Преображения

1
 

Сподели

Shares

Ако не сте били на първия Transfiguration фестивал в Родопите, трябва много да съжалявате. Ако пък сте станали част от магията в село Долен, със сигурност ще искате да си спомните отново за нея. Никола Шахпазов получи достатъчно вдъхновение от колорита на фестивала, за да напише текст и за двата вида хора. Той е журналист, фланьор и колекционер на подозрително скъпи музикални носители. Писал е за Нов Ритъм, ХАОС, Програмата, Капитал Light, Rolling Stone Bulgaria, Rawk’n’Roll и Radio Tangra Mega Rock. Редактор в българското издание на най-голямото мъжко списание в света – Men’s Health. Мечтае за Исландия, но по-често ходи във Виена и Солун, където потъвя дълбоко в експериментална музика, ар нуво и постмодернизъм. И докато мечтае, той ни разказа за село Долен и фестивала на метаморфозите или иначе казано – преображенията:

Transfiguration фестивал

Отминалият фестивал Transfiguration (6-9 август) в планинското село Долен беше едно от най-важните събития тази година. Ето какво пропуснахте и защо си заслужава да го преживеете през 2016.

Новият Subaru Forester

Откакто миналата есен ми разказаха идеята за Transfiguration, стотици пъти съм си представял как ще изглежда фестивала. Съзнанието ми рисуваше старите къщи в село Долен, голямата музикална сцена, родопските склонове и ечащата из тях гайда на Веско от Исихия.

Удивително, но реалността беше по-добра от всяка фантазия.

Transfiguration
Амфитеатралната сцена в село Долен

Намиращото се съвсем близо до Гоце Делчев и Доспат село Долен е впечатляващо само по себе си. Съвсем нарочно е скрито встрани от големите пътища, закътано в пазвата на Родопа планина, тихо и уединено. Половината от него е архитектурен резерват с множество запазени къщи в традиционен за селото стил, изоставени плевници и стара църква с нетрадиционно голямо изображение на Дявола. Пасторалната му красота обаче е както плюс за фестивалните организатори, така и огромна отговорност. Transfiguration трябваше да е истински фестивал – със стотици суетящи се посетители и мощно озвучаване, но едновременно с това не биваше да разруши атмосферата на Долен, а да се впише в нея. Радвам се да кажа, че се получи. И то някак естествено, непринудено, което беше заложено и в цялостната фестивална концепция.

Transfiguration фестивал

Така през няколко августовски утрини по старите каменни улици местните баби с кърпи на глави се разминаваха с дългокоси фенове на Tool и скандинавки с руси расти, докато близо до тях няколко гайдари вече надуваха меховете. Хора, принадлежащи на съвсем различни светове, постигнаха една особена заедност, която бе и сред най-важните отличителни черти на Transfiguration.

Transfiguration фестивал
Baba Zula

През дългите, топли дни някои се излежаваха лежаха пред палатките си, други пиеха ракия по чардаците на възрожденските къщи, а трети се опитваха най-правилно да разпределят времето си, за да могат да посетят поне три от доволно интересните работилници, разпръснати из селото и фестивалните сцени. Ивайло Петров въвеждаше хората в добрата фотография, Дидо Пешев демонстрираше как се прави ръчен ситопечат, хората от Роботев обясняваха на достъпен език какво е роботика, докато в близката плевня момичета се учеха да тъкат, а долу, край тихите води на реката голи до кръста ковачи учеха непохватните градски хора на своя древен занаят. По стените на къщите бяха подредени фотопринтове на Иво Христов и София Зашева, а архитектурните експерти от Мещра развеждаха големи групи хора нагоре-надолу по тесните улички, разкривайки пред тях спецификата и символиката на типичната за Долен къща. Изобщо, беше пъстро. И въпреки стотиците посетители, във въздуха не се усещаше напрежение, а в тихото ежедневие на Долен нямаше излишен шум.

Transfiguration фестивал

Въпреки своята многопрофилност, в основата на преживяването Transfiguration несъмнено се намира музиката. И музика имаше много, наистина много. Интровертна и спокойна, средновековна и електронна, мрачна като нощ и ведра като ден. Гайди и дарк ембиънт, кавал и тъпан, витиевати мелодии от Истанбул и тежки асеновградски китари. В Долен беше събрано една голямо семейство от изключително близки музиканти – хората от Исихия, Кайно йесно слонце, Irfan и smallman. Наоколо бяха и значително по-млади музиканти като Ангел от Mytrip, Иван Шопов от Бalkansky и гърците от Villagers of Ioannina City, както и легенди в своя стил като Теодосий Спасов и турците Baba Zula. Вечерната програма започваше около 9 и продължаваше докъм 4 сутринта, мигрирайки от голямата амфитеатрална сцена към скътаната в гората Кръгла сцена. И тъй като на Transfiguration всичко бе специално, тези сцени също не бяха обичайни – градени в продължение на месеци от шепа ентусиасти, използващи изключително и само местни материали, масивните структури от дърво и камък изглеждаха толкова впечатляващо и красиво, че без тях впечатленията от музиката не биха могли да бъдат толкова силни.

Transfiguration фестивал
Irfan

Това не трябва да се превръща в подробен музикален отчет а и едва ли още хиляда думи биха могли да опишат правилно емоцията и красотата на музикалните вечери. Нужно е обаче да маркираме най-важното – изключително силно впечатление направи завръщането на Исихия – в разширен състав, включващ почти всички участници в групата през годините; абсолютно перфектния сет на Irfan с прелестните вокали на Деница Серафим; импровизационната вихрушка, наречена Кайно йесно слонце (с един изключителен Веско и много нови парчета); традиционно мачкащите smallman със сякаш неуморимия Цецо на вокали, който бе и основен организатор и основен участник на Transfiguration.

Transfiguration фестивал

Казано съвсем, съвсем накратко, това бе едно хубаво, много хубаво преживяване. А най-хубавото е, че това е само началото, защото Transfiguration 2016 вече започва своя живот.

transfiguration fest

Сподели

Shares

1 коментар

  1. слабо, доста слабо. през просото и за отбиване на номера. някой ще каже ли нещо наистина смислено за този фест? освен редовите сектантски мантри?

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведи твоят коментар!
Моля, въведи твоето име тук.