Бранислав Бранков и Кирил Трифонов ще се гмурнат в едно от най-комплексните и мащабни предизвикателства, предприемани досега
Hielo Continental се намира в южната част на Андите, на границата между Аржентина и Чили, и се простира на около 400 км по дължина. Това е второто най-голямо непрекъснато ледено поле в света, намиращо се извън полярните шапки. Освен това е сред най-трудните и технични за преминаване ледени полета в света. До момента е осъществявано успешно само едно-единствено преминаване без външна подкрепа – от големия полярен изследовател Бьорге Аусланд, заедно с Томас Улрих през 2003 г.
Цялостното преминаване на Южната Патагонска ледена шапка, започващо от рибарското градче Тортел в Чили, изисква закарване на експедиционното оборудване и провизии до леда чрез каяци, теглене на 80-килограмови шейни в продължение на месеци, сложна алпийска въжена работа през дълбоки разломи, катерене на нестабилен лед, рапелиране с цялото оборудване през лавиноопасни кулоари и отново, евакуация от ледената шапка през красивите патагонски фиорди до пристанищното градче Пуерто Наталес. Всичко това – на фона на една изключително драматична природа и брутално своенравна метеорология.
ПРЕДИЗВИКАТЕЛСТВАТА
Липса на актуална информация – Единственото пълно пресичане по дължина се е случило преди почти 14 години, а по-скорошни преминавания от Тортел до района на Серо Торе има едва през 2013 г. Оттогава ледниците са се променили много – отстъпили са около 500 м навътре, а средната височина на леденото поле е намаляла с повече от 100 м.
Достигане на леда – Проникването на Hielo Continental ще отнеме около седмица, през която ще гребем през чилийските фиорди и ще носим на гръб цялото оборудване през трудно проходим терен, за да достигнем вече отдръпналия се ледник.
Навигация – по ледената шапка бурите, с ветрове, надвишаващи 130 км/ч и мъгла, в която не можеш да си видиш носа, са често явление и сериозно предизвикателство.
Falla de Reichert – най-трудният и опасен участък от Hielo Continental представлява колосален и непрекъснато изменящ структурата си разлом, пресичащ напречно цялата ледена шапка. Със своите застрашително надвиснали сераци, дълбочина от 900 м и широчина от 12 км, разломът на Reichert е препъни-камъкът, принуждавал не един амбициран изследовател да подвие опашка.
Cerro Mayo – Върхът от другата страна на Falla de Reichert. Макар изкачването му да е “просто разходка със 70-80 кг шейна”, спускането по югозападната му стена представлява стръмен 400-метров алпийски ад от лед и скала със съмнителни качества, което ще изисква невероятни концентрация и усилия.
Евакуация – Достигайки разлива на ледника Tyndall, отново ще слезнем на вода и по реките Grey и Serrano ще достигнем фиордът Ultima Esperanza, по който ще се евакуираме до Puerto Natales.
ПЛАНЪТ
Неразумно и безотговорно е да се хвърляме в това начинание неподготвени, но уникалните по рода си и типични само за Hielo Continental особености на леда не се срещат никъде другаде по света. Единственият начин да се подготвим адекватно, е да тренираме на самата ледена шапка, подложени на нейните съвсем реални рязко променящи се условия и своенравности. За тази цел, през април 2017 г. ще направим тренировъчна експедиция от 14 дни, през средния участък от ледената шапка.
Начална точка за проучванията ни ще бъде градчето El Chalten в Аржентина, намиращо се под масивите на Фитц Рой и Серо Торе. Оттам ще закараме оборудването си на леда до района на Paso Marconi и ще опитаме, с позволението на местната метеорология, да достигнем Falla de Reichert и да проучим разлома. В зависимост от метео условията и времето, с което разполагаме, ще се евакуираме чрез каяк през Lago Argentino или през Lago Viedma. С това ще сме оттренирали пълния набор от умения, необходими за цялостното пресичане по дължина на Hielo Continental, планирано за 2018 г.
АВАРИЙНИ СИТУАЦИИ
Спасителните операции в района се извършват изцяло на доброволен принцип от мъжете и жените – рейнджъри на Parque Nacional Los Glaciares. Институция, изпълняваща ролята на Планинска спасителна служба, просто няма.
Статистиката за района показва, че освен в случаите на самоспасяване, досега няма нито една успешна спасителна операция в сложен терен.
Полетите с хеликоптер са възможни само в хубаво време, а единственият досега опит за хеликоптерно спасяване в лошо време е завършил с разбита птица и няколко смъртни случая…
Правилото тук е само едно: НИКАКВИ ГРЕШКИ!
Статията е част от брой ПРОЛЕТ 2017 на Списанието. Търсете го от 10 април в спортните магазини, книжарници, големите търговски центрове, разпространителската мрежа в цялата страна и всички обекти на ОМV, Lukoil, Eco и Shell, както и по репове и супермаркети в България. Ако сте пропуснали предишен брой, не се притеснявайте – свържете се с нас и ще го получите на преференциална цена. Или просто се абонирайте, толкова е лесно.