Градът предразполага към толкова много различни начини за движение из него, и би било страхотно, ако все повече хора избират различни начини. Тези няколко човека, избрали да се придвижват в града по начин, изключващ автомобилния превоз, са малко вдъхновение в посока да слезеш от колата и да избереш друг начин за движение. Виж тук и защо е важно всяко малко усилие в посока намаляване на автомобилния трафик и увеличаване на естественото движение на тялото.
СТОЯН ПАМУКЧИЕВ, 34 години
Превозно средство: лонгборд
Стоян е Мениджър Операции и работи в офис сграда до болница “Токуда”. Разстоянието между дома и работата му е около 4.5 км, които той избира да измине с лонгборд. За целта сутрин става в 7.30, излиза от вкъщи към 8.45 и за около 30 минути успява да стигне до офиса (“в сравнение с 45 минути с градски транспорт, 15 минути с автомобил, 20 минути с велосипед”). Маршрутът му е по задните улички в Гео Милев, оттам по “Шипченски проход” до Румънското посолство, където хваща автобус 120 до Семинарията, след което се спуска по бул. “Владимир Вазов” до София ленд.
Комбинацията с градски транспорт му дава възможността да е по-бърз в придвижването си, и да избегне потенциално опасни за движение булеварди. А плюсът на лонгборда е, че не заема излишно място, така че това не представлява проблем. Освен това е “бърз, безплатен и дава възможност за по-сериозно каране веднага след работа”. Иначе в много студени дни избира колело, автобус, или в краен случай – автомобил, но нито едно от тях не му носи плюсовете на лонгборда – “действа одобряващо и зареждащо сутринта, и ме разтоварва, като отида да карам след работа. А след работа, в комбинация с градския транспорт мога да направя голям градски преход – Южен парк, през Гоце Делчев до Борис, с трамвай до Околовръстното, оттам дълго спускане по велоалеята на Борис – НДК – стадион Васил Левски”.
Освен първоначалната инвестиция в лонгборда, оттам насетне месечният разход е минимален, основно за смазка и понякога други консумативи. Разбира се, желателно е по време на каране да се носи каска, може и наколенки. По-доброто и безопасно каране, според Стоян, също опира до по-добрата велосипедна инфраструктура – защото, по думите му, “лонгборд си кара много комфортно и гладко по велоалеи”. И не би пропуснал да го препоръча на свой приятел като начин на придвижване в града – защото “най-добрата мотивация е замяната на скучното пътуване, задръстването и заседяването, с нещо много по-приятно, забавно и, не на последно място, в много случаи – по-бързо нещо, което можеш да правиш всеки ден, бил той и работен”.
„Европейска седмица на мобилността“ отдавна не е непознато име за активните хора в България. Информационната кампания на Европейската комисия се провежда всяка година и носи посланието, че като се откажем от ползването на личен автомобил за всекидневно придвижване в града, пестим средства от гориво, увеличаваме физическата си активност, спомагаме за намаляване на трафика и вредните емисии в атмосферата в градовете. Тази година мотото на кампанията е „Заедно стигаме по-далеч“, защото споделянето е тясно свързано с разумното придвижване. Кампанията се реализира от агенция „Интеримидж“, национален координатор е Министерство на околната среда и водите, а пикът на събитията в цялата страна ще е в седмицата 16-22 септември.
Повече за разумното придвижване и градската активност научи на mobilityweek.eu, mobilityweekbg.com и във фейсбук на @MobilityWeekBG.
ЧУДИШ СЕ с какво друго може да се придвижваш в рамките на града? Почерпи вдъхновение от останалите ни герои:
Еди Румян, за когото метрото е най-ефективното градско превозно средство;
Гаврил Момчилов, който не би заменил скутера си за нищо друго;
Ивайло Колев, за когото Segway е идеален начин да се придвижваш в града;
Климентина Страка, която и в студ, и в сняг ходи пеша;
Марина Динкова, за която колелото е най-доброто превозно средство;