Как да навлезем в ски туринга?

С помощта на опитния водач Александър Серафимов събрахме полезни съвети за изживявания на макс в зимната планина!

0
 

Сподели

Shares

 

Снимка:Unsplash.com.com

През януари 1931 г., Никола Миронски – Миронеца, заедно с Надя Божкова, Иван Милчев и Владислав Загоров правят едно от първите, ако не и първото, преминаване със ски по маршрута от хижа Скакавица, през връх Дамга и спускане по рида Баучър до Рилски Манастир, описано в книгата „Белите планини“ на Никола Миронски.

От тогава са изминали над 90 години. Спокойно можем да заключим, че движението със ски в планината вече има един век история у нас, защото първите излизания се случват още през 20-те.

Фотограф: Никола Миронски / Източник:photoworld.bg/Антон Даскалов

Тогава планинарите са имали ограничен достъп до екипировка и знание! Както едното така и другото се е предавало от уста на уста и от ръце на ръце в контекста на клубно-приятелската атмосфера. Години на развитие, първопрохождения, опити и грешки…години, в които “ските са били дървени, а планинарите железни!”

100 години по-късно, темата продължава да се развива. Вече го наричаме ски туринг, пантене или ски преходи. Екипировката е достигнала невероятно висини, а натрупаното знание вече е огромно. Решихме да подготвим тази статия, за да ви помогнем да се ориентирате, откъде да започнете със ски туринг знанията и екипировката.

Въпреки развитието, в основата на ски туринга могат да се сложат 4 основни знания и умения, които са били необходими и на Миронеца преди 100 години, необходими са и на нас, за да пантим и караме по склоновете на голямата бяла планина!

Важно е да разглеждаме ски туринга, като различна дейност от фрирайда около курортите, защото при първото се движим както надолу, така и нагоре. Ще разгледаме тези 4 основни умения именно през тази призмата:

Ски/сноуборд техника

Ски преходите започват с изкачване, но рано или късно идва моментът за спускане! Ето защо, за да се захванеш със ски туринг, преди всичко, е необходимо да умееш да караш ски или сноуборд. Колко добре се справяш с тях, ще е твоята пътеводна светлина с какви маршрути и терени да се захванеш.

Ако не умееш да караш ски и планираш “лека полека” да се научиш докато пантиш, то определено си в началото на едно много трудно, бавно и мъчително начинание, което има голяма вероятно да завърши с травма. Започни със ски на писта, стабилизирай ски техниката и тогава погледни към голямата планина. Така ще навлезеш в пантенето по-сигурно и наслаждавайки се!

Приема се, че стабилен завой с успоредни ски на червена писта е необходимото ниво, което позволява да се спускаме безопасно по класическите терени за ски туринг у нас. Твърдение, което е доста субективно, тъй като в планината снегът се променя, а той е основен фактор, свързан с трудността. Фирнът е доста лесен за каране вид сняг,  дълбокия сняг, перата и ледът изискват добро владеене на ските, за да нямате проблем, а “кората” може да бъде същински кошмар при първата среща с нея! Всички тези снегове, може да откриеш в един ден в рамките на едно спускане, например от връх Белмекен.

Снимка:Unsplash.com

Популяризирането на пантенето през последните години върна много хора с “ръждясали” ски умения към ските. Ако караш ски, но отдавна си спрял и не искаш да се връщаш към курортите, а директно към ски туринга, то е много важно правилно да обмислиш първите си излизания. Най-препоръчителното, което можеш да направиш, е да се запишеш на Въвеждащ курс в ски туринга. В рамките на един ден ще чуеш много полезна информация, но най-важното е, че ще получиш адекватна оценка на ски техниката ти и дали си готов за преходи в зимната планина.

Ако все пак държиш да опиташ първо с приятели, то убеди някой от по-опитните ти приятели да направите едно кратко излизане, например по мусаленска пътека до хижа Ястребец. В този преход ще се движиш нагоре по отъпкан терен, а след това ще се спуснеш по една лека писта обратно до Боровец. Ще имаш възможност да усетиш как се чувстваш на ските, справяш ли се с ходенето и умееш ли да боравиш с ивентара. Особено важно е да разбереш раницата, която имаш, разполага ли с необходими “екстри” за туринг: място за каска, удобен достъп от поне 2 места, отделен джоб за лавинна лопата и сонда.

Зимно планинарство

Познанията по зимно планинарство са задължително условие, но те са на второ място в нашата класация. Това е така, защото ако умееш да караш ски, можеш през първия ти ски туринг сезон да изграждаш нужните знания от зимното планинарство в рамките на курсове за Въведение в ски туринга, по време на преходи с лицензиран ски водач или излизайки с достатъчно опитни приятели.

Зимната планина и движението със ски в нея, изисква специфичен начин на мислене, тъй като със ските не се движим по зимната маркировка от кол на кол, приемайки че те са една безопасна линия в зимната планината (на много места не са!).

Това не е възможно поради 2 причини. Първо, линията ни на изкчване много често се различава от линията ни на спускане. Второ, след определен наклон движението нагоре със ските не се извършва фронтално, а на серпентини.

Тези две особености налагат да избираме самостостоятелно линия на изкачване и линия на спускане. За да успяваш да правиш този избор адекватно и безопасно, е нужно да познаваш в детайли релефа на терена, за да можеш да адаптираш посоката си на движение. Изборът на линията, както на изкачване, така и на спускане, освен с релефа, се съобразява с уменията на групата, качеството на снега, метеорологичните условия и не на последно място лавинната обстановка!

Лавини и безопасност

Детайлният анализ на лавинната обстановка е научен тип дейност, който се учи с години. В много държави, тя е делегерина на специализирани служби, които извършват подробен анализ. След което под формата на бюлетин, подават на туристите и скиорите лесно разбираеми данни, къде може да се очаква лавинна опасност и в какъв размер.

В България все още няма такава централизирана служба и се извършват постояни лавинни наблюдения за конкретни места, като например района на Банско. Но тъй като лавинна обстановка е с изразено локални изменения е много важно да разберем, че ако попаднем на информация, че в Пирин е много стабилно, то това не се прилага автоматично за Рила. Ако прочетем, че южните склонове са много стабилни, това не значи че съседни западни склонове също са безопасни.

Снимка:Unsplash.com.com

Спецификата на темата изисква всеки един, занимаващ се със зимна планина, да премине като минимум Курс Първо Ниво за лавинна безопасност, който да ви запознае с основите на темата, а именно реакция при лавинен инцидент и с утвърдените протоколи за безопасност, които се прилагат. А скиорите би следвало да задълбочат познанията за лавинна безопаснот, като преминат последващи курсове, занимаващите се с лавинните терени и факторите за протичащите изменения в снега!

Избор и работа с инвентара

Основния инвентар за ски туринг се състои от ски, ски обувки за туринг, автомати за туринг, колани, щеки със широки перца, котки (ножове) за ски и личен лавинен комплект, състоящ се от лавинен уред, лавинна лопата и лавинна сонда. Изборът и правилната употреба и поддръжка са неделима част от приятното пребиваване в планината.

Екипировка в ски туринга, може да приемем, че се движи между две основни концепции. Едната е свръх леката, ориентирана към бързо изкачване. Тук залагаме на леки ски, с леки автомати и леки обувки с голям ход на движение. Другата концепция е тежката или тази, ориентирана към по-стабилното карането. При нея се ходи с по-тежка и широка ска със солиден автомат и по-тежка обувка.

Развитието на екипировката обособи през последните години една златна среда, която е доста подходяща за всеки навлизащ пантаджия, без ясно изградени предпочитания. И тя е следната:

  • Ски: дължина от 0 до 10 см под собствения ви ръст; широчина в талията между 90 и 100 мм; тежест между 3000-3500 гр. за комплекта, без автомати; радиус между 15 и 19 градуса; rocker-camber профил.
  • Обувки: ски туринг флекс около 100; тегло: 2400 – 3200 гр. за чифт, ход на движение в режим ходене: 45-60 градуса.
  • Автомати: между 900 и 1300 гр. за комплект, със стопери.
  • Колани: Ако сега започваш на пантиш, препоръчвам да заложиш на лепилните колани. Въпреки, че изискват повече поддръжка и внимание при навиване от силиконовите, шанса да допуснеш грешка и да останеш в планината със замръзнали и нефункциониращи колани е по-малък.

Ако сега започваш на пантиш, препоръчвам да заложиш на лепилните колани. Въпреки, че изискват повече поддръжка и внимание при навиване, от силиконовите, шансът да допуснеш грешка и да останеш в планината със замръзнали и нефункциониращи колани, е по-малък.

Силно препоръчително е преди да си купиш собствен комплект, да наемеш няколко различни ски комплекта: по-лек или по-тежък, по-широк или по-тесен. Така ще придобиеш лично усещане каква ска ти харесва повече и ще пробваш работата на различни видове автомати.

Зимната планина и ските са като млякото и кафето – чудесна комбинация. Ако отдавна се чудиш дали да навлезеш в голямата бяла планина със ски, може би моментът е дошъл. Ски турингът е активност, която позволява да започнеш с по-леки и достъпни неща като Черни връх, Мусаленска пътека, Чакър войвода, да надградиш към върхове от калибъра на Мечит, Белмекен, Безбог, а ако нещата се получават, нашите планини предлагат чудесни възможност за еднодневни и многодневни по-сериозни ски преходи.

Снимка:Unsplash.com.com

Статията е изготвена със съдействието на със Спорт Депо.

Сподели

Shares

ВАШИЯТ КОМЕНТАР

Моля, въведи твоят коментар!
Моля, въведи твоето име тук.