Топ 7 на най-опасните летища, строени някога

Писта върху лед, писта, заливана от приливите, самолет, прелитащ над минувачите - тези летища не са за хора със слаби нерви

0
 

Сподели

Shares

Помислете върху това: понякога предизвикателството се крие не само в дестинацията, но и в самото летище. Дори опитни авиатори са се сблъсквали с трудности при маневриране на писти на летищата, включени в тази компилация. Ето кои са те:

Международно летище Бара
Международно летище Бара (снимка: jagranjosh.com)

1. Международно летище Бара

Местоположение: Шотландия
Година на построяване: 1936 г.
Рискови фактори: Писта на плажа

Разположено на север от остров Бара, това летище притежава уникалността да бъде единственото в света, където излитанията и кацанията се извършват директно на плажа. Тава носи и забележителна уязвимост, тъй като всички въздушни дейности са повлияни от приливите и отливите – по време на прилив пистите се намират под вода.

Бара е най-големият от южните острови, на един час път със самолет от Глазгоу. Екстремните условия там са подходящи само за малки самолети и опитни пилоти.

Летище Кулу
Летище Кулу (снимка: jagranjosh.com)

2. Летище Кулу

Местоположение: Индия
Година на строителство: 1995 г.
Рискови фактори: писта, местоположение

Летище Bhuntar, или както е известно като летище Kullu, може да се похвали със самотна писта, обхващаща едва 1 километър. Предизвикателствата пред това летище обаче надхвърлят дължината на пистата му. Сгушено в долина, обвита от извисяващи се планини, изправя приближаващите пилоти пред огромни препятствия при маневриране през околния терен.

Вижте още: Нюансите на Индия

Куршевел Алтипорт
Куршевел Алтипорт (снимка: jagranjosh.com)

3. Куршевел Алтипорт

Местоположение: Франция
Година на построяване: 1962 г.
Рискови фактори: Местоположение на пистата

Кацнал на надморска височина от 2000 м сред Френските Алпи, кацането на Courchevel Altiport се превръща в едно наистина приказно изживяване. Въпреки че основно обслужва ски курорта Куршевел, това летище приютява една единствена търговска авиокомпания – Alpine Airlines. Безспорно природата наоколо е много красива, но летенето на това място носи присъщи рискове, поради пистата с размери от едва 540 метра, съчетана с липсата на процедури за заобикаляне и светлинни средства.

Вижте още: Наслади се на чудесата на Френските Алпи

Летище Тензинг-Хилари 
Летище Тензинг-Хилари (снимка: jagranjosh.com)

4. Летище Тензинг-Хилари 

Местоположение: Непал
Година на построяване: 1964 г.
Рискови фактори: Надморска височина

Често наричано летище Лукла или летище Маунт Еверест, летище Тензинг-Хилари (Tenzing-Hillary) попада в класификацията на високопланинските летища, обслужващи по-малки самолети и обикновено намиращи се в планински терен със стръмни писти.

Въпреки че пейзажът обещава вдъхновяващи гледки и несравнимо изживяване при летене, това не е начинание за хора със слаби сърца, тъй като тези писти са признати за особено опасни, дори под ръководството на опитни пилоти. Следователно летище Тензинг-Хилари работи в зависимост от метеорологичните условия и строго през светлата част на деня.

Летището притежава завладяваща история – построено под надзора на сър Едмънд Хилари, то заема земя, закупена от местни шерпи, които активно са участвали в процеса на строителство. В знак на почит към сър Едмънд Хилари и шерпа Тензинг Норгей, в чест на тяхното триумфално изкачване на връх Еверест и тяхната роля в изграждането на летището, то е наречено Летище „Тензинг-Хилари“.

Вижте още: Еверест: Историята на една невероятна надпревара

Самолетна писта Wolf’s Fang
Самолетна писта Wolf’s Fang (снимка: jagranjosh.com)

5. Wolf’s Fang

Местоположение: Антарктика
Година на построяване: 1960 г.
Рискови фактори: Заледена писта за кацане

За авантюристите, търсещи несравними пътешествия, едно пътуване до Антарктида представлява необикновена експедиция. Забележително е, че мразовитата одисея започва при кацането, докато самолетите се движат към ледената писта Wolf’s Fang в Антарктика. Работейки само през летните месеци, това, което отличава тази писта, е нейният състав: синя ледена писта, изработена от еластичен лед, способен да поеме кацане на самолетно колело. Основен критерий за изграждането на такива летищни писти е липсата на годишно натрупване на сняг в определената зона, което осигурява безпрепятствена писта.

Вижте още: Първото соло и без чужда помощ прекосяване на Антарктида е факт

Международно летище Скиатос
Международно летище Скиатос (снимка: skopelos.com)

6. Международно летище Скиатос

Местоположение: Гърция
Година на построяване: 1972 г.
Рискови фактори: Местоположение, къса писта

Гръцкото летище Скиатос претендира за титлата притежаващо най-късата писта в Европа. Дължината ѝ е 1600 м. В допълнение към отличителните черти, вълнообразният пейзаж на острова налага изграждането на летището „над морето“. Самолетите преминават буквално над главите на туристите, а онези, застанали да си правят селфи, са в доста сериозна опасност. Големите самолети трябва да излетят с полупразен резервоар, за да могат да се отлепят от пистата, и след това кацат в Солун за презареждане.

Остров Скиатос е малък – 12 на 6 километра, но има 65 плажа, повечето от които са пясъчни. Летището пък служи като жизненоважна връзка, свързваща го с остров Лазарета.

Вижте още: 10 идеи за запомняща се ваканция в Гърция

Летище "Кристиано Роналдо"
Летище „Кристиано Роналдо“ (снимка: Bingar1234, Wikipedia)

7. Летище „Кристиано Роналдо“

Местоположение: Мадейра, Португалия
Година на построяване: 1973 г.
Рискови фактори: Писта, построена на морето

Летище „Кристиано Роналдо“, често възхвалявано като инженерно чудо, предизвиква различни мнения, като някои го смятат за проява на изобретателност, а други го възприемат като опасност. Малкият размер на остров Мадейра налага удължаването на пистата на летището над морето. Това разширение включва изграждането на 180 стълба, осигуряващи структурна опора за окачване на пистата над водата.

Вижте още: Португалски потайности: пещерата с плаж Бенагил

Сподели

Shares

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведи твоят коментар!
Моля, въведи твоето име тук.