В света на мигновеното видео споделяне, смартфоните, екшън камерите и дроновете, да заснемеш екстремно видео звучи може би най-простото и достъпно занимание. Снимаш, едитваш, слагаш любимото си парче за фон – и готово, нали? Само дето е малко вероятно да успееш да направиш нещо, което да изпъкне сред милионите подобни в youtube, още повече да събереш лайк от някой друг, освен твоя собствен и на групата ти верни приятели (които най-вероятно всичките са в клипчето).
В Брой ЗИМА 2016 на Списанието се допитахме до трима български продуценти на снежни филми, за да разберем повече за това как да снимаме качествено екшън видео без да разчитаме на голям екип и скъпа техника. В поредица от три материала на сайта ни ще ви запознаем последователно с Ристо и Димо от Ninja Squad, Любо Янев от Yanev Media и Валери Пелтеков от Hunting Lines.
Първа част: Ристо и Димо от Ninja Squad
360: Ще ни разкажете ли за последния си проект?
Ристо: Последното ни видео беше „Buying Truth“, от 2014 г. Тогава успяхме да снимаме освен сноуборд и доста скейт с Гибона в Берлин. Тази зима беше доста добра за нас, Mark Goodall и Mike Chmil дойдоха от Торонто в България за месец. Отделно след това успяхме да стигнахме до Big Bear в Калифорния и да снимаме с част от хората на Stinky там. Последните две години си дадохме почивка и се занимавахме с по-различни проекти. Успяхме да влезем с кадри във филма на ThirtyTwo „2032“, имаме и в този на 1817 от миналата година. Тази година заснехме неща за „Search Engine“ на Bald E-Gal и Pay The Rent, докато бяхме на трип в Минесота. Като тотално различен проект, работихме по документалния филм за първия опит Кирил Николов – Дизела и неговия опита за рекорд трасето на Ком-Емине “Reach Your Limits”, a в момента сме в процес на работа по филма за втория опит.
360: Кои са едни от добрите тактики за постигане на хубави кадри с малък бюджет?
Ристо: За нас пътуването винаги е било важно. Колкото повече пътуваш, толкова по-интересни неща можеш да заснемеш. Няма как да стоиш на едно място и да не се изчерпаш, да ти стане прекалено “тясно” дадено място. Пътуването е ключът да се развиеш, да срещнеш нови хора, нови интереси, нови проблеми, с които да се справиш. Минавайки през това, излизаш с опит, който няма откъде другаде да събереш.
360: Кое прави едно домашно сноуборд филмче интересно за широка аудитория?
Ристо: Не прави филми за аудиторията. Хората си имат своите интереси, които едва ли съвпадат с твоите. Трябва ти правилната аудитория. Няма как да се харесаш на всички, а и ще е малко странно ако всички те харесват. Хубаво е да правиш това, което на теб ти допада, и да си това, което си. Ако се съобразяваш с мнението на останалите, винаги ще бъдеш затворник на техните мисли, не на твоите. Постоянство и отдаденост са ключът според нас.
КИНО РАЗЧЕТ
360: Кой е един от любимите ви чуждестранни сноуборд филми изобщо? А любимо студио/ крю?
Ристо: Videograss (VG) и начинът, по който показват сноуборда, е този, по който ние искаме да го виждаме. Justin Mayer ни каза преди време, че харесва бедните сноубордисти, и това ни спечели. Извън VG, Jesse Burtner и Think Thank, Jon Stark с Chicken Meat, Jake Durham с „Make Friends Or Die“ дори и Marcus Rand от Yawgoons и последните му видеа от Trollhaugen. От европейските крюта – Postland Theory и Snakbreak са тези, които се развиват много добре. В България – Junk Food и Nelepa2020 е това, което трябва да гледате.
360: Как бихте оценили портфолиото от нови филми за сезон 2016/17? Какви са общите ви впечатления от кинематографията, снимачната техника, форматите, сюжета, качеството на каране?
Ристо: Определено „Half Off“ на Videograss трябва да бъде в колекцията на всекиго. Цялото крю на миналогодишния „Rendered Usеless“ сега снима с Videograss, което е може би най-добрата колаборация за видео. Когато Jon Stark срещне Justin Mayer, няма как филмът да не е изключително динамичен и да показва по-добрата и реалната страна на сноуборда. Think Thank и тази година не разочароваха с “The Weather Outside Is Weather”, а от тийм видеата, „Stronger“ е този, който си заслужава да гледате. Отделно излязоха и филми като „The Fourth Phase“, които са страхотни, но не са нашият стил. Странно е да гледаш как хеликоптери снимат други хеликоптери. Това са милиони долари за нещо, което по никакъв начин не е релевантно към нас. Вярно, красиво е, но за съжаление е толкова далечно от редовния сноубордист. Генерално, предпочитаме по-грубите видеа, които отразяват по-реално истинския живот.
Още…
Освен на Ninja Squad, Ристо и Димо са представители и на Stinky Socks, българската марка за дизайнерски чорапи, вдъхновени и създадени за борд спортове – сноу и скейт борд. Чорапите съчетават търсения от райдърите комфорт със смел и провокативен дизайн. Stinky са много активни в САЩ и спонорират голям брой тамошни карачи, а съвсем наскоро участваха в чисто новото събитие „Parts & Labor“ в Денвър, където се наредиха сред независимите и автентични световни марки за сноуборд продукти, изложени на мероприятието.
Интервюто ни с Ристо от Ninja Squad е част от Брой ЗИМА 2016 на Списанието. За да се снабдите с него или с някой друг от предишните броеве, свържете се с нас. А за да не пропускате брой в бъдеще, най-добре се абонирайте, толкова е лесно.