Множество липси и противоречия в черновата на ЗДвП посочиха от сдружение “Велоеволюция” в съобщение до медиите. От Сдружението са изпратили официалното си пълно становище и до министъра и зам.министъра на вътрешните работи, председателя на работната група, изготвила промените и министъра на транспорта и информационните технологии.
Три нови проектозакона, целящи да заменят действащия Закон за движение по пътищата (ЗДвП), бяха изготвени от работната група: Закон за движение по пътищата, Закон за пътните превозни средства и Закон за водачи на моторни превозни средства. От “Велоеволюция” се съсредоточават върху ЗДвП, защото именно в него се съдържа най-много информация, касаеща колоездачи.
Ето какви са пропуските в проектозакона, които посочват от Велоеволюция:
(публикувани без редакторска намеса от страна на 360mag.bg)
- продължава да липсват дефиниции за велосипедна инфраструктура – проектозаконът не различава велосипедна алея от велосипедна лента, двупосочна от еднопосочна велоалея и т.н.
- правилата за поведение на велосипедисти при типови ситуации продължава да не са изяснени. Оставено е, както досега, общини и проектанти да тълкуват каква е правилната организация на движение при кръстовища с различни типове вело-инфраструктура. Вече сме потърпевши от недомислени велоалеи и законът трябва да коригира това.
- направен е опит да се повиши възрастта на която деца могат да са водачи на велосипед на пътното платно, но всъщност е допуснато противоречие между членове от закона.
- на велосипедистите е забранено да карат изправени?!? Ако желанието на законодателя е да ограничи рискови прояви на пътя, то нека се изрази по-ясно, без да се забраняват ключови умения, необходими на велосипедистите за реакция на условията на пътя.
- пропуснато е наказание за водачи неосигуряващи предимство на велосипедист на велосипедна пътека.
- пропуснати са конкретни глоби за паркиране, престой или движение на МПС по велосипедни пътеки, велоалеи и вело-ленти, макар тези действия да са забранени в проектозакона.
- в противоречие на директива на ЕС се въвежда изискване за категория на водач на “велосипед с двигател”, без да е изяснено с електрически или ДВГ, с каква мощност и др. Подобно изискване би имало негативно влияние върху пазара с електрически велосипеди, което очевидно е подценено.
От Сдружението посочват още и неефктивността от залагането като задължително в закона носенето на каски и светлоотразителни жилетки. “Велоеволюция” е получила информация, че Европейската федерация на велосипедистите (European Cyclists Federation, ECF) също е отправила препоръки към МВР против въвеждането на “екипировката” като задължителна за всеки колоездач.
“Основният съвет на ECF към българските власти е вниманието да бъде насочвано към подходящо отделяне на велосипедното движение от автомобилното, както и към ефективни мерки за намаляване и спазване на скоростта на движение в населените места.” – се казва в съобщението.
“Ползата от индивидуалната употреба на тези защитни средства е несъмнена и ние не я отричаме! Смятаме, че най-добрата защита е познаването и спазването на ясни правила за движение. Употребата на каски и светлоотразителни жилетки и елементи може и трябва да бъде активно насърчавана, но не и законово налагана.” – заявяват от Сдружението.
“Велоеволюция” настояват за оттегляне и преработване на проектозакона и включване на представители на велосипедни организации в работните групи. Пълното становище можете да прочетете тук.