Малко преди да напуснем автомобилния път при камбаните в Младост, минаваме покрай билборд, рекламиращ новото продължение на киберпънк епоса от 80-те „Лудият Макс“ – намигване на съдбата към тръгналия на поход Polaris Adventure Club.
Всъщност, не си спомням много от подвизите на младия Мел Гибсън, освен че караше шеметно най-различни машини по всякакви пътища и се биеше с лошите. Нашата компания се вписва отлично в първия компонент, а лоши почти не срещнахме, ако не броим следите им – огромните коловози, оставени по пътеките от тежки камиони и джипове.
Впечатляващата ни процесия от девет високопроходими, но леки машини, се отправи по своя маршрут през Витоша, Плана и Рила с крайна цел Боровец, където щяхме да станем свидетели на представянето на новата гама на Polaris за 2015 г.
Колоната се води от Васил Димитров от фирма Митвас EООД, запален офроудър и единствен дилър в България на марката световен лидер в бранша Polaris. Заедно с неговата машина: Polaris RZR 800, спортните side-by-side „рейзъри“ са най-много в групата – пет на брой. Имаме и три класически ATV, както и един работен Polaris Ranger от класа UTV.
Участието ми в похода става повод и за самия мен да си изясня терминологията. ATV идва от „All-Terrain Vehicle“ – буквален превод „всъдеход“. Както всички знаем, ATV са офроуд машините, които най-лесно, макар и неточно, могат да бъдат определени като четириколесен мотоциклет.
На базата на ATV е развит класът „side-by-side“ – управлява се с волан и педали като автомобил, а името му идва от това, че обикновено е двуместен и има пасажерска седалка до водача.
„Сайдбайсайдовете“ се разделят на спортни „бъгита“ (като споменатия вече RZR) и UTV (Utility Task Vehicle), използвани в лова, селското стопанство и други сфери, където е нужна високопроходима машина, която да носи и товар.
Освен като на клиенти, Васко гледа на притежателите на Polaris и като на приятели, с които кара заедно по планините. Създаването на такава общност е негов приоритет още от 2008, когато става вносител на култовия бранд, а неформалният засега Polaris Adventure Club е максимално отворен и демократичен, като в събитията нерядко участват и машини от конкурентни производители.
Качвам се в последния всъдеход в колоната – също 800-кубиков Polaris RZR, собственост на Димитър Марковски, дългогодишен офроудър и познавач на планинските маршрути. След час-два каране той ми се доверява да застана зад волана, а той да влезе в ролята на навигатор.
От него получавам първите си уроци – че когато има стърчащ камък, по-добре да го прегазиш с гумите, отколкото да рискуваш да пробие долната предпазна кора на машината, и че най-безопасното придвижване по издълбан от камионите път е никога да не влизаш в двата коловоза, защото може да се обърнеш, особено ако си с АТВ.
В „бъгито“ си много добре защитен, тъй като рамката срещу преобръщане те пази отгоре, а не можеш да изпаднеш навън, благодарение на предпазния колан. Именно заради небрежно отношение към колана е и единствената офроуд контузия, която е получавал Митко – счупена ръка при едно преобръщане на висока скорост в завой. Затова и другият му съвет в този дух е никога да не се кара в планината сам, защото всичко може да се случи и е добре да има кой да ти помогне веднага.
След като с помощта на неговите инструкции се научавам как да преминавам река или паднало дърво, усещам в себе си потенциал да се „зарибя“ по ново хоби.
Офроуд карането е силно пристрастяващо предизвикателство – и заради непрекъснатото взимане на решения съобразно препятствията по пътя, и заради чувството за мощ, което ти дават великолепно конструираните всъдеходи, способни да те извадят с повечко газ от редица ситуации.
Разбира се, употребата на тези мощни машини в гората има и своите етични аспекти, за които разговарям с моите спътници. Те са категорични, че карането в природни и национални паркове е недопустимо, също както и използването на спортен ауспух, който увеличава шума на двигателя.
Когато минаваме покрай турист или колоездач, задължително намаляваме скоростта, защото не е редно да го засипваме с прахоляк или с калта от някоя локва. Традицията повелява всички в планината да се поздравяват – правим го и ние, чувствайки се част от природата, съоръжени с най-модерната технология, с която да й се наслаждаваме.
Новите модели на Polaris можете да видите тук.