ХОРАТА ЗАД МАРКИТЕ: Пол ван Дорен

0
 

Сподели

Shares

Пол Ванс Дорен

Пол ван Дорен се ражда в Бостън през 1930 г. в семейството на изобретател и шивачка. Няма как с такива корени да не излезе нещо интересно – и съвсем скоро става ясно, че Пол няма да е от обикновените деца. В осми клас решава, че училището не е за него, така че без повече церемонии напуска и започва да прекарва времето си на пистата за конни състезания, където срещу малко дребни е готов веднага да сподели кой кон има най-голям шанс за успех. Разбира се, майка му никак не е доволна от това решение и бързо-бързо го вкарва в правия път, като му намира работа във фабриката за обувки, в която работи. Кой да предполага, че освен да въдвори фриволния си син, тя предначертава не само пътя му в живота, но и историята на уличната култура?

Започнал професионалния си път, метейки подовете във фабриката, Пол бързо успява да се наложи в новото си поприще – и двадесет години по-късно той е изпълнителен вице-президент на компанията, по това време третият най-голям производител на обувки в САЩ. Но за разлика от фабриката в Бостън, където работи Пол, другата фабрика на Randy’s, намираща се в Калифорния, не се справя особено добре (да се чете – губи по милион долара на месец). Пол, заедно с брат си Джим и техен приятел са избранниците, които трябва да преобърнат нещата. Едва ли обаче дори те са вярвали, че само за осем месеца фабриката от на загуба ще излезе на толкова добра печалба, че дори ще задмине тази в Бостън!

“Не се притеснявайте, всичко ще е наред.”

Това са думите на Пол три месеца по-късно, когато събира жена си и петте си деца, за да им съобщи новината, че напуска Randy’s, за да основе собствена компания за обувки. Никой не изглеждал особено притеснен.

1966: любов, хипария и раждането на Vans. Сякаш няма как да не случи всичко накуп. И няма как да не се получи успешно, когато всички забъркани внасят точно онзи елемент, необходим за успешния бизнес. Пол е правил обувки целия си живот, плюс това има отличен нюх за бизнес; брат му Джим е невероятен инженер; приятелят им Гордън Лий се справя много добре с производствените процеси; а Серж Д’Елия, с когото се запознават по време на пътуване до Япония, подсигурява качествени материали от източната държава. Построяват сами фабриката си, като събират необходимите машини от цялата страна. И така в Анахим, Калифорния, една мечта става реалност.

Когато отварят магазина (който е в същата сграда, където е и фабриката), обувките, които предлагат, нямат имена – те са просто модел #44, #19, #46. Организацията им става по цвета на кутиите – сини за мъжките модели, оранжеви за юношеските, червени за детските и зелени за дамските. Цената на най-популярния модел #44 (днес познат като Authentic) е 2.29 долара за женския и 4.49 долара за мъжкия.
Само след година и половина Пол вече е отворил над 50 магазина, следвайки усета си, че колкото повече обувки произвежда, толкова по-евтино ще му излиза процеса и крайната цена на продукта. Оказва се прав. Съвсем скоро всеки в Калифорния носи Vans, от скейтърите до учениците от католически училища.

“Никога не е било за това да вееш марката подобно на знаме. Винаги е било заради хората.”

С бума, който изживява марката в началото на 70-те, бъдещето изглежда подсигурено и през 1976 г. Пол решава, че е време за добре заслужената му почивка. Оставя компанията под ръководството на брат си Джим и се оттегля. Но няколко години по-късно нещата не вървят толкова добре – Джим се е опитал да превърне Vans в производител на обувки за всякакви спортове, от бейзбол и бягане, през борба и тенис, до баскетбол и футбол… Пазар, на който обаче вече има достатъчно големи марки и Vans не успява да се наложи. През 1984 г. компанията е вече губеща, дължи над 15 милиона долара. Налага се Пол да обяви фалит и да се върне начело. Само за няколко години успява да поправи щетите, и когато през през 1987 г. получава оферта, на която трудно може да се устои, Пол ван Дорен продава Vans за 75 милиона долара. Синът му Стийв обаче остава начело на компанията и до днес продължава да поддържа традициите, наложени от името на платнените кецове с подметка от вулканизирана гума, които превзеха света.

Как се създават едни от най-значимите марки и какви са историите на хората, чието име стои на етикета – ще прочетете в брой ЛЯТО 2016 на Списанието. Ако сте го пропуснали, свържете се с нас и ще го получите на преференциална цена. Или просто се абонирайте, толкова е лесно.

фотограф: Мартин Раднев
фотограф: Мартин Раднев

Сподели

Shares

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведи твоят коментар!
Моля, въведи твоето име тук.