На 25 декември 1955 г. Драгалевският лифт е официално открит

Пуснат е в експлоатация през 1956 г., а втората му част е построена през 1968 г.

0
 

Сподели

Shares
Откриване на първата въжена линия от с. Драгалевци до местността Бай Кръстю, София (25 декември 1955)
Екранна снимка: Eko Novini, Youtube

Лифтът, свързващ столичния кв. Драгалевци и местността Голи връх на Витоша, тъне в забвение от лятото на 2017 година. Той е най-старият в България, като неговата първа част е официално открита на 25 декември 1955 г.

Първата част на Драгалевския лифт, от Драгалевци до м. Бай Кръстю, е построена по проект на български фирми, а втората част е проектирана от създаденото през 1965 г. българо-унгарското дружество „Интрансмаш”.

Драгалевският лифт се състои от две части, чиято обща дължина е 3475 метра. Преодолява се обща денивелация от 893 метра.

Откриване на първата въжена линия от с. Драгалевци до местността Бай Кръстю, София (25 декември 1955)
Екранна снимка: Eko Novini, Youtube

Долната лифтова станция е над кв. „Драгалевци” (до ресторант „Воденицата”) и достига местността Бай Кръстю. Построена е през 1955 г. и е пусната в експлоатация през 1956 г. Намира се на 925 метра н.в. и отстои на около 1000 метра от централния площад в „Драгалевци”.

Дължината на първата част е 1775 метра, а пътуването е продължавало 17 минути, като капацитетът бил 300 души на час, а проектната скорост 1,75 метра в секунда. По трасето има 28 стълба и е опънато транспортно въже с дебелина 2,6 см с разположени 85 постоянно закачени седалки.

Вижте още: Има ли надежда за Драгалевския лифт след решението на ВАС да бъде възстановен?

Откриване на първата въжена линия от с. Драгалевци до местността Бай Кръстю, София (25 декември 1955)
Екранна снимка: Eko Novini, Youtube

Горната лифтова станция е в местността Бай Кръстю, а линията я свърза с Голи връх. Тя е построена през 1968 г. с дължина от 1700 метра, преодоляваната денивелация е 448 метра.

В началото визуалната връзка между горната и долната станция (на втората част) е била осъществявана чрез междинна наблюдателна кула, която може да се види в местността Градище. Пътувало се е 15 минути, при капацитет на линията от 600 души на час. По трасето има поставени 18 стълба.

През 2023 г. Върховният административен съд остави в сила решение на Административен съд София – град, с което е потвърдено, че Драгалевският лифт трябва да се ремонтира.

Вижте още: Драгалевският лифт спря да работи

 

Сподели

Shares

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведи твоят коментар!
Моля, въведи твоето име тук.