Имайки предвид интереса ни в стиловете на живот на открито, няма как да сме пропуснали социалния, медиен феномен на Instagram фотографията с хаштаг „vanlife“.
Това са снимки на сутрини в палатка или ван, насред дивата природа, и изобщо всякакъв вид илюстрации на свободолюбивия живот, отдаден на пътя. Този тип фотография е толкова гледана и харесвана в социалните мрежи, че някои хора дори успяват да намерят прехрана в това, продавайки високия си рийч в социалните медии на рекламодатели. Защо именно тези визии и този начин на живот допадат толкова на масовата аудитория е един любопитен въпрос. Но първо нека погледнем предисторията.
Как се появява хаштагът vanlife? Терминът е измислен от човек на име Фостър Хънтингтън и е вдъхновен от известната татуировката рап изпълнителя Tupac, която гласи „thug life“. Историята на Хънтингтън се придържа към стандартния случай на реализиралия се професионално младеж, които осъзнава, че не това е, което иска от живота, и хваща пътя, в търсене на по-фриволни варианти на съществуване. В конкретния пример, Хънтингтън е дизайнер в луксозната фирма Ralph Lauren, когато, през 2011 г., решава да зареже всичко, включително апартамента си в Ню Йорк, и да се изнесе да живее в микробус – 1987 Volkswagen Syncro (емблематичният модел е Volkswagen Vanagon). Това са началните години на съществуване на Instagram. Снимките, публикувани от Хънтингтън, документират живота му на сърфист по крайбрежието на Калифорния; повечето от тях включват микробуса му и носят хаштага vanlife. Термина се подема от други потребители в Instagram и набира такава популярност, че в наши дни публикациите в платформата, маркирани по този начин, наброяват 1,2 млн.
Една от причините за голямата употреба на думата е, че отразява няколко актуални социални феномена, като отхвърлянето на работния модел от-девет-до-пет, преоткриване на емоционалните преимущества на непокътната природа, завръщане на американската мечта за хипарксия роудтрип. Сюжетът на vanlife фотографията е малко безличен, подобно на фотографиите в продуктов каталог. За да бъде харесвана от много хора, тя показва достатъчно привлекателни, но и неспецифични ситуации от живота на странстващия мечтател, в която всеки би могъл да се припознае. Съществува ясна закономерност между всички популярни снимки от портфолиото на vanlife и това е визията на двойката сексапилни, белокожи, хетеросексуални младежи.
Един от най-популярните профили в Instagram с фокус върху vanlife се казва Where’s My Office Now. Акаунтът има близо 140 хил. последователи и дузина корпоративни спонсори. Той принадлежи на американската двойка Емили Кинг и Кори Смит и съществува от пет години. Честотата на публикациите е горе-долу всеки ден (около 13 хил. снимки общо до момента). Опитът, който споделят Кори и Емили, след пет години ежедневно документиране на живота си на пътя, е, че бизнес моделът им се е оказал доста по-ангажиращ и предизвикателен, отколкото си представят в началото. Ако в първата година споделеният живот в микробус е едно ново и изключително вълнуващо изживяване, то в последствие липсата на лично пространство и постоянната нужда от ново съдържание, захранено от нови приключения, идва доста изморително.
Напрежението идва оттам, че договорът им с рекламодатели е обвързан с определен брой харесвания в профила им, което създава нуждата от съобразяване с вкуса на аудиторията и намирането на несекващ поток от креативност. Тези изисквания отнемат част от свободата на избрания от тях живот на пътя. Последователите искат да гледат снимки на щастлива и влюбена двойка, но реалността не винаги е такава. На стабилността на взаимоотношенията им лежи не само емоционалното им щастие, но и успехът на проекта Where is my office now. Идеите за нови места и енергията за пътуване от време на време се изчерпват и трябва да се генерират изкуствено.
Все пак Емили и Кори успяват да се справят доста добре с начинанието, което са си избрали, и дори консултират други двойки, които искат да живеят vanlife. Един от основните съвети, които двамата дават, е, че всеки трябва да си има индивидуални занимания, които да му осигуряват известно време далеч от партньора. Например, докато Кори прави закуската, Емили разхожда кучето. Следобед той обикновено излиза за дълга разходка с велосипеда си, докато тя практикува йога и пише дневника на пътуването им. Освен вдъхновяващи снимки за всеки ден, профилът на двамата в Instagram, предлага и мотивиращи и дълбоки текстове, с оглед на живота. За някои хора, чието ежедневие преминава в офис, пред компютъра, съдържанието, споделяно от Емили и Кори, е малка съвременна библия за всеки ден.