Ако има едно състезание, което може да бъде описано като „мега“, то това със сигурност е Мегаваланч (Megavalanche). Ежегодно хиляди колоездачи (над 2000), готови да се „влеят“ в мега лавината, застават на върха на пик Бланк (3300 м), за да финишират след 30 км на 720 м надморска височина. Състезанието привлича колоездачи от целия свят, а заради големия брой желаещи да участват, Megavalanche се разделя на няколко групи след квалификациите – Megavalanche, Megachallenger, Mega Amature, Mega Affinity. Всички групи се състезават по едно и също трасе, а във всяка група на масов старт застават около 350 райдъри.
Тази година, за старт в масовата лавина, на връх Бланк се „подреди“ и Милан Димов. Какво ни разказа той за Megavalanche, как се представи и каква е средната скорост, която се развива по подобно трасе, четем в интервюто.
Защо реши да участваш в Megavalanche?
За Мегаваланч знам отдавна, бях много впечатлен от масовия старт и дължината на трасето. Участието изисква определен опит и развити качества, които всеки, който се състезава, тайничко иска да тества. Така и аз, отдавна си мислех, да участвам, но някак не идваше момента…
Колко точно мега е този Valanche?
Направо е Гранде Валанч-а, трудно се описва усещането да си на старт и докъдето ти поглед стига хора, и те на старт като теб. Положението си беше МЕГА КАСАП – анча.
Състезанието е разделено на няколко етапа – тренировки, квалификации и финали, а квалификациите и финалите се провеждат на две различни трасета. С какво квалификационното трасе се различава от финалното? По-малка сеч ли е по него?
Квалификационното трасе е от друг връх (2850 м), обикновено и там има сняг, но тази година почти нямаше. Спуска се до градчето Алп Дю Хюез, което е на 1900 м надморска височина. Като дължина е по-кратко и няма толкова изкачвания, но е доста технично и спускането отнема около 20 минути.
Как протекоха квалификациите за теб? В коя финална група успя да се класираш?
Квалификациите минаха доста успешно, като изключим някои технически проблеми. Успях да финиширам 40-и от 350 човека, като само пет позиции не ми достигнаха, за да се класирам за Мегаваланч, съответно се класирах в Мега Чалънджър. Тук може би трябва да поясним, че финалите се разделят на четири – Мегавалач, Мега Чалънджър, Мега Аматьор и Мега Афинити.
Какво е усещането да застанеш с колелото си на връх Бланк, когато знаеш, че само след няколко секунди трябва да се спуснеш от тези 3300 м, да „въртиш“ около 30 км и да финишираш на 720 м надморска височина?
Усещането е МЕГА яко, не мислиш какво точно предстои, а по-скоро как да се докараш до финала по най-бързия начин. Отвореното пространство, височината, хората наоколо, снегът и музиката пъмпват МЕГА адреналин и те изстрелват на цЕлата газ.
Каква е средната скорост, която се развива по подобно трасе?
Около 800 км/ч… Средна скорост 17 км/ч.
Всъщност, кое е най-предизвикателното в трасето?
Масовият старт от глетчера, като целта е да се измъкнеш колкото се може по-напред, без да те застигнат другите и без да падаш, защото след това идва сингъл трак и там започва тетриса – преследването и отмятането.
Усеща ли се, преди началото, останалите да ти дишат във врата?
О, да! Усещането за дишане във врата го има особено силно, когато си на предна позиция, както аз, защото си даваш сметка, че зад теб има още 300+ райдъри, жадни за финал.
В какво се състоеше подготовката ти за Megavalanche?
Подготовката вървеше в няколко посоки, едната беше свързана с организиране на пътуването, престой, регистрация, заснемане на каранията там, другата беше в посока намиране на финансова или продуктова подкрепа (включително организиране на кампания за набиране на средства в Indiegogo) и третата беше насочена към физическата ми подготовка.
Отплати ли ти се?
Да, това е безценен опит! Разтърсващо преживяване е. Опитах нещо съвсем ново, ендуро дисциплината и с ендуро колело на надморска височина, на която през живота си не се бях качвал… все нови неща! Срещнах много нови приятели от цял свят, с които карахме заедно и обменихме доста опит, надявам се догодина да се видим пак.
Как оценяваш карането си – в квалификациите и във финалите?
На квалификациите карах сравнително предпазливо и вкарах повечко стратегия, дадох добър резултат. На финала стратегията проработи отлично и успях да бъда сред първите на глетчера. След това последва дълго бутане в кишата и въртене. Когато започнах спускането, продължавах да държа челна позиция до момента, в който не се сблъсках с друг участник и ритъма се наруши. За щастие, успях да завърша състезанието въпреки паданията.
Защо Megavalanche е толкова притегателно състезание за колоездачи от цял свят?
Защото мястото е магическо, другопланетно, на което всеки иска да тества сили, умения и късмета си.
Как се представиха останали състезатели? Предполагам, че всички са били на страхотно високо ниво, но от първо лице – имаше ли такива, които изпъкват, такива, които „блясват” с карането си? Или напротив?
Като цяло нивото беше високо, всеки, който участваше беше абсолютно наясно за какво е дошъл. Имаше и такива, които бяха дошли, за да се забавляват и за да го завършат. Имаше и световно известни райдъри.
С какви емоции си тръгна от Франция? Положителна ли е „оценката“ ти за преживяването като цяло?
Тръгнах си с идеята да се върна пак през 2018 г. и не ми беше тъжно.
Мислиш ли, че участието ти на Megavalanche ще ти помогне за още по-добри класирания и в българските състезания?
Всъщност, точно така се получи. Върнах се от Франция и следащия уикенд участвах на Хоум Маунтън Ендуро – 2017 г., което се проведе на Витоша и го спечелих, станах пръв в категорията си – „Мастърс“, при изключително тежки метеорологични условия – дъжд, вятър, мъгла и студ (Витоша ни се разкри в целия си блясък!). Определено МЕГА-та си показа афтър ефекта!
Ако можеш да върнеш времето назад, би ли се впуснал отново в предизвикателството Megavalanche?
Няма нужда да го връщам, просто смятам да отида на предизвикателството Мегаваланч 2018. Дори смятам да участвам в друго подобно събитие „Маунтън оф хелл“ 2018 г., което предхожда голямата лавина и се случва в Двете Алпи.
Видеото, което видяхте, е съкратената версия на квалификационното спускане на Милан. За пълното видео, както и още много МЕГА клипове, последвайте канала на Милан в YouTube.