем с пътека, която да е кратка и да е сравнително лесна, по която да може почти всеки да отиде и да кара, дори по-начинаещи и неуверени, но в същото време да е и забавна, и да могат и хората, които са по-напреднали, да карат с удоволствие.

Откриване на велотрасе "Пумба"
Откриване на велотрасе „Пумба“ (Снимка: Любомир Ботушаров, mtb-bg.com)

В това беше най-голямата роля на Добри, който успя да съчетае тези две изисквания в една пътека. Той трасира откъде да минава пътеката. Също, при първите доброволчески акции за прокопаване на пътеката, той присъстваше и обучи много хора как се копае такава пътека, за да може да е устойчива, водата да не подрива, наклонът да е добър и различни други детайли.

После работата продължи с доброволчески акции, организирани от ТД „Боерица“. Аз лично успях да се включа в няколко, членовете на клуба бяха още по-активни и редовни, други доброволци също. Не мога да кажа колко човекочаса е отнела, не са малко, но пътеката стана много приятна за каране – без да е трудна, е много забавна и интересна.

Откриване на велотрасе "Пумба"
Откриване на велотрасе „Пумба“ (Снимка: Любомир Ботушаров, mtb-bg.com)

Има ли други пътеки наоколо, които са подходящи за каране?

Л.Б.: В района има много туристически пътеки, подходящи за каране, а от ТД „Боерица“ имат планове да разработят още пътеки, като „Пумба“, които да са специално подготвени за велосипедисти.

Там има възможност и за по-дълги карания, едно от тях например е: качване от Княжево до вр. Дупевица, спускане по туристическата пътека до „Пумба“, минаване по нея, качване малко нагоре и спускане по „Люлинска засуканица“ до Княжево.

Люлин планина в района на Бонсови поляни е добър вариант за каране, там не се задържа кал и може да се кара през целия активен сезон – от пролетта, до късна есен.

Откриване на велотрасе "Пумба"
Откриване на велотрасе „Пумба“ (Снимка: Любомир Ботушаров, mtb-bg.com)

Как премина откриването?

Л.Б.: Смятам, че се получи много добре, при положение, че имаше няколко популярни състезания и много хора, които биха дошли, бяха ангажирани с тях. Само в тестрайда на електрически велосипеди имаше записани поне 20 човека в събота и още толкова в неделя. Близо 50 човека минаха през хижата в съботния ден, като около 30 взеха участие в първото каране до вр. Дупевица и след това дойдоха още хора.

Дъждовете в предишните дни явно са били в идеални количества, за да направят почвата влажна, но не размекната. Перфектно почистеното и оформено велотрасе се виеше по склона завой след завой, а скокчетата в долната част бяха насърчаващи дори и при първо каране. Не е учудващо, че повечето хора не се задоволиха само с това първо кръгче и направиха поне по още 1-2 „врътки“ на „Пумба“-та – някои преди да седнат пред вкусните скара и картофки, предлагани в хижа „Бонсови поляни“, а други между хапките и глътките, както се казва.

А в неделя нещата са продължили с още пробни карания на е-байковете, както и с фото и видеосесия от страна на Тодор Василев и Александър Новоселски – с интерес очаквам да видя резултатите и от нея!

* * *

 

Сподели

Shares

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведи твоят коментар!
Моля, въведи твоето име тук.