През зимните месеци повечето хора, наплашени от студа и мокрото време, не си и помислят за придвижване с колелото. Дали обаче изборът на автомобила като транспортно средство e по-практичен и удобен вариант? Ще се опитаме да опишем накратко предимствата на това да използваме колело и през студения сезон.
Самата мисъл за излизане с колело посред зима и асоциацията със студ и сняг оказва възпиращо действие. Много по-комфортно би било да запалим колата и да се возим на топло. Така е обаче само до момента, в който се озовем в задръстване. От едно на пръв поглед комфортно състояние, се озоваваме в стресова ситуация зад волана, особено в пиковите часове. В България напоследък зимите стават по-меки и карането на колело в града не изглежда толкова непосилно. Ето и някои от предимствата:
Физически комфорт
При мокра настилка, дори когато вали, ходенето пеш е свързано с неминуемо мокрене на краката. Когато сме на колело, оборудвано с калници, краката остават по-сухи, а панталоните по-чисти. Минаването през локви и кал също е безпрепятствено, а обувките не се съсипват от осолените улици.
Ефективност на придвижване
Придвижването с колело в повечето случаи е по-бързо, отколкото возенето с градски транспорт или автомобил, особено през зимата, когато всеки предпочита моторните превозни средства и задръстванията са нещо традиционно. Когато теренът е заснежен, стига да е с хубави гуми, човек е по-стабилен на колелото, отколкото ходейки. При улегнала снежна настилка сцеплението е подобно на сухия асфалт. Дори на лед, ако имаме добър тренинг на колелото, можем да балансираме много по-лесно, отколкото пеш.
Стрес
С колелото избягваме стресът от шофирането. Разбира се, има друг вид „стрес“, това е изостреният поглед при карането на велосипед в града. Но няма как да избегнем повишеното внимание – то е приоритет. Бихме могли предварително да си изберем по-безопасни маршрути, еднопосочни улички, градинки, паркове и да сведем риска до минимум.
Физическа активност
Дори по няколко километра въртене на педалите дневно получаваме вдигане на тонуса и добро раздвижване на тялото. При правилно обличане студеното време само може да ни закали.
Икономия
Карането на колело излиза многократно по-евтино. Зимните разходи се свеждат до снабдяването с хубави гуми, грапави педали и калници.
Екология
Понеже „еко“ темата е доста актуална напоследък и всеки използва думичката еко за щяло и нещяло, факт е, че ако масово слезем от автомобилите, качеството на въздуха ще се подобри, особено през зимата, когато мъглата пречи на изгорелите газове да се разсейват нагоре.
Нужно е да предвидим няколко по-специални неща по отношение на екипировката, преди да се качим на велосипед през зимата.
Аксесоари
Задължително оборудване с по-широки гуми с по-голям грайфер при по-дълбок сняг. Гумите може да се леко спуснати. При тънка снежна покривка, по-тънките гуми, добре напомпани ефективно разрязват снега и влизат в контакт с настилката.
Работата на V-brake спирачките се влошава, когато накладките се навлажнят. По-ефективно и безопасно е да се оборудваме с дискови спирачки. Хубаво е педалите да са релефни, с „пинчета“ за по-добро сцепление с подметката. При поледица и особено „невидим лед“ гумите с шипове намират добро приложение. Зимните дни са по-къси и мрачни. Проверете добре дали фарчетата и мигалките са в изправност и ги ползвайте и през деня. Ярките дрехи също помагат, за да бъдете лесно различими, както и жестовете с ръце.
Облекло
Облеклото е съществена част от колоездачната екипировка зимно време. Когато сте здраво облечени, дори и при голям студ, съществува потене. За да останете сухи и затоплени термобельото е задължително. Инвестирайте в качествени продукти (по възможност с мерино вълна). Якето трябва да е плътно, непромокаемо, по възможност с удължена кройка, за да пази добре и кръста. Предимство е, ако е с дишаща мембрана. Облечете се добре, според външната температура, но не прекалявайте с дрехите. Достатъчно е качествено термобельо, междинен слой – тънък полар или пуловер и надеждно яке. Важното е да се чувствате комфортно, а не навлечен. За всеки случай може да предвидите и резервна дреха в раницата. Самата раница пази топло на гърба и може да има защитна функция при падане.
Обувките са от голямо значение за комфорта на краката, които са най-силно изложени на студа. Освен да са непромокаеми, желателно е да са по-високи, малко над глезена, за да не влиза студ, когато въртим педалите и крачолите се вдигат нагоре. Добре е да имат грайфер, за по-добро сцепление с педалите. Хубаво е чорапите да съдържат вълна и да са по-дълги. При големи студове е удачно използването на два чифта чорапи и един номер по-големи обувки. Панталоните по-плътни и с по-дълги крачоли.
Приоритет е пръстите на ръцете да не измръзват, за да може да натискате адекватно спирачките, а те са най-уязвими. Здрави и топли ръкавици, водо и ветро устойчиви с удължени маншети, които да покриват добре китките. Ски ръкавиците са идеални за целта, но е хубаво да притежават известна еластичност, за да не ограничават движенията на пръстите. Съществуват специални маншони, които се монтират на кормилото на колелото като ръцете влизат в тях без да ограничават възможността за боравене с кормилото.
Шапката да е плътна с по-малко дупки, за да не влиза вятър и студ. Имайте предвид, че при използването на качулка зрителното поле се ограничава и това може да ви изиграе неприятен номер. Ако карате с каска, при студено време може да я уплътните с тънка шапка отдолу. Уместно е използването на каска за ски, която е с по-малко вентилационни отвори. При много ниски температури маската за ски също помага и предпазва лицето от измръзване. Когато е мъгливо може да използвате боне или обикновен шал през устата.
Предварително проучване на маршрутите
Изборът на маршрут е важен елемент за безопасността на придвижване. Изберете по-заобиколни, но не толкова натоварени улици. Пробвайте различни варианти, оптимизирайте придвижването, ползвайте Google earth. Обвържете маршрута с градинки и паркове, дори да удължите пътя.
Техника на каране
Карането на колело през зимата трябва да е по-бавно и внимателно особено при завиване на мокър и заледен терен. При влизане в завоя избягвайте да натискате предна спирачка Понякога при употреба на задна спирачка се получава лек „дрифт“ и е полезно пускането на крака в завоя за допълнителен баланс.
Примери
Колоезденето в държави като Дания, Белгия и Холандия е целогодишно независимо от ниските температури. Разбира се, приемаме факта, че това са равнинни територии с прекрасна велоинфраструктура. Но може да вземем пример от тях и постепенно да се опитаме да вкараме велосипедите в ежедневието си дори и през зимата. Всичко е въпрос на навици и желание, а велокултурата в България зависи изцяло от нас.