Първото в света рали само за жени се провежда в мароканска Сахара.
Ориентирането става единствено с компас. Участват 320 жени от 30 страни.
Нужна е повече от обикновена доза смелост. Но със страх или не, Сахара все пак ще намери начин да щурмува сетивата ви. Ако горещината не ви порази, слънчева светлина може.
Сахара порази Кийра Чаплин. След като премина през подвижни дюни с направения по поръчка 4×4 автомобил, мекото окачване на колата и постоянното изкачване нагоре и слизане надолу я дезориентираха и извадиха от равновесие. Това беше морска болест, предизвикана от пясък.
„Вие сърфирате по вълните“, спомня си тя, „вие просто се плъзгате“.
Когато събитието започва през 1990 г., то е първото по рода си в света. Смелите представителки на нежния пол прииждат в източните части на Мароко в продължение на почти три десетилетия, винаги със свои собствени правила.
За разлика от други ралита, няма награди за скорост. И докато повечето състезания използват множество технологии, така наречените „газели“ трябва да преодоляват терена без GPS. Вместо това, състезателите печелят при завършване на всеки етап, ако са шофирали по най-късото разстояние, което означава, че точността и смелостта са от ключово значение.
Екипи от експерти пропътуват километър по километър, казва Чаплин, постоянно коригирайки маршрута си. Водачите трябва да спечелят определени точки по отделно за всеки етап. Ако губят или се връщат се обратно, фатално намаляват шансовете си за победа.
Тази година 158 екипа от повече от 30 страни идват, за да се състезават със съпернички на възраст между 18 и 71 години. Шофирането е позволено с 4х4 камиони, четириколки или мотоциклети, но за пръв път и в категория за електрически автомобили. Това прави състезанието единственото автомобилно спортно събитие в света със сертификат за управление на околната среда.
Чаплин – актриса, предприемач и внучка на краля на киното Чарли Чаплин, е била новобранец навигатор при Синди Фабре, опитна „Газела“ и бивша Мис Франция. Състезавайки се в осем етапа по 19 часа на ден, ралито не е за хора със слаби сърца, казва спечелилата първото място.
„Това са дълги дни, стресови дни“, казва тя. „Вие сте изтощени…Очевидно има хора, които са били най-добри приятели, а след ралито никога повече не говорят помежду си“. За Чаплин и Фабре обаче преживяването е веселие, дори и по време на пясъчните бури и преумората.
Екипът реши да използва бавен и методичен подход, избягвайки наказателни точки за пропуснати знамена. Но за разлика от другите водачи, снабдени с допълнително осветление, „Отбор 185“ беше ограничен от наличната дневна светлина.
„Слава Богу, че имахме каски, защото политаш наляво, надясно и в центъра. Като на родео в колата“.
„Имахме два обособени дни с дюни, като в първия ден беше много трудно“, казва Чаплин. „Целта ни беше да не спре двигателят и да не на затънем“. Но духът на състезанието не ги оставя никога сами. В дюните отборите имат право да се теглят помежду си заради безопасността.
Отбор 185 обаче не остава невредим в най-зрелищния етап.
„Една от колите спря на половината път надолу по дюната, което никога не би трябвало да се прави“, казва тя. „Ние се ударихме в колата и нашата предната броня се разби“. Това обаче не ги спира да поемат към финала.
„Това е философията на живота – просто продължавай и продължавай да се бориш“.
Така, „Отбор 185“ ще се върне ли следващата година?
„Определено ще го направя отново“, казва Чаплин. „Сега разбирам защо казват „Газела за един ден, Газела завинаги!“