В началото на месец май каякарът Боян Николов планира да започне изключително предизвикателство – да премине сам, без придружаващ транспорт, през три морета. От Силистра през делтата на Дунав и Босфора, Боян иска да достигне до Мармарис, минавайки с каяка си с през Дунав, Черно, Мраморно и Егейско море.
Името, което каякарът е дал на приключението си, логично, е Crossing Three seas. Самостоятелното каяк пътуване ще премине и през 3 държави – България, Румъния и Турция. През цялото време Боян Николов планира да се движи сам, носейки на каяка си всичко необходимо.
ПРОЕКТЪТ
Име на проекта: Crossing Three seas
Маршрут: Силистра – Истанбул – Мармарис
Дължина: Около 2000-2500 км. 400 км по р. Дунав, останалите по море
Как: Самостоятелно плаване, с всичкия багаж натоварен в каяка. Без придружаващ транспорт.
Планирана продължителност: Около 2 месеца.
Дата на старта: 01.05.2014 г.
Багаж и екипировка: Палатка, спален чувал, шалте, примус, тенджерка, резервно гребло, количка за лодката, аптечка, GPS, соларно зарядно, телефон, комплект сухи дрехи и обувки, камера, въженца, карабинерчета, храна и вода.
Тегло на багажа: До 30 кг.
Лодка: Necky Looksha 17 P
Нощуване: На палатка, но ту-там на къмпинг за почивка и баня.
Хранене: Възможно най-често топла храна + хранителни добавки от Аквасорс
Рискове: Силен вятър, преобръщане навътре в морето, болест или травма, диви животни.
Опасни места: Делтата на р. Дунав – най-изолираното място. Всички скалисти носове по маршрута. Босфора. Пресичането на големи заливи.
Подкрепа: Столична община, магазини СТЕНАТА, MONROL, AQUАSOURCE, GARMIN, 360°.
КАЯКАРЪТ
Име: Боян Николов
Възраст: 38 г.
От: София
На каяк от: 15 години
Видове каяк: white water (каяк в бързи води) – 15 г., морски каяк – 5 г.
Други спортове: парашутизъм, спелеология и кратки проби в различни други занимания, изискващи носенето на каска
По-значими каяк приключения и постижения: Odysseus journey – миналогодишното пътешествие – 1000 км в Гърция. Повече за Odysseus journey можете да научите от тук.
Любими места за каяк: Йонийско море. Делтата на Дунав.
ЕТАПИТЕ
Първи етап: Пътешествието ще започне по р.Дунав, в българския град Силистра и веднага ще премине в Румъния. Делтата на река Дунав е най-младата суша в Европа и най-голямата площ на Земята, покрита с тръстика. Срещат се 110 вида риба, от които 36 са уникални. До устието на реката, при град Сулина, трябва да се изминат 350 км. Именно тук българите са издигнали средновековната крепост Селина (днешната Сулина), която контролира черноморското крайбрежие и Дунав до падането под турско робство. Между ръкавите Сулински и Свети Георги (Георгиевски) се намира най-просторният плаж в Румъния, който е дълъг 30 и широк 20 км. Делтата се пресича от 45-ия паралел северна ширина, което е точно на половината от разстоянието между Северния полюс и Екватора. След това Боян ще продължи покрай брега – до село Вама веке, където ще премине по суша границата с България, през ГКПП Дуранкулак.
Рискови участъци на първия етап са устието на р. Дунав, където морето е плитко и в лошо време се образува опасен прибой, както и заобикалянето на търговското пристанище на гр.Констанца, което е голямо и не предлага никаква възможност за излизане на брега с каяк, в случай на нужда.
Втори етап: След преминаване на границата с Румъния, Боян Николов ще продължи по морето в България до с.Резово – на границата с Турция.
Забележителност е Фарът на нос Шабла – най-източната точка на България. Това е най-старият фар в България. Той е построен по модела на Александрийския фар. Влиза в експлоатация през 1856 г. и от тогава досега работи безотказно.
Вторият етап е по-кратък, но малко по-рискован от предишния. Участъкът от н.Шабла до н.Калиакра на северното българско черноморие е много скалист, с малко възможности за излизане на брега. Заобикалянето на Маслен нос в лошо време също е опасно, заради образуващите се „отразени вълни”. Прекосяването на Варненския и Бургаския залив (търговски пристанища) е напрегнато.
Трети етап: Преминаване на границата с Турция (ако е възможно при с.Резово, ако не – с автомобил през ГКПП Малко Търново) и достигане на Босфора.
Научно доказано е, че Босфора се е образувал едва преди 7500 години. Първоначално нивата на водата в Черно и Средиземно море са далеч по-ниски, но в края на последния ледников период, в резултат на топенето на големи ледени маси, те рязко се повишават и мощният поток вода за няколко дни си пробива път, за което свидетелства дънният релеф.
Забележителност: Истанбул – градът, през който минават едни от най-натоварените пътища в света. Именно Истанбул е заемал стратегическа позиция по протежение на историческия път на коприната между Черно, Мраморно и Средиземно море. В днешни дни градът е осеян с една от най-сложните транспортни мрежи в света. Над Босфора са построени 2 висящи моста, в процес на строеж е трети. До 2014 г. се очаква да бъде построен и тунелът под Босфора „Мармарай“, който ще свързва двете части на града под водите на Босфора.
Следва преминаване през оживения трафик в пролива и навлизане в Мраморно море. Прекосяване на цялото море, преминавайки покрай историческия град Троя и достигайки до пролива Дарданели, където са се развивали действията по време на Троянската война.
Проливът е дълъг 61 км, но широк между 1, 2 и 6 км. Средната дълбочина е около 55 м. Водата тече в двете посоки, от Мраморно към Егейско море по повърхността, а в обратната посока е долното течение.
От там, предимно на юг, Боян планира да продължи около 810 км към гр. Мармарис, придвижвайки се изцяло в турски води. Маршрутът предвижда прекосяването на заливите: Едремит, Чандарли, Гюлбахе, Кушадасъ, Гюлюк, Гьокова, както и много турски острови. Тези земи някога са били дом на много велики цивилизации, страни и империи.Родина на някои от най-големите математици, учени и скулптори.
Опасностите, които крие последният етап са много и различни: прекосяването на заливите, Босфора – с оживения морски трафик, вятър, течение и невъзможност за спане на палатка, Дарданелите… и не на последно място, напълно непознатият за каякара релеф, климат и характер на турското крайбрежие.