Лифтът, свързващ столичния кв. Драгалевци и местността Голи връх на Витоша, тъне в забвение от лятото на 2017 година. Той е най-старият в България, като неговата първа част е официално открита на 25 декември 1955 г.
Първата част на Драгалевския лифт, от Драгалевци до м. Бай Кръстю, е построена по проект на български фирми, а втората част е проектирана от създаденото през 1965 г. българо-унгарското дружество „Интрансмаш”.
Драгалевският лифт се състои от две части, чиято обща дължина е 3475 метра. Преодолява се обща денивелация от 893 метра.
Долната лифтова станция е над кв. „Драгалевци” (до ресторант „Воденицата”) и достига местността Бай Кръстю. Построена е през 1955 г. и е пусната в експлоатация през 1956 г. Намира се на 925 метра н.в. и отстои на около 1000 метра от централния площад в „Драгалевци”.
Дължината на първата част е 1775 метра, а пътуването е продължавало 17 минути, като капацитетът бил 300 души на час, а проектната скорост 1,75 метра в секунда. По трасето има 28 стълба и е опънато транспортно въже с дебелина 2,6 см с разположени 85 постоянно закачени седалки.
Вижте още: Има ли надежда за Драгалевския лифт след решението на ВАС да бъде възстановен?
Горната лифтова станция е в местността Бай Кръстю, а линията я свърза с Голи връх. Тя е построена през 1968 г. с дължина от 1700 метра, преодоляваната денивелация е 448 метра.
В началото визуалната връзка между горната и долната станция (на втората част) е била осъществявана чрез междинна наблюдателна кула, която може да се види в местността Градище. Пътувало се е 15 минути, при капацитет на линията от 600 души на час. По трасето има поставени 18 стълба.
През 2023 г. Върховният административен съд остави в сила решение на Административен съд София – град, с което е потвърдено, че Драгалевският лифт трябва да се ремонтира.
Вижте още: Драгалевският лифт спря да работи